صالحی: غربیها می گویند شما حق غنی سازی ندارید

علی اکبر صالحی در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز و فردا، با بیان اینکه ما می​پذیریم که نگرانی های غرب را رفع کنیم و با استفاده از معاهده های بین المللی در این جهت حرکت می کنیم، گفت: راه برای رفع نگرانی آن ها وجود دارد اما در مقابل از آن ها انتظار داریم که حق هسته ای ما را در چهارچوب NPT بپذیرد. این بازی برد- برد است.

صالحی افزود: پرونده هسته ای ایران کاملاً مشخص و البته تکراری است. اگر گزارش های آقای آمانو را با هم مقایسه کنید متوجه می شوید که این گزارش ها هیچ تفاوتی با هم ندارد. فکر می کنم ادامه این موضوع حتی برای آژانس هم به نوعی نتیجه عکس دارد. مجموعه آژانس و 5+1 به این نتیجه رسیده اند که باید با جمهوری اسلامی ایران کنار بیایند. ما هم بارها اعلام کرده ایم که به دنبال رویه برد- برد هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که حقوق هسته ای ایران که غیر قابل مذاکره است، چیست؟، گفت: با اینکه می‌دانیم پرونده هسته‌ای علیه ما ساختگی است، اما آمادگی داریم که نگرانی طرف مقابل را رفع کنیم، و از طرفی انتظار داریم که آنها حق ما مبنی بر برخورداری از انرژی هسته‌ای را به رسمیت بشناسند. حقوق هسته‌ای ما در ابتدا نیروگاه و ساخت آن است، و یکی از نکات مورد بحث دیدار آقای روحانی و آقای پوتین ساخت نیروگاه های بعدی است. پس ما در زمینه ساخت نیروگاه مشکلی نداریم، حتی اگر اروپایی ها هم بخواهند برای ما نیروگاه بسازند ما مشکلی نداریم و همکاری می کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر مساله غنی سازی است که از حقوق ماست اما غرب در این مورد ابراز نگرانی می کند. آن ها در ابتدا می گفتند شما اصولاً حق غنی سازی ندارید! ما گفتیم اگر غنی سازی نکنیم چطوری مطمئن باشیم که سوخت نیروگاه ها تامین می شود؟ گفتند ما ضمانت می دهیم اما در تاریخ نشان داده که آن ها به ضمانت های خود پایبند نیستند.

آدينه، 22 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-09-13 ساعت 10:09
خبر بعدی : حمله به کنسولگری آمریکا در هرات؛ دو کشته
خبر قبلی : پوتین: غنی سازی اورانیوم حق رژیم تهران است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -