کره شمالی تولید پلوتونیوم را از سرگرفته است

کره شمالی فعالیت رآکتور هسته‌ای یونگ‌بیون را از سرگرفته است

یک مقام رسمی دولت آمریکا اعلام کرد، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کره شمالی فعالیت مجدد رآکتور هسته‌ای تحقیقاتی یونگ بیون را از سرگرفته است.

به گزارش تسنیم، رآکتور هسته ای تحقیقاتی یونگ بیون کره شمالی قابلیت تولید پلوتونیوم برای استفاده در سلاح های اتمی را داراست.

این مقام رسمی آمریکا افزود، تصاویر ماهواره ای که 31 اوت از مجتمع هسته ای کره شمالی گرفته شده نشان می دهد این رآکتور هسته ای بار دیگر فعال شده و بخار و دود از تاسیسات هسته ای بلند شده است.

این رآکتور تحقیقاتی قادر به تولید 6 کیلوگرم پلوتونیوم در سال است. سازمان بین المللی انرژی اتمی هنوز در این خصوص موضع گیری نکرده است.

یک مقام رسمی آمریکایی نیز که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد، کره شمالی بهره برداری مجدد از این رآکتور را آغاز کرده و میزان دود و بخار بلند شده از این رآکتور نشان می دهد که در مرحله آزمایش اولیه بوده است.

وی افزود، این اقدام کره شمالی نشان می دهد که پیونگ یانگ به هیچ وجه تمایلی برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای خود ندارد.

کره شمالی از سال 2006 میلادی تاکنون 3 آزمایش هسته ای انجام داده است. آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی در فوریه 2013 میلادی انجام شد که این مساله با واکنش شدید جامعه بین المللی روبرو شد و شورای امنیت سازمان ملل تحریم های جدیدی را بر ضد پیونگ یانگ اعمال کرد.

کره شمالی پیش از این در ماه آوریل از تصمیم خود برای راه اندازی مجدد رآکتور هسته ای یونگ بیون خبر داده بود.

این رآکتور هسته ای کره شمالی سال هاست که هیچ گونه فعالیتی نداشته است. در سال 2008 میلادی کره شمالی با هدف اعتماد سازی برای ادامه مذاکرات شش جانبه برج خنک کننده این رآکتور را تخریب کرده بود.

پنجشنبه، 21 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-09-12 ساعت 11:09
خبر بعدی : سوریه؛ آخوند حکومتی آمريکا را تهدید کرد
خبر قبلی : ترکیه: طرح روسیه چراغ سبزی به بشار اسد است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -