کسری بزرگ هدفمندی و بودجه؛ قطع یارانه

گزارش قدس آنلاین از کسری بزرگ هدفمندی وبودجه (1)؛
«یارانه» یارمردم می‌ماند؟

امسال کسری یارانه نقدی به کسری بودجه گره خورده است، بودجه‌ای که دردولت گذشته تدوین ودرمجلس به تصویب رسید، ...

اما از همان زمان این بحث مطرح شده بود که این بودجه عملیاتی نخواهد شد .
درعین حال با روی کارآمدن دولت جدید بحث اصلاح این بودجه مطرح شد، این درحالی است که سال به نیمه رسیده است و بعید به نظر می‌رسد درصورت اصلاح آن نیز بتواند حداقل دربخش درآمدها عملیاتی شود.

ارقام غیر واقعی
از سوی دیگر کارشناسان و حتی وزیر اقتصاد بر این باورند که بخش اعظم درآمدهای گنجانده شده در بودجه بویژه بخش درآمدی هدفمندی نیز غیر واقعی است.
با این حال برخی کارشناسان و حتی دولت براین باور است که با اصلاح بودجه و با افزایش قیمت برخی از خدمات منابع درآمدی بودجه واقعی شود، چنانچه وزیر نیرو براین باور است .
با این حال بودجه سال جاری اینقدر به آب بسته شده است که رقمهای متفاوتی از کسری آن به گوش می‌رسد، این کسری از 35 تا 70 هزارمیلیارد تومان عنوان شده است .
غیرواقعی بودن این بودجه در حدی است که معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرده است: براساس اعلام مسؤولان معاونت برنامه‌ریزی دولت سابق، یک سوم بودجه سال 92 غیرواقعی است. درهمین حال وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان اینکه اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها تاکنون حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته است، گفت: در دوره قبلی بخشی از این کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی و خزانه صورت گرفته است.
علی طیب نیا با بیان اینکه بحث اصلاح قیمت حاملهای انرژی در دست بررسی است، افزود: در بودجه ارایه شده توسط دولت کل بودجه حدود 210 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از نظر ما حدود 70 هزار میلیارد آن محقق نخواهد شد. با این حال عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: کسری بودجه در اوج هدفمندی یارانه‌ها 30 تا 35 هزار میلیارد تومان بوده که در کل به دلیل ناتوانی دولت در تأمین منابع است.
علی محمد احمدی با اشاره به اینکه کسری بودجه را در طول دو دهه گذشته به شکل سریالی داشته‌ایم، اظهار کرد: اقتصاد ما به نفت وابسته است و لذا با ایجاد شوکهایی در عرصه بین‌الملل شاهد تأثیر مستقیم آن در اقتصاد هستیم.

جبران کسری با افزایش قیمتها
وی گفت: بسیاری از موضوعات در ارتباط با کسری همچون مالیات در نیمه دوم سال مشخص می‌شود اما با این حساب اصلاحیه دولت باید به کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و سپس صحن علنی مجلس برسد تا موضوعات پیشنهادی آن مورد بررسی قرار گیرد و به هیچ عنوان این طور نیست که نگاه نمایندگان به نظر دولتمردان باشد.
وی اذعان کرد: پیش‌بینی می‌شود برای سال جاری با توجه به موضوع هدفمندی یارانه‌ها کسری 30 تا 35 هزار میلیارد تومانی داشته باشیم که دولت باید با راهکارهایی چون اصلاح قیمت حاملهای انرژی و افزایش 30 تا 40 درصدی آن، این خلأ را جبران کند.
درهمین حال سید‌سعید زمانیان دهکردی دیگر عضو این کمیسیون با بیان اینکه هیچ مشکلی برای پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال جاری برای دولت پیش نخواهد آمد، افزود برخی دهکها در اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها حذف خواهند شد، اما پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال جاری به روال قبل ادامه می‌یابد و در فاز دوم این طرح تغییراتی در نوع پرداخت یارانه نقدی ایجاد خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که سیاست دولت برای اجرای فاز دوم چیست؟ افزود: بی‌گمان باید هدفمند کردن یارانه‌ها در فاز دوم طرح هدفمندی نیز دنبال شود یکی از شاخصها این است که دهک‌های اول تا پنجم را مشخص کنیم و بر اساس آن افراد توانمند از لحاظ مالی را حذف کنیم.
وی گفت: متأسفانه در حال حاضر بالای 70 میلیون نفر یارانه می‌گیرند که این رقم بسیار بالاست و کسانی که درآمد بالایی هم دارند را شامل می‌شود که بدین ترتیب بر بودجه کشور فشار می‌آورد.

دوشنبه، 4 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-08-26 ساعت 03:08
خبر بعدی : سارق موتورسیکلت را زیر شکنجه کشتند
خبر قبلی : حمله رفسنجانی به تندروها و کنايه به خامنه ای


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -