کاریکاتوریست‌ها امنیت شغلی و جانی ندارند

علی درخشی معتقد است مسائل فرهنگی و نبود امنیت جانی و شغلی مهم‌ترین مشکلات کاریکاتوریست‌های ایرانی است.

این طراح و کاریکاتوریست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل کاریکاتوریست‌های ما، مشکل فرهنگی است. هنوز به کاریکاتور به عنوان یک تخصص در مطبوعات نگاه نمی‌شود و خود کاریکاتوریست‌ها هم آن طور که باید به دنبال بالا بردن تکنیک و تخصص خود نیستند. از طرف دیگر پایین بودن آستانه‌ی تحمل روحیه‌ی نقدپذیری مدیران نیز تاثیر مستقیمی در این وضعیت داشته است.

او افزود: کاریکاتوریست‌ها هنر خود را علنی ارائه می‌کنند و امضای مخفی ندارند. به همین دلیل معمولا با بازخواست مواجه می‌شوند و حتی از نظر جانی و امنیتی هم در معرض خطر هستند. در کشور ما کاریکاتور به عنوان بخشی از روزنامه‌نگاری مطرح نیست و بیشتر جنبه‌ی تزئینی برای نشریات دارد.

درخشی همچنین درباره‌ی تصاویر و کاریکاتورهای منتشر شده در نشریات و تاثیر آن‌ها بر مردم و اوضاع جامعه گفت: به اعتقاد من تصویر و عکس سریعتر و راحت‌تر با فرد ارتباط برقرار می‌کند. تصویر با ویژگی چند لایه بودن خود می‌تواند موضوعات را در لفافه‌ی طنز مطرح و بیان کند و قابل قبول‌تر باشد.

این کاریکاتوریست ادامه داد: در کشورهایی که کاریکاتور بخش مهمی از یک نشریه است، بهای بیشتری به آن داده می‌شود و کاریکاتوریست بودن خود یک شغل محسوب می‌شود. در کشورهای جهان سوم این‌گونه نشریات بسیار معدودند و کاریکاتوریست‌ها به دلیل نداشتن امنیت شغلی مجبور می‌شوند به سمت کارهای دیگری مثل انیمیشن و تصویرسازی بروند و کاریکاتور را رها کنند.

درخشی در ادامه به بحث توقیف برخی روزنامه‌ها به دلیل چاپ یک کاریکاتور اشاره و اظهار کرد: توقیف روزنامه‌ها و نشریات به خاطر چاپ یک تصویر یا کاریکاتور تنها تقصیر سیستم حاکم نیست؛ گاهی غیرحرفه‌ای بودن خود کاریکاتوریست هم موجب می‌شود از تصویر او سوءبرداشت صورت بگیرد. یک کاریکاتور اگر خوب اجرا شود می‌تواند مفهوم خود را به درستی برساند. متاسفانه خود ما گاهی باعث بدبینی سیاست‌مدارها به کاریکاتورها شده‌ایم و حساسیت‌ها را بالا برده‌ایم.

او همچنین عنوان کرد: جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی بسیاری هستند که کاریکاتوریست‌های ایرانی در آن‌ها حضور پیدا می‌کنند و مقام به دست می‌آورند، اما ملاک اصلی برای رشد و دیده شدن این هنر مطبوعات هستند. دلیل این‌که ما با ایده‌آل‌های این هنر در دنیا فاصله داریم این است که به عنصر و بستر اصلی رشد هنر کاریکاتور، یعنی مطبوعات توجهی نداریم.

دوشنبه، 4 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-08-26 ساعت 02:08
خبر بعدی : سلطان عمان حامل چه پیام خاصی است ؟
خبر قبلی : تلاش اسد برای از بین بردن آثار حمله شیمیایی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -