سیاست خارجی رژیم بر همان "4 پایه" تکیه دارد

لیلا جدیدی

سیاست خارجی رژیم جمهوری اسلامی بر همان "4 پایه" تکیه دارد

رویدادهای چند روز گذشته، تداوم سیاست خارجی رژیم جمهوری اسلامی به طور دست نخورده و به روال گذشته را به روشنی بازتاب داده است. سیاستهای بحران آفرینی که بر چهار پایه ی ماجراجویی هسته ای، تروریسم، مداخله در امور کشورهای دیگر و دروغگویی قرار گرفته، همچنان ادامه دارد. این بن بست و در واقع کابوس حکومت ولایت فقیه است که نخواهد توانست هیچیک از این پایه ها را حذف کند و همچنان پا بر جا بماند.

در زمینه ماجراجویی هسته ای، روز گذشته مقامهای قضایی فدرال آمریکا اعلام کردند که پاتریک کمپبل، یک تاجر اهل کشور آفریقایی سیرالیون هنگام ورود به ایالات متحده در رابطه با دلالی کیک زرد برای جمهوری اسلامی بازداشت شده است. از وی در جاسازی کفش اش یک ماده ترکیبی اورانیوم (کیک زرد) کشف شد که گمان می رود برای نشان دادن به خریدار به عنوان نمونه از محموله اصلی به همراه داشته است.

در یک نمونه دیگر، به گزارش موسسه علوم و امنیت بین المللی، چهار تصویر ماهواره‌ ای جدید از سایت نظامی پارچین نشان می‌ دهد که بیشتر بخشهای این سایت آسفالت شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی بر این باور هستند که در سال ۲۰۰۳ در پایگاه نظامی پارچین یک انفجار هسته ‌ای انجام شده و هنوز می‌ توان آثار مواد هسته‌ ای و رادیو اکتیو را در این پایگاه یافت.

نقش دیگر جمهوری اسلامی در حمایت از گروه های تروریستی و رواج تروریسم دولتی با سمتگیری علیه مردم سوریه، بدون شک و شبه ای آشکار شده است. در چند روز گذشته و در حالیکه استفاده از سلاح شیمیایی و کشتار بی رحمانه زنان و مردان و کودکان سوری به دست دیکتاتور سوریه خشم جامعه جهانی را برانگیخته، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه روحانی، ادعا کرد که این عمل ضد بشری "به طور قطع توسط گروه های تروریستی و تكفیری انجام شده". پاسدار- یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی خامنه ای و سركرده پیشین سپاه پاسداران به بسیج و سازماندهی بیش از 50 هزار شبه نظامی در حمایت از بشار اسد، مفتخرانه اقرار می کند و از سوی دیگر، رضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه نیز وقیحانه می گوید که چون مردم مصر رهبر و ولی فقیه ندارند، این کشتارها صورت می گیرد.

در زمینه دخالت تخریب گرایانه در دیگر کشورها نیز تنها به آخرین نمونه آن که اعتراض صدها تن از اعضای شبکه "اصلاح و انسجام ملی" و چند نهاد مدنی دیگر در ولایت هرات افغانستان را برانگیخته، می توان اشاره کرد. تظاهر کنندگان در هرات، به مداخله رژیم در کشورشان اعتراض کرده و کنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر را "لانه جاسوسی" نامیدند.

و سرانجام توسل به دروغگویی، تزویر و ریاکاری به عنوان دیپلماسی زمانی ست که وزیر خارجه رژیم دم از تلاش برای لغو تحریمها می زند، اما در خفا کیک زرد داد و ستد می کند و یا جنایت اسد را به گردن مخالفان او می اندازد. با این حال یک حرف راست هم منتصب خامنه ای زده است؛ محمد جواد ظریف به خارجیهایی که خیال می کنند روحانی می تواند و می خواهد چهار پایه های رژیم را لق کند، می گوید: "من فکر می کنم دنیا از ایران و انتخاباتش فهم درستی ندارد ... این نشان می دهد یک بار دیگر اینها جمهوری اسلامی را اشتباه فهمیده اند."

شنبه، 2 شهریور ماه 1392 برابر با 2013-08-24 ساعت 00:08
خبر بعدی : پاسخ روزنامه ولی فقیه به سخنان اخیر رفسنجانی
خبر قبلی : عکس؛ بیداد فقر در ایران تحت حاکمیت آخوندهای غارتگر


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -