پای برنج‌های تقلبی به شهرهای برنج‌خيز هم باز شد

پارسینه- دوباره هشدارها در باره برنج تقلبی و آلوده آغاز شده است تا جایی که نايب رئيس انجمن برنج با تاکيد بر اين که بايد برنج را از معتمدين يا مغازه‌هاي معتبر خريداري کرد گفته: متقلبان با وانت‌بارهاي خود در ابتداي شهرها برنج‌هاي تقلبي را به جاي برنج ايراني به مردم مي‌فروشند.

علي اکبريان دراین باره توضیح داده: اخيرا برنج‌هاي خارجي بي‌کيفيت را در کيسه‌هاي هاشمي مي‌ريزند و به عنوان برنج ايراني با کيفيت به همان قيمت مي‌فروشند که چنين تقلب‌هايي در بازار برنج، نقش معتمدين را بيش از پيش براي مصرف‌کنندگان پر رنگ مي‌کند.

وي تاکید کرده: مخلوط کردن برنج مرغوب و بي‌کيفيت را کساني انجام مي‌دهند که در ورودي شهرهاي برنج‌خيز کشور مانند آمل و قائم‌شهر با وانت نيسان‌هاي خود به عرضه برنجي مي‌پردازند که هيچ شناشنامه و هويتي ندارد. اين نوع برنج‌ها بسيار خطرناک هستند چرا که شناسنامه و مشخصات فني ندارد.

نايب رئيس انجمن برنج همچنین گفته: برنج را بايد به دو دسته تقسيم کرد برنج‌هاي کيفي و ديگري پر محصول که هر يک مشکلاتي هم دارند. برنج کيفي شامل ارقامي مانند طارم، صدري و هاشمي است که عطر و بوي خاص آن را نمي‌توان در هيچ نقطه‌اي از جهان پيدا کرد.

اکبريان ادامه داده: براي تشخيص کيفيت برنج ايراني در وهله اول مردم بايد برنج را از معتمدين خود و مغازه‌هايي که به آن‌ها اعتماد دارند بخرند چراکه برنجي که از شاليکوبي‌ها خارج مي‌شود بدون واريته است و تخليطي در آن صورت نمي‌گيرد اما اگر تقلبي صورت مي‌گيرد پس از دست به دست شدن برنج بعد از کارخانه‌هاي شاليکوبي تا بازار مصرف است.

گفتنی است، واردات اقلام کشاورزی از برنج هندی گرفته تا انگور شیلی و هندوانه چینی در سال‌های گذشته همواره انتقاداتی را از سوی نمایندگان متوجه دولت کرده است؛ آمار مراکز اقتصادی نیز نشان می‌دهد که سیاست تنظیم بازار دولت احمدی‌نژاد که بر محور واردات استوار بود، موجب شد تا حجم واردات اقلام کشاورزی تنها در طول چهار سال دولت نهم از ۷ هزار و ۸۴۴ تن به ۱۹ هزار و ۴۶ تن برسد و سه برابر رشد کند.این وضعیت در دولت دهم هم ادامه داشت تا واردات بی رویه محصولات کشاورزی بلای جان کشاورزان ایرانی شود.

آمارها نشان می‌دهد که واردات اقلام کشاورزی به کشور از ۷۸۴۴ تن در سال آخر دولت خاتمی یعنی سال ۸۳ به ۱۹ هزار و ۴۶ تن در سال ۸۸ یعنی سال اول دوره دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد رسید که یک رکوردتاریخی برای دولت احمدی نژاد است.

از سوی دیگر، بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد میزان واردات برنج به کشور همواره فراز و فرود داشته و براساس کشش بازار و میزان تولید داخلی انجام شده است ولی از سال 85 به بعد میزان واردات برنج همواره سالانه بالای یک‌میلیون تن بوده و رکورد واردات برنج کشور مربوط به سال 87 است که واردات این محصول به مرز 1/5 ‌میلیون تن نزدیک شده است و نکته قابل تامل آن‌که در این سال‌ها هیچ آماری درباره افزایش میزان مصرف برنج در میان خانوارهای ایرانی موجود نیست و حتی براساس آمارهای بانک مرکزی در بعضی از این سال‌ها میزان مصرف برنج در سبد مصرفی خانوارهای شهری کشور از 175 کیلوگرم در سال به 146 کیلوگرم کاهش داشته است.

با وجود این، تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد واردات برنج به کشور در دو ماهه ابتدایی سال‌جاری با رشد شدیدی همراه بوده است؛ واردات برنج به ایران در فروردین و اردیبهشت سال‌جاری به رشدی 106/24 درصدی به 316‌هزار تن رسید. در این مدت، ارزش واردات برنج به کشور با افزایش 158/88 ‌درصدی بالغ بر 359‌میلیون دلار اعلام شده است.

در مدت زمان یادشده، واردات برنج سهمی معادل 6/31 ‌درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

حال باید منتظر ماند و دید تدابیر وزیر صنعت و وزیر کشاورزی دولت یازدهم در خصوص واردات برنج و برنجکاران چه خواهد بود و آیا دوباره عطر خوش برنج ایرانی خانه ها را پر خواهد کرد؟

پنجشنبه، 31 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-08-22 ساعت 12:08
خبر بعدی : حمله بلدوزرها به خاطرات بدیع الحکما و عارف قزوینی
خبر قبلی : تجمع خانواده‌های زندانیان اعدامی مقابل مجلس رژیم


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -