کاهش چشمگیر سن ابتلا به بیماری های قلبی

قدس آنلاین: برگزاری یک کنگره بزرگ علمی که در آن متخصصان و جراحان برجسته جهان حضور دارند نتایج مستقیم و غیرمستقیمی برای مردم و بیماران دارد.

اگرچه مباحث مطرح شده در چنین همایشی، تخصصی است اما گاه در میان این سخنان، اطلاعات ارزشمندی نیز برای عموم مردم دیده می‌شود که می‌توانند با استفاده از آن از بیماری‌های سخت، جلوگیری کنند.سیگار، فست فود، غذا‌های نمکین و پرچرب، و نیز تنقلات دارای مواد نگهدارنده و نبود تحرک و ورزش مهم‌ترین دلایل افزایش بیماریهای قلبی در جهان است که برای پیشگیری و کاهش ابتلا به سکته‌های قلبی باید سیگار از زندگی مردم حذف شود.
متخصصان قلب و عروق جهان ومیهمانان ششمین همایش بین المللی کنگره قلب و عروق رضوی با اعلام این مطلب در پانلهای علمی و نشستهای خبری کنگره بر فرهنگ سازی رسانه‌ها برای پایان دادن به روند فزاینده بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از ناراحتیهای قلبی تأکیدکردند.

بیماریهای قلبی؛ قاتل بزرگ انسانها
به گفته متخصصان، بیماریهای قلبی، هنوز هم قاتل‌ترین بیماری انسان‌ها بشمار می‌رود و لازم است برای مقابله با آن همه مردم از دوران کودکی به تحرک و ورزش اهمیت داده وعدم استفاده ازدخانیات، الکل و خوراکیهای مضر را در دستور کار خود قرار دهند.
ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق و دومین کنگره پرستاری بیماریهای قلبی با حضور دکتر علوی -قائم مقام تولیت عظمی آستان قدس رضوی- و بیش از 700 نفر از متخصصان رشته قلب و عروق از داخل و خارج کشور و پرستاران شاغل در بخش‌های قلب با پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد برگزار شد.

تلاش 3روزه جهانی برای پیشگیری از بیماریهای قلبی
دکتر سعید عبدالحسینی در حاشیه ششمین کنگره قلب و عروق در بیمارستان رضوی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی با تاکید بر شیوه‌های درمانی و پیشگیرانه بیماریهای قلبی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد برگزار شده است.
وی افزود: در ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق میهمانانی از کشورهای آلمان، انگلستان، هندوستان، ایتالیا، ازبکستان، ترکیه، یونان، کانادا، آمریکا، نیوزلند، برزیل، عربستان سعودی، آذربایجان، اسپانیا، کره، سوریه، پاکستان، هلند، چین و افغانستان نیر شرکت کرده‌اند.
به گفته وی، حضور بیش از 40 میهمان خارجی در این کنگره از جمله پروفسور باتیستا و پروفسور پاراپاس که استادان برجسته قلب دنیا هستند، افتخار بزرگی برای ایران بویژه بیمارستان فوق تخصصی رضوی به شمار می‌رود.

مدرسه‌ای برای فوق تخصصهای قلب
رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی همچنین متذکر شد: با توجه به لزوم روزآمد سازی دانش جراحان ایرانی در حوزه قلب و عروق، مدرسه قلب رضوی با تفاهمنامه منعقد شده با انجمن قلب اروپا جراحی قلب راه اندازی شده است.
به گفته وی، راه اندازی مدرسه قلب رضوی که تنها مرکز آموزش‌های دوره‌ای جراحی قلب در خاورمیانه به شمار می‌رود از دستاوردهای برپایی کنگره‌های قلب و عروق در بیمارستان رضوی است.
عبدالحسینی هدف از تاسیس نخستین مدرسه جراحی قلب خاورمیانه در بیمارستان رضوی را فراهم کردن مکانی برای آموزش روش‌ها و تکنیک‌های جدید جراحی قلب برای متخصصان این رشته عنوان کرد و افزود: تا کنون 30 پزشک و جراح فوق تخصص در این مرکز آموزش دیده‌اند و موضوع دوره آینده مدرسه قلب بیمارستان رضوی آموزش جراحی بیماریهای دریچه‌ای و عروق می‌باشد و تلاش داریم این دوره با حضور متخصصان بیشتری برگزار شود.
عبدالحسینی همچنین سبک زندگی ناسالم از جمله تغذیه نامناسب، تحرک ناکافی، استعمال دخانیات و استرس را از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: در قالب کنگره امسال 150 سخنرانی و پوستر ارائه و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که امیدواریم با انتشار آن‌ها مردم به یک سبک زندگی سالم دست یابند.

هشدار برای سکته‌های قلبی
دکتر علی یوسف نیا رئیس انجمن جراحان قلب ایران نیز به گزارشگر ما می‌گوید: متاسفانه در ابتلا به بیماری قلبی وضع وخیمی داریم و کشورمان در این زمینه پیشرو است به گونه‌ای که سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی که قبلا بالای 60سال بود این سن در حال حاضر به زیر 30 سال کاهش پیدا کرده‌ است و سکته‌های قلبی در جامعه ما مشکل ساز شده است.
وی می‌افزاید: متاسفانه این وضعیت شدیدا هشدار دهنده است و لازم است مردم به صورت جدی برای کاهش آن تلاش کنند و جلوگیری از مصرف دخانیات، الکل و نیز مصرف فست فود‌ها، چیپس‌ها وخوراکیهای دارای افزودنی برای اعضای جامعه هدف مشکل ساز شده است.
رئیس انجمن جراحان قلب ایران ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته ما از خوراکیهای سنتی استفاده می‌کردیم اما اکنون به دلیل روی آوردن به زندگی ماشینی و سرعت بالا مردم نمی‌توانند غذای سالم در دسترس داشته باشندکه نتیجه‌اش افزایش بیماریهای قلبی است.
وی با تاکید بر فرهنگسازی و کار رسانه‌ای افزود: باید برای پیشگیری و کاهش تعداد افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی اطلاعات پایه اعضای جامعه هدف را افزایش داد تا مشکل بیماران کمتر شود.

تشکر از تلاش چشمگیر علمی آستان قدس
رییس انجمن جراحان قلب ایران در گفتگو با خبرنگاران با تشکر از تلاش چشمگیر علمی آستان قدس در این زمینه گفت: با توجه به گسترش روز افزون علم و تکنولوژی در جهان؛ وظیفه کار‌شناسان نظام سلامت سنگین‌تر شده است.
وی آمار بیماری‌های قلبی را در ایران که ناشی از عوامل محیطی و اجتماعی است، بسیار بالا دانست و اظهار امیدواری نمود که با برگزاری همایشهای کاربردی قلب و عروق مانند همایش بیمارستان رضوی شاهد کاهش این آمار در جامعه باشیم.
دکتر یوسف‌نیا با اشاره به دگرگونی‌های صورت گرفته در زمینه جراحی بیماری‌های قلبی و عروقی، تصریح کرد: با توجه به اینکه جراحی زمان بر است در حال حاضر در بیشتر مواقع به جای جراحی از روش‌های آنژیوپلاست استفاده می‌شود و باید در این نوع همایش‌ها بهترین شیوه‌های جراحی را به پزشکان معرفی کرد.
رئیس انجمن جراحان قلب ایران، بیماری کرونر قلب را شایع‌ترین بیماری‌های قلبی زمان حاضر دانست و ادامه داد: در 30 سال گذشته بیشترین بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به دریچه و روماتیسم قلب بودو متاسفانه هنوز هم فشارهای روحی و روانی از دلایل اصلی افزایش بیماری‌های کرونری در کشورمان است.
وی به شایع‌ترین مشکلات قلبی کودکان اشاره کرد و گفت: باز بودن جداره دو دهلیز، بطن، باز بودن جدار شریانی و جابه‌جایی عروق و سوراخ بودن قلب شایع‌ترین بیماری‌های قلبی در کودکان است که در این کنگره برای حل مشکل این بیماران تلاش می‌شود.
به گفته یوسف‌نیا متاسفانه کودکان بیمار قلبی با مشکلات زیادی مواجه‌اند و از انجام بسیاری حرکات در کودکی ناتوان هستند برای همین لازم است تا مادران باردار از هفته هشتم بارداری و پس از تشکیل قلب جنین به متخصص قلب نوزادان مراجعه کرده و اکوی جنینی انجام دهند تا پیچیده شدن بیماری‌های قلب آنان در مراحل اولیه جلوگیری شود.

شیوه زندگی غلط؛ عامل بیماریهای قلبی
پروفسور باتیستا رییس انجمن جراحان قلب اروپا نیز در در حاشیه برگزاری ششمین کنگره قلب و عروق در بیمارستان رضوی خاطر نشان کرد: نگاه مردم ایران به شیوه زندگی مهم‌ترین عامل افزایش بیماریهای قلبی کشور شماست.
وی افزود: متاسفانه کم تحرکی و کشیدن سیگار دو عامل مهم در ازدیاد ناراحتیهای قلبی است که لازم است در این زمینه فرهنگ سازی رسانه‌ای صورت گیرد تا از افراد دارای ناراحتی قلبی ازبیماری رنج کمتری ببرند.
رییس انجمن جراحان قلب اروپا در باره پنل علمی‌اش در ششمین کنگره قلب و عروق در بیمارستان رضوی تصریح کرد: در این همایش ازارائه دو روش جراحی جدید در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی در قالب این کنگره رونمایی خواهم کرد.
وی افزود: یکی از این اعمال جراحی مربوط به بیماری «آیزنمنگر» است. این بیماری باعث اشکالاتی در سیستم قلب و ریه بیمار می‌شود و بیماری مادرزادی است اما چون جراحی روتین این بیماری در دنیا بسیار سنگین است و از هر 10 نفر، چهار نفر آن فوت می‌کنند که باید برای مقابله با آن تلاش کرد.
میهمان کنگره بین‌المللی قلب و عروق رضوی افزود: در این روش جدید جراحی، عوارض و ریسک عمل بسیار کاهش یافته است و در عوض این روش جدید کم‌هزینه‌تر از روش‌های جراحی قبلی این بیماری است و نیازمند وسیله خاصی نیست؛ چرا که یک تکنیک است و قرار است این روش جراحی در ایران بومی شود.

تازه‌ترین شیوه‌های پزشکی در بیمارستان رضوی
دکتر محمود شبستری رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر علمی کنگره نیز گفت: در ششمین کنگره قلب و عروق رضوی پزشکان متخصص قلب و عروق، پزشکان عمومی و پرستاران شاغل در بخش‌های قلبی حضور دارند و دارای امتیاز بازآموزی برای پزشکان است در طول سه روز برگزاری این کنگره 150 سخنرانی در قالب بیماریهای قلب و عروق و همچنین پرستاری بیماریهای قلبی با هدف ارائه تازه‌ترین علوم دنیا انجام شده است.
به گفته وی برگزاری 9 کارگاه آموزشی در زمنیه جراحی قلب، داخلی و پرستاری قلب از دیگر ویژگی‌های ششمین کنگره قلب و عروق رضوی است که برای اولین بار با حضور پرستاران و کاردیوگرافان در بیمارستان رضوی برگزار شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر علمی کنگره تاکید کرد: در نظام سلامت، پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی نیازمند برنامه ریزی‌های ویژه در ابعاد مختلف با همکاری متخصصان قلب و عروق، پزشکان عمومی و پرستاران است. برای همین در دو همایش اخیر این مهم در دستور کار مسئولان کنگره بین‌المللی قلب و عروق رضوی قرار گرفته است.

پنجشنبه، 31 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-08-22 ساعت 01:08
خبر بعدی : ۶۰ درصد درياچه اروميه خشک شد
خبر قبلی : روز پزشک بیجا، تشریفاتی و بیهوده است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -