آمار بالای انتقال بیماری از طریق آب و غذای آلوده

قدس آنلاین: با توجه به مسافرتهای تابستانی در این ایام یکی از مباحث مهم، بحث بهداشت در مسافرت است. بنابراین در سفر بیماری‌هایی که می‌تواند از طریق آب و غذا منتقل شود، از مسایل بسیار مهم است.

از این‌رو گفت وگویی را با رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان کشورکه به مشهد سفر کرده بود انجام داده‌ایم که حاصل آن پیش‌روی شماست.
دکتر حسین معصومی اصل، درباره بیماری‌های آب و غذا در تمام فصول بویژه در فصل گرما و تابستان می‌گوید: آمار بیماری‌های منتقل شده به انسان از طریق آب و غذای آلوده بالاست، اما در رأس آن بیماری وبا، مسمومیتهای غذایی، اسهالهای خونی و... قرار دارد.
وی در ادامه به پیشگیری پیش از درمان اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری استفاده از آب آشامیدنی سالم است. برای مثال همه آبهایی که در شبکه آبرسانی شهر و روستاست، سالم است و با اطمینان می‌توان از آن استفاده کرد؛ زیرا بهداشت نظارت لازم را دارد، مگر اینکه موردی اتفاقی برای منطقه‌‌ای پیش بیاید که آن هم قابل رفع است، اما اگر در مسافرت دسترسی به آب لوله‌کشی نداریم باید از آب بطری‌های مجاز استفاده کرد.
در صورتی که به آب بطری دسترسی نداشتیم، حتماً آب را به مدت یک دقیقه بجوشانیم و سپس خنک کنیم و بعد آن را استفاده کنیم. در هر حال باید از خوردن آبهای چشمه و رودخانه که مطمئن نیستیم، بپرهیزیم.

رعایت مسایل بهداشتی غذا در سفر
رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت و درمان کشور درخصوص تهیه غذا در سفر نیز خاطرنشان می‌کند: پس از آب مهمترین مورد دیگر تهیه غذاست. از این‌رو باید غذا از مراکزی تهیه شود که تهیه و توزیع آن بهداشتی باشد. از این‌رو به هیچ وجه از دوره‌گردها و فروشنده‌های دستفروش خوراکی نخریم و در صورتی‌که مردم از خرید دوره‌گردها استقبال نکنند، آنها جمع‌آوری می‌شوند.

استفاده از یخهای بهداشتی
دکتر معصومی همچنین به استفاده یخ‌های بسته‌بندی شده بهداشتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: به هیچ وجه مسافران از یخ‌های غیربهداشتی که روی آسفالت خیابان‌ها یا سکوهای غیربهداشتی عرضه می‌شود، استفاده نکنند.
وی تأکید می‌کند: در مسافرت حتماً از ظروف شخصی استفاده گردد یا بهتر است از ظروف یکبار مصرف استفاده شود.
وی همچنین درباره غذا بین راه مسافران می‌گوید: غذا در مسافرت بهتر است سبک باشد و بیشتر از دو ساعت نباید غذای پخته را بیرون از فضای یخچال نگه داشت، همچنین باید غذای پخته را در دمای بالاتر از 60 تا 70 درجه گرم کرد.
دکتر معصومی به شستن مرتب دستها با آب و صابون مایع اشاره کرد وافزود: یکی از راه‌های جلوگیری از بیماری شستن مرتب دستها بخصوص پس از رفتن به سرویسهای بهداشتی است.
وی خاطرنشان می‌کند: باید از قرار دادن موادغذایی خام مثل گوشت و مرغ در کنار موادغذایی پخته جلوگیری کرد؛ زیرا ممکن است میکروب مواد خام به مواد پخته انتقال یابد.

پرهیز از خوددرمانی
وی در پایان تأکید کرد، در صورت مبتلا شدن به بیماری در سفر حتماً به پزشک یا مراکز بهداشتی مراجعه شود و از مصرف بی‌رویه دارو و خوددرمانی بخصوص آنتی بیوتیکها بپرهیزید.

چهارشنبه، 30 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-08-21 ساعت 02:08
خبر بعدی : مدیرعامل شرکت مس بازداشت شد (دزدی میلیاردی)
خبر قبلی : غم نان، کارگران را به تحمل هر ستم وا می‌دارد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -