آخرین وضعیت مصر؛ کاهش تظاهرات ویروس های اسلامی

خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه در قاهره امروز در گزارشی گفت: تظاهرات طرفداران محمد مرسی در مصر در حال کاهش است.

این خبرنگار افزود: شمار تظاهرکنندگان طرفدار مرسی روز یکشنبه به طور محسوسی کاهش یافته بود. تظاهرات قرار بود پس از نماز ظهر از چندین مسجد آغاز شود و این راهپیماییها به نماز عصر موکول شد و نهایتا راهپیمایی به سوی دیوان قانون اساسی و کاخ ریاست جمهوری به دلایل امنیتی لغو شد.

وی افزود: دستورات بسیار ضد و نقیض است و نشان می دهد طرفداران مرسی سردرگم شده اند. در هر صورت تعداد تظاهرکنندگان دیروز به بیش از دو هزار نفر نمی رسید.

این خبرنگار درباره رفتار کشورهای غربی در قبال مصر نیز گفت: در حال حاضر اظهارات مسئولان کشورهای غربی مبنی بر قطع کمکهای مالی صرفا موجب دغدغه خاطر محافل سیاسی مصر شده اما نگرانی چندانی ایجاد نکرده است. مجموع کمکهای آمریکا و اروپا در سال به دو میلیارد یورو می رسد. مصر به همین علت از قطع احتمالی این کمکها چندان نگران نیست.

وی افزود: مصریها عقیده دارند کشورهای منطقه خلیج فارس به ویژه عربستان این کمکها را جبران خواهند کرد. عربستان علنا به حمایت از دولت مصر روی آورده و همه آنهایی را که در امور داخلی مصر دخالت می کنند، تهدید کرده است.


حمايت قاطعانه فلسطینیان از دولت و ارتش مصر

به گزارش خبرگزاری شینهوا از رام الله (کرانه باختری رود اردن)، کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) روز یکشنبه حمایت کامل خود را از تلاش دولت مصر برای مقابله با تروریسم و جلوگیری از دخالت منفی خارجی در امور داخلی این کشور اعلام کرد.

یاسر عبدربه دبیرکل ساف در بیانیه ای که بعد از دیدار با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام الله در حضور خبرنگاران قرائت کرد بر حمایت کامل از دولت و مردم مصر در دفاع مشروع از امنیت و آینده این کشور تاکید و تصریح کرد: ما می خواهیم سرزمین مصر از تروریسم و دخالت منفی خارجی مصون بماند.

عبدربه در این بیانیه افزود: ملت فلسطین به نقشی که ارتش قهرمان مصر در دفاع از فلسطینیان ایفا کرده است افتخار می کند.

بر اساس این بیانیه، اقدام گروه های تروریستی به هدف قرار دادن ارتش و خاک مصر در واقع با هدف تضعیف جایگاه و نقش تاریخی آن (ارتش) صورت می گیرد، ارتشی که سوپاپ اطمینان و امنیتی برای آینده مصر و دیگر کشورهای عربی بدون استثناست.

ساف در این بیانیه اعلام کرد کاملا به پیروزی ارتش و مردم مصر بر توطئه بزرگی که این کشور را تهدید می کند اطمینان دارد و مطمئن است که مصر قویتر و با صلابت تر از گذشته همچون دژی مستحکم برای دموکراسی و آزادی از بحران موجود خارج می شود.


هشدار عربستان به غرب

عربستان سعودی روز یکشنبه به غرب در مورد فشار آوردن بر دولت تحت حمایت ارتش در مصر به منظور توقف سرکوب طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان که سرگرم دیدار از پاریس پایتخت فرانسه است در مصاحبه با خبرنگاران گفت ما ازطریق تهدید به هیچ چیزی دست نخواهیم یافت.

وی این اظهارات را پس از دیدار با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه مطرح کرد که روز پنجشنبه لغو فوری وضع فوق العاده را در مصر خواستار شده بود .

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است روز چهارشنبه در بروکسل دیدار و درباره تدابیری گفتگو کنند که باید در واکنش به سرکوب طرفداران مرسی اتخاذ شود.


آمريکا مايل به بازگشت اخوان المسلمين به قدرت نيست

خبرنگار امور سیاسی در وال استریت ژورنال گفت آمریکا علاقه مند به بازگشت اخوانی ها به قدرت نیست و بیشتر مایل است دولت فعلی در مصر توفیق یابد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، برت استفنز گفت در حال حاضر باید گفت مجموع برآیند صفر در تحولات سیاسی در مصر حاکم است؛ دیدیم که تلاش های برخی سناتورها و نیز دولت آمریکا برای متقاعد کردن ژنرال های مصر برای تقسیم قدرت در این کشور به شکست انجامید.

وی افزود اخوان المسلمین به دنبال ساقط کردن ارتش بود و ارتش نیز این را دانست که وارد بازی مرگ و زندگی شده است و برای همین با قدرت کامل و چنانچه این هفته دیدیم، وارد عرصه شد.

نویسنده وال استریت ژورنال گفت زمانی که اخوانی ها روی کار آمدند، دیدیم که به شکلی ساده لوحانه، تلاش کردند حکومتی خودکامه ایجاد کنند. از این رو باید گفت اسلامگرایان زمانی که با مردمسالاری روی کار می آیند، دیگر چندان مردمسالار نیستند.

استفنز گفت آمریکا در نهایت علاقه مند به موفقیت دولت کنونی است زیرا ما علاقه ای به بازگشت اخوانی ها به قدرت نداریم.


دوشنبه، 28 مرداد ماه 1392، 5:33 بعدازظهر برابر با 2013-08-19 ساعت 11:08
خبر بعدی : سازماندهی باند کفن پوشان برای مقابله با دولت روحانی
خبر قبلی : شعار مرگ بر خامنه ای در تظاهرات کارگران نجف آباد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -