95هزار تومان بدهيد، شکلاتی شويد

روزنامه ابتکار: «شکلاتي مي‌شويد!» اين عبارت نه ربطي به شيرين شدن کام شما دارد و نه شعاري است براي تبليغ يک کالاي خوراکي. «شکلاتي» شدن يک عبارت تکراري براي تغيير رنگ پوست است که اگر گذارتان به آرايشگاه‌هاي زنانه و سالن‌هاي زيبايي بيفتد، زياد به گوش‌تان مي‌خورد.
تراکت زرد رنگي که عنوان سولاريوم و نام سالن به انگليسي روي آن چاپ شده، همراه چند شماره موبايل اعتباري تنها مشخصه سالن هستند. نشاني را در يکي از مجتمع‌هاي تجاري شمال شهر مي‌دهند. سالني که قد و قواره کوچکش تناسبي با تبليغات گسترده اش ندارد. يکي از همان سالن‌هايي است که انواع و اقسام خدمات آرايشي و بهداشتي را ارائه مي‌کنند و در کنارش مزون لباس هم دارند از جنس‌هاي ترک و ايتاليا!به گزارش مهر،مسئول سولاريوم، دختر جواني است با پوست تيره براق که با بي حوصلگي جواب مي‌دهد. مي‌گويد: «پکيج ما 10 جلسه اي است. در هر جلسه چند درجه تيره تر مي‌شويد. سه جلسه اول فقط مي‌توانيد يک بار از دستگاه استفاده کنيد تا پوست عادت کند ولي بعد مي‌توانيد چند جلسه را در يک جلسه بگيريد. هر بار حدود 10 دقيقه در دستگاه هستيد.»در حالي که در بيشتر توصيه‌هاي پزشکي درباره سولاريوم تاکيد شده است که زمان قرار گرفتن در معرض سولاريوم بين 5 تا 20 دقيقه است و تکرار اين عمل در کمتر از 48 ساعت توصيه نمي‌شود و گذراندن چند جلسه در يک جلسه يعني زماني بيشتر از اين. پيداست کساني که دوست دارند زودتر برنزه شوند، اين روش را امتحان مي‌کنند.دختر جوان تنها کسي نيست که با پوست برنزه در سالن نشسته است. بقيه کارکنان آرايشگاه هم پوست تيره اي دارند و سعي مي‌کنند مشتري‌هاي مردد را قانع کنند تا براي يک بار هم که شده سولاريوم را امتحان کنند.مي گويند همه چند سال است که از سولاريوم استفاده مي‌کنند. هيچ مشکلي هم نداشته اند و خيلي راضي هستند. به گفه خودشان اگر بعد از 10 جلسه کسي خواست تيره تر شود يا رنگش را ثابت نگه دارد، مي‌تواند چند جلسه ديگر هم از سولاريوم استفاده کند.پکيج 10 جلسه اي 95 هزار تومان هزينه دارد که مي‌شود جلسه اي 9500 تومان. اما هر جلسه اضافه، 12 هزار تومان آب مي‌خورد. چندان گران نيست و تقريبا مي‌شود فهميد چطور تعداد زيادي از افراد توانسته اند سولاريوم کنند و مشکلي بابت هزينه اش نداشته اند.
سولاريوم روي دست خورشيد
سولاريوم روي دست خورشيد بلند شد. تيره شدن پوست آنقدر باب شد که ديگر استخر و حمام آفتاب جوابگويش نبود و سولاريوم با تبليغ کم ضررتر بودن و يا حتي بي ضرر بودن، طرفدار پيدا کرد. با اين حال، پزشکان حرف‌هاي ديگري مي‌زنند. افزايش خطر سرطان پوست، ايجاد پيري زودرس به دليل اشعه‌هاي UVA که کلاژن و بافت‌هاي پيوندي زير لايه‌هاي سطحي پوست را تخريب مي‌کند، آسيب چشمي، تحريک و تاول زدن پوست، کاهش سطوح کلاژن و افزايش رنگدانه سازي پوست، خطراتي است که پزشکان مي‌گويند افرادي را که سولاريوم مي‌کنند تهديد مي‌کند. در واقع برخلاف تبليغ ها، به نظر مي‌رسد نه تنها سولاريوم از آفتاب بي ضرر تر نيست که خطرناک تر هم هست!به مسئول سولاريوم همين‌ها را مي‌گويم و مي‌پرسم يعني اين خطرها را ندارد؟ يکي از زنان شکلاتي آرايشگاه مي‌دهد: «الان همه چيز ضرر دارد. از هوايي که تنفس مي‌کنيم تا مايکروويو. اين هم بالاخره بي خطر نيست ولي نه اينقدر که مي‌گويند. من تا حالا کسي را نديده ام سرطان پوست گرفته باشد. ممکن است يکي دو جلسه اول پوست کمي حساسيت نشان دهد و بسوزد. اما خيلي کم است و زود هم از بين مي‌رود. پيري زودرس را هم تا به حال در کسي نديده ام!»
ممنوعيت بي نتيجه
اتاقک سولاريوم از يک تشک خورشيدي ساخته شده است که در آن لامپ‌هاي UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پايين به بدن شما اشعه تابانده مي‌شود. اگر از مسئولان دستگاه‌هاي سولاريوم در آرايشگاه‌ها و استخرها و سالن‌هاي زيبايي که بپرسيد، مي‌گويند که اين ميزان هيچ خطري برايتان ندارد اما پزشکان هشدار مي‌دهند که حتي مقدار کمي از UVA و UVB مي‌تواند به پوست آسيب برساند و فرآيند پيرشدن را سريع تر کرده و باعث بروز سرطان شود.5 سال پيش، يعني سال 87، واحد بهداشت پرتوهاي مرکز سلامت محيط و کار معاونت سلامت، اطلاعيه‌اي منتشر و استفاده از اين دستگاه‌ها را ممنوع کرد. اما آنچه که مي‌بينيم، هر سال وارد شدن مدل‌هاي جديد دستگاه‌هاي سولاريوم و حضور بيشتر آنها درمراکز مختلف است و فراگير تر شدن اين کار به عنوان يکي از ابزار زيبايي!البته ممنوعيت استفاده از سولاريوم به ايران محدود نيست. سازمان بهداشت جهاني بارها در اين باره هشدار داده و قوانيني هم درباره آن وضع کرده است؛
- کودکان زير 15 سال به هيچ وجه حق استفاده از سولاريوم را ندارند.
- نوجوانان بين 15 تا 18 سال براي استفاده از سولاريوم حتما بايد رضايتنامه کتبي والدين خود را در اختيار داشته باشند.
- هشدارهاي لازم در مورد قرار گرفتن در معرض اشعه UVA و UVB بايد حتماً در نظر گرفته شود.
- تکرار اين عمل در کمتر از 48 ساعت توصيه نمي‌شود.
- افرادي که پوستي خاص دارند، پوست بدنشان خيلي سفيد است يا سطح پوستشان از و مک پوشيده شده، اجازه استفاده از سولاريوم را ندارند.
همچنين اين سازمان اعلام کرده که متصديان سولاريوم بايد اطلاعات صحيحي در مورد خطرات ناشي از استفاده از اين دستگاه، در اختيار متقاضيان قرار دهند.البته اين اتفاق در اين سالن آرايشي که ما انتخاب کرده ايم، نمي‌افتد. همه با لبخند‌هاي اطمينان بخش سعي دارند مشتري را متقاعد کنند که نبايد بترسد و هرچه زودتر براي شکلاتي شدن تصميم بگيرد. مي‌گويند 5 تا 6 ماه پوست مشتري تيره مي‌ماند و با استفاده از کرم‌هاي مخصوص، بعد از هر جلسه رنگ پوست تثبيت مي‌شود و ديرتر از بين مي‌رود.يکي از خانم‌ها مي‌گويد: «مي خواهي يک جلسه امتحان کني؟ الان تخفيف هم داريم. جلسه اول فقط کمي پوستت طلايي مي‌شود و حتما هم خوشت مي‌آيد.» تا به زور مجبورم نکرده اند بروم داخل دستگاه سولاريوم کيفم را روي دوشم مي‌اندازم و از سالن مي‌زنم بيرون... آفتاب تابستان هنوز هم داغ است.


یکشنبه، 27 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-08-18 ساعت 12:08
خبر بعدی : زن منتشرکننده تصاویر مبتذل دستگیر شد
خبر قبلی : ارابه سفيد منزلگاه آزار و اذيت زنان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -