روحانی تغییری واقعی به وجود نمی‌آورد

کارشناس مسائل حقوق بشر در اندیشکده شورای روابط خارجی در یادداشتی برای نشریه فارن پالیسی مدعی شده است که روحانی با انجام تغییراتی صوری می‌کوشد از فشارها بر رژیم ایران بکاهد، لذا باید فشارها بر جمهوری اسلامی افزایش یابد.

به گزارش "ندای انقلاب"، تسنیم به نقل از نشریه فارن پالیسی خبر داد که کارشناس اندیشکده شورای روابط خارجی در یادداشت خود برای نشریه فارن پالیسی با بهانه قرار دادن وضعیت حقوق بشر در ایران می‌کوشد افزایش جدید فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران را توجیه کند و مدعی است که روحانی نیز در پی ایجاد تغییری جدی در رفتار ایران نیست و می‌کوشد با اصلاحاتی ظاهری فشار را از روی دوش نظام ایران بکاهد.

شنبه گذشته، ایران شاهد آغاز دور جدید ریاست جمهوری به ریاست حسن روحانی، مذاکره کننده هسته‌ای سابق، بود. با اینکه، این برداشت عمومی تقریباً صحیح وجود دارد که پیروزی روحانی در انتخابات، تأثیر اندکی در تغییر سیاست خارجی ایران دارد، اما سیاست داخلی مسئله دیگری است. در واقع، دلایل محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه روحانی قصد دارد برنامه داخلی جدیدی را در دستور کار خود قرار دهد تا به محبوبیت نظام، سیر صعودی بدهد.

روحانی، که در نقش یک اصلاح طلب مردم‌گرا ظاهر شده است، احتمالاً سعی دارد به صورت ظاهری، وضعیت حقوق بشر را در ایران بهبود بخشد. در همین حین، احتمالاً حکومت از چنین اقدامی استفاده نموده و خود را به جهان، اصلاح شده معرفی می‌کند تا بتواند برای تکمیل برنامه هسته‌ای خود، زمان با ارزش بخرد. جامعه بین الملل نباید اجازه دهد این اتفاق بیفتد.

در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران باید گفت که بیشتر افراد قبول دارند که ایران روز به روز به کسب توانایی و ظرفیت تسلیحات هسته‌ای، که از سال‌ها پیش به دنبال آن است، نزدیک می‌شود. در حالیکه، نظرات مختلفی راجع به زمان به ثمر نشستن تلاش‌های ایران وجود دارد، و خلاصه اینکه برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است و این اتفاق بیش از یک دهه به طول نخواهد انجامید بلکه در آینده‌ای نزدیک جامه عمل به خود می‌پوشد.

زمان بسیار با اهمیت است و مسیر فعلی به اجبار در حال تغییر است. به همین دلیل آمریکایی‌ها باید به شدت نگران فاجعه‌ای باشند که در نتیجه اعتماد جامعه بین‌المللی به تهاجمی فریبنده به رهبری حسن روحانی و کاهش فشار‌های موجود بر ایران به وجود می‌آید.

از نظر روحانی، وضعیت حقوق بشر در ایران، حوزه بسیار مناسبی برای اثبات ادعای خود مبنی بر اصلاح طلبی است. رفتار ایران با شهروندان خود، بسیار وحشتناک است؛ به طوری که شهروندان ایرانی معمولاً از آزادی کلام، محاکمه منصفانه وآزادی‌های شخصی منع می‌شوند. ایرانی‌ها به دلیل دین و مذهب، قومیت و تمایلات جنسی خود، تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات می‌گردند.

حکومت ایران، در بسیاری از روش‌ها، شدت و خشونت به خرج می‌دهد، اما تجاوز به حقوق بشر آن طوری است که نمی‌توان آنها را در غرب مورد انتقاد و سرزنش قرار داد. مسئولان ایرانی، غرب و تحریم‌ها را باعث موقعیت اقتصادی ملال‌آور در ایران می‌دانند، در حالی که سوء مدیریت و ساختار فاسد خود را نادیده می‌گیرند. علاوه بر این، ایران حملات تروریستی و تهدید‌های نظامی بین‌المللی را با ادعای دفاع از خود در برابر تجاوز غرب به اجرا در می‌آورد.

در حقیقت، دلیل این که جامعه بین‌المللی باید به پرده برداری از بد رفتاری‌های رژیم ادامه داده و آنها را برجسته کند، همین است. این کار، به مردم ایران نشان می‌دهد که دنیا از ذات و ماهیت مردانی که غیر منصفانه بر آنها حکومت می‌کنند، خبر دارد. این مسئله، همچنین این را تقویت می‌کند که چرا جامعه بین‌المللی باید تحریم‌ها را افزایش داده و آنچه را که از دستیابی این حکومت ظالم و خشونت طلب به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند، انجام دهد.

حکومت ایران، با سخت گیری‌های سیاسی خود، تمام دنیا را علیه خود بسیج کرده است. همانند مقامات دوره جورج بوش در سازمان ملل که عموماً در مورد توانایی یک نفر برای اعمال تغییر، نگاه خوش بینانه‌ای نداشتند، ما نیز از این اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو حیرت زده شدیم که با انتصاب یک گزارشگر به نام احمد شهید، برای اعلام وضعیت حقوق بشر در این کشور، دست به اقدامی در این زمینه زده است.

در حقیقت، تحریم‌ها و فشار بین المللی، کاملاً در انزوای اقتصادی ایران مؤثر بوده‌اند. اقتصاد ایران در حال سقوط آزاد است و کشورها، بانک‌ها و شرکت‌های سراسر دنیا، عهد بسته‌اند که تجارت با ایران را قطع کنند. جو اعمال فشار بر ایران، به طور فزاینده بهتر از جو چند سال گذشته است.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران، به وضوح می‌داند که مردم ایران از وضعیت موجود خسته می‌شوند و در این رابطه، مسئولین را مقصر می‌دانند. به نظر می‌رسد، او مایل است با برخی تغییرات ظاهری ادامه دهد به جای اینکه خطر ناآرامی و شورش بیشتری را در میان مردم برای نظام به وجود آورد. کاملاً محتمل و قابل قبول است که آیت‌الله خامنه‌ای به روحانی اجازه دهد تا برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، گام‌های صوری بردارد؛ به همین دلیل، او با پیروزی انتخاباتی روحانی، به جایگاه بالاتری دست یافت.

آیت الله خامنه‌ای و آقای روحانی از کاهش ناآرامی‌های موجود در کشور خوشحال خواهند شد، اما آنها احتمالاً این نوع «بهسازی‌ها» را به عنوان شاهدی بر تغییر و اصلاحات به دنیا نشان می‌دهند تا برای ادامه برنامه هسته‌ای خود زمان بخرند و سعی کنند که تحریم‌ها را متوقف کرده یا آنها را کاهش دهند.

بسیار مهم است که جامعه بین‌المللی گرفتار این نیرنگ نشود. هیچ تغییر حقیقی‌ای در این حکومت روحانیون رخ نخواهد داد. تغییر صوری دلیلی برای اعطای آزادی اقتصادی به حکومت و زمان مورد نیاز برای تکمیل برنامه هسته‌ای آن نیست.

شنبه، 19 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-08-10 ساعت 03:08
خبر بعدی : فتنه ‌گران جایگاهی در دولت ندارند
خبر قبلی : بی احترامی روزنامه آفتاب به آیت الله جنتی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -