کاهش 48 هزار ميلياردی پايه پولی

مديرکل اقتصادي بانک مرکزي با اشاره به رشد 2.7 درصدي نقدينگي در سه ماهه اول سال جاري، گفت: حجم نقدينگي در پايان خرداد ماه به 473 هزار ميليارد تومان رسيد.
ابوالفضل اکرمي با بيان اينکه اقدامات کنترلي بانک مرکزي در سال جاري موجب کاهش رشد نقدينگي شده است، اظهار داشت: نقدينگي در سه ماهه اول سال 92 با 2.7 درصد رشد نسبت به اسفند سال گذشته به 473 هزار ميليارد تومان رسيده است. وي افزود: با توجه به نرخ رشد 5.5 درصدي نقدينگي در سه ماهه اول سال 91، رشد نقدينگي در سه ماهه سال جاري کاهش قابل توجهي داشته است. مديرکل اقتصادي بانک مرکزي با بيان اينکه در اين مدت رشد پايه پولي منفي بوده است، گفت: حجم پايه پولي در سه ماه اول امسال 5 درصد کاهش يافته که اين اتفاق به دليل مديريت و نظارت جدي بانک مرکزي بر کاهش بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي و کاهش بدهي بخش دولتي بوده است.
کاهش 48 هزار ميليارد ريالي حجم پايه پولي در سه ماهه امسال
به گفته وي حجم پايه پولي از 975 هزار ميليارد ريال به 927 هزار ميليارد ريال کاهش يافته است. اکرمي تصريح کرد: با توجه به رشد بالاي پايه پولي و نقدينگي در شش ماهه اول سال گذشته، بانک مرکزي تلاش کرد تا پايه پولي کنترل و نقدينگي در سطح معقولي کنترل شود. وي با اشاره به رشد نقدينگي 19.4 درصدي در سال 90، افزود: در آن سال رشد نقدينگي در سه ماهه اول، مشابه امسال 2.7 درصد بود و بنابراين در صورت ادامه اين روند، رشد نقدينگي تا پايان سال به از عدد 20 درصد تجاوز نخواهد کرد. مديرکل اقتصادي بانک مرکزي با اشاره به افزايش 8 درصدي ضريب فزاينده پولي ادامه داد: هم‌اکنون اين عدد به 5.099 رسيده است؛ بخش عمده رشد نقدينگي در سه ماهه اول سال جاري، افزايش ضريب فزاينده پولي است که از منظر علم اقتصاد، افزايش نقدينگي از محل رشد ضريب فزاينده بسيار مطلوب‌ است.
پيش‌بيني نرخ رشد 20 درصدي نقدينگي در سال 92
اکرمي در پاسخ به اين سوال که تا پايان سال حجم نقدينگي به چه عددي خواهد رسيد، گفت: پيش‌بيني سخت است اما تمام تلاش‌هاي بانک مرکزي کنترل نقدينگي است و در صورت ادامه اين روند، نرخ رشد به 20 درصد خواهد رسيد و در صورت به کارگيري سياست‌هاي انقباضي بيشتر امکان تحقق عدد‌هاي پايين‌تر هم وجود دارد. مديرکل اقتصادي بانک مرکزي تاکيد کرد: همه هدف بانک مرکزي کنترل تورم با ابزار کنترل پايه پولي و نقدينگي است؛ البته نقدينگي به گونه‌اي بايد کنترل شود که به رشد اقتصادي کشور لطمه‌اي وارد نکند. رئيس کل بانک مرکزي پيش از اين با اشاره به اينکه مانده نقدينگي در پايان ارديبهشت ماه سال جاري نسبت به پايان اسفند 91 معادل 1.4 درصد افزايش داشته، گفت: نقدينگي در ارديبهشت به 4670 هزار ميليارد ريال رسيده است.


دوشنبه، 14 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-08-05 ساعت 12:08
خبر بعدی : هشدار درباره صدور مجوز برای يک مدير اقتصادی
خبر قبلی : وقوع 81 درصد سرقت‌های به عنف در 10 استان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -