وقوع 81 درصد سرقت‌های به عنف در 10 استان

مهر| سرهنگ خالقي‌فرد، معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي گفت: 81 درصد سرقت‌هاي به عنف كشور در 10 استان رخ مي‌دهد.

سرهنگ فريدون خالقي‌فرد با اشاره به اينكه سرقت به عنف تحت چهار شگرد انجام مي‌شود، گفت: در سه ماهه اول امسال، از مجموع سرقت‌هاي به عنف بالغ بر 58 درصد مربوط به زورگيري خياباني، بالغ بر 6 درصد تحت عنوان مسافر بر، بالغ بر 4 درصد سرقت تحت عنوان مسافر و 2/1 درصد سرقت تحت عنوان مامور انجام مي‌شود.

وي از كشف بالغ بر 9/64 درصد سرقت‌هاي به عنف توسط پليس آگاهي ناجا خبر داد و افزود: بالغ بر 8 درصد از سرقت‌ها در پوشش مسافر بر، بالغ بر 5/2 درصد از سرقت‌ها در پوشش مسافر و بالغ بر 1/2 درصد سرقت‌ها تحت عنوان مامور طي سه ماهه گذشته كشف و ضبط شده است. معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا، تصريح كرد: از مجموع سرقت‌هاي به عنف بالغ بر 58 درصد مربوط به زورگيري خياباني است كه 80 درصد آن با استفاده از چاقوهاي نامتعارف انجام مي‌شود.

سرهنگ خالقي‌فرد، يادآور شد: براساس تحقيقات پليس، حمل سلاح سرد بين سنين 17 تا 30 سالگي است كه در اين سنين، جوانان عواقب حمل چاقو را در نظر نگرفته و از سويي قوانين سختگيرانه براي حاملان اين نوع سلاح وجود ندارد و در نتيجه شاهديم كه برخي از جوانان در شرايط خاص مانند درگيري، بدون تصميم قبلي از آن استفاده كرده و ناخواسته مرتكب قتل يا جراحات شديد جسمي در مخاطب مي‌شوند. وي همچنين از كاهش 14 درصدي سرقت در پوشش مسافربر خبر داد و افزود: بهبود وضعيت وسايل نقليه عمومي در كشور و در نتيجه استفاده بيشتر شهروندان از اين وسايل و هوشياري شهروندان در سايه اطلاع‌رساني به موقع، از عوامل موثر بر اين كاهش است. سرهنگ خالقي فرد خاطرنشان كرد: اگر جرم سرقت را به دو دسته عنف و عادي تقسيم كنيم، از مجموع سرقت‌ها، 7/1 درصد مربوط به سرقت به عنف و 2/98 درصد مربوط به سرقت عادي و از مجموع سرقت‌هاي خشن، نيز 7/2 درصد مربوط به جرم كيف قاپي است. به گفته اين مقام انتظامي، بالغ بر 81 درصد از سرقت‌هاي به عنف به ترتيب در 10 استان كشور، نظير تهران بزرگ، خوزستان، فارس، اصفهان، خراسان رضوي، البرز، كرمان، سيستان و بلوچستان، كرمانشاه و منطقه ويژه غرب تهران انجام مي‌شود. وي تاكيد كرد: هرچند وقوع سرقت‌هاي به عنف در كشور از آمار كمي برخوردار است اما از آنجا كه منجر به ايجاد رعب و وحشت در هموطنان مي‌شود، پليس آگاهي ناجا پرونده‌هاي اين جرم را رصد كرده و با تشكيل تيم ويژه، رسيدگي به اين پرونده‌ها را در اولويت قرار مي‌دهد. سرهنگ خالقي‌فرد يكي از راهكارها و وظايف پليس براي مبارزه با اين جرم را كنترل و رصد مجرمان و سارقان به عنف دانست و افزود: به جرات مي‌توان گفت پليس اشراف كاملي بر سارقان حرفه‌يي و به عنف داشته و دارد. معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا، به برخي از زمينه‌هاي مساعد براي وقوع سرقت‌هاي به عنف در كشور اشاره كرد و افزود: تبادل پول در حجم بالا در بانك‌ها يكي از عوامل ترغيب سرقت است بنابراين لازم است تا در كشور تسهيلات لازم براي تبادل الكترونيكي وجوه نقد به سرعت افزايش يابد يا قوانين مربوط به ممنوعيت حمل سلاح سرد غيرمتعارف هرچه سريع‌تر پس از كارشناسي، به تصويب نهايي برسد.

دوشنبه، 14 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-08-05 ساعت 12:08
خبر بعدی : کاهش 48 هزار ميلياردی پايه پولی
خبر قبلی : قهر چند دقیقه‌ای رحیمی در مراسم تحلیف


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -