پیامدهای فاجعه بار چينی ‌سازی صنعت خودرو در ایران

خودروسازان بزرگ كشور در شرايطي با خودروسازان چيني براي توليد چند مدل سواري چيني در ايران به توافق رسيده‌اند كه مجلسي‌ها با اين اقدام موافق نيستند.

به گزارش «جوان» ايسنا روز گذشته خبر داد مديراني از دو گروه بزرگ خودروسازي كشور به چين رفته و در حال رايزني با خودروسازان چيني براي همكاري مشترك هستند. در اين شرايط برخي منابع آگاه از توافق خودروسازان بزرگ با چيني‌ها براي توليد خودروهاي چيني در ايران خبر مي‌دهند.

يك منبع آگاه با بيان اينكه خودروسازان بزرگ براي توليد سواري‌هاي چيني در ايران با چيني‌ها به توافق رسيده‌اند، خاطرنشان كرد: طبق توافقات صورت گرفته، يكي از خودروسازان بزرگ كشور در هر يك از شركت‌هاي زيرمجموعه خود، يك مدل خودروي سواري چيني را توليد خواهد كرد، به‌گونه‌اي كه هر مدل خودرو، متعلق به يك خودروساز چيني خواهد بود.

به عقيده كارشناسان، توليد سواري‌هاي ارزان‌قيمت چيني در ايران در كوتاه مدت باعث رشد فروش در دو گروه بزرگ خودروسازي خواهد شد اما در درازمدت اين اقدام حاصلي جز كاهش سطح صنعت خودروسازي ايران و دور شدن از هدف اصلي كه همانا «خودروساز شدن» است، نخواهد داشت.

رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس با تأييد مذاكره خودروسازان ايراني با خودروسازان چيني تأكيدكرد: اين توافقات بايد دوطرفه و در راستاي توليد خودروهاي به روز و با كيفيت چيني در داخل باشند و در غير اين صورت مجلس ورود مي‌كند.

رضا رحماني در گفت و گو با خانه ملت با بيان اينكه خودروسازان كشور با خودروسازان چيني وارد مذاكره شدند، تصريح كرد: استراتژي خودروسازان داخلي بايد اين باشد كه در كشور خودروساز باشيم و اين حق ما است؛ به دليل اينكه هم موقعيت صادرات در كشور وجود دارد و هم توان فني لازم را داريم.

نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي افزود: به تبع اين همكاري‌ها نبايد خودروسازان داخلي همانند قراردادهايي كه در گذشته با خودروسازان خارجي مثل پژو داشتند خودروهاي با سبك قديمي مونتاژ كنند بلكه خودروهايي مونتاژ شوند كه در حال حاضر در همان كشور مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

وي ادامه داد: اگر خودروسازان چيني مي‌خواهند با ايران همكاري داشته باشند اين همكاري بايد براي واردات و توليد خودروهاي به روز و كيفي باشد.

اين نماينده در مجلس نهم با بيان اينكه در مذاكرات با چيني‌ها بايد از گذشته درس بگيرم، اظهار داشت: همكاري با خودروسازان دنيا بايد يك همكاري متقابل باشد.

رحماني با اشاره به اينكه متأسفانه خودمان را دست كم مي‌گيريم، افزود: در قرارداد با خودروسازان چيني بايد توليد قطعات با اولويت ساخت در داخل باشد، بازارهاي صادراتي منطقه در اختيار ايران باشد.

رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس در پايان با بيان اينكه نبايد فقط به بحث CKD(واردات قطعات) ورود كنيم، خاطرنشان كرد: كشور ايران پايگاه توليد است.

عضو هيئت رئيسه كميسيون صنايع و معادن مجلس هم با انتقاد از مذاكره خودروسازان ايراني با خودروسازان چيني گفت: شركت‌هاي چيني‌ها از شرايط صنعت خودرو كشور سوء‌استفاده مي‌كنند و مي‌دانند كه چرا به سراغ آنها مي‌رويم و متأسفانه بعد از سال‌ها مجدداً مي‌خواهيم در صنعت خودرو دست به دامان شرقي‌ها شويم.

الله‌وردي دهقاني با بيان اينكه خودروهاي چيني كيفيت ندارند و توليدات داخلي كه از لحاظ كيفيت با محصولات چيني در سطح بالايي قراردارد، افزود: قطعات داخلي مورد استفاده در صنعت خودروسازي كشور عمدتاً از شركت‌هاي مطرح جهان است و اگر هدف اين باشد كه خودروهاي چيني مجدد در داخل مونتاژ شوند خطر جدي متوجه اين صنعت مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه چندين سال اين فرصت مناسب در اختيار خودروسازان بود تا بتوانند در جهت بومي‌سازي اقدام كنند، كما اينكه تا حدي در اين راستا اقداماتي شده است، گفت: سياستگذاري خودروسازان كشور در سال‌هاي گذشته غلط بوده و بايد چنين روزي را پيش‌بيني مي‌كردند.

عضو هيئت رئيسه كميسيون صنايع و معادن مجلس در پاسخ به اين سؤال كه آيا در حال حاضر شرايط بومي‌سازي براي خودروسازان فراهم است، خاطرنشان كرد: قطعات بسياري از خودروها نزديك به صددرصد توسط قطعه‌سازان داخلي توليد مي‌شود بنابراين اگر اراده باشد مي‌توانيم نسبت به بومي‌سازي اقدام كنيم.

قطعه مشكل ديگر

از سوي ديگر با تحريم رنو در ايران، تأمين قطعات به يكي از دغدغه‌هاي صنعت خودرو تبديل شده است، هر چند كه مشاور انجمن خودرو سازان به نوعي از تأمين قطعات چيني خبر داد.

عضو ديگر كميسيون صنايع و معادن مجلس هم با بيان اينكه بحث استاندارد بودن قطعات چيني بايد در مبدأ كه كشور چين است، تأييد و سپس وارد شود، درباره عملكرد خودروسازان بعد از تحريم‌ها گفت: خودروسازان در شرايط تحريم عقب‌نشيني نكردند و به رغم تحريم‌هاي خارجي همچنان به توليد خود ادامه مي‌دهند.

سيد محمد بياتيان با اشاره به مذاكره خودروسازان داخلي با چيني‌ها براي واردات قطعه از اين كشور گفت: واردات قطعه از چين پل لرزاني است كه آينده آن مشخص نيست به طوري كه هر لحظه ممكن است تحريم‌ها تشديد شود و باز شاهد وضعيت نابسامان در بازار خودرو باشيم.

اين نماينده مردم با اشاره به اينكه واردات قطعه از چين در كوتاه‌مدت مي‌تواند مفيد باشد، تصريح كرد: براي دور زدن تحريم‌ها بايد روي پاي خود بايستيم اما به دليل اينكه به واردات وابسته هستيم، هر لحظه ممكن است دچار ضرر و زيان شويم. به هر صورت تحريم‌ها موضوع تازه‌اي نيست و مسئولان بخش صنعت خودرو كشور اين روزها را پيش‌‌بيني مي‌كردند اما اينكه اين پيش‌بيني‌ها منجر به اتخاذ راهكارهاي منطقي و نه دم دستي خواهد شد يا خير بايد به انتظار نشست و ديد.

شنبه، 12 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-08-03 ساعت 02:08
خبر بعدی : پتروشیمی ‌ها بی‌ خوراک مانده‌ اند
خبر قبلی : گوشه ای از فجایع تکاندهنده رژیم از زبان امام جمعه


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -