چينی‌ها در صنعت نفت جولان می دهند

رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با تشريح ائتلاف جديد سازندگان نفتي براي استقلال صنعت نفت از کالاهاي خارجي نسبت به بي تفاوتي وزارت نفت در ورود کالاهاي نامرغوب چيني به پروژه‌ها انتقاد کرد و گفت: تنها يک سوم خريد تجهيزات مورد نياز صنعت نفت در سال گذشته از داخل تامين شد.
رضا پديدار درباره آخرين وضعيت خودکفايي صنايع نفت و گاز ايران از کالا و تجهيزات خارجي، با اشاره به ائتلاف جديد سه انجمن صنفني و تخصصي سازندگان، پيمانکاران و مشاوران مهندسي طرح‌هاي نفت و گاز، گفت: در مجموع اين سه گروه صنفي بيش از يکهزار شرکت پيمانکاري، سازنده کالا و تجهيزات و مشاوران مهندسي عضويت دارند.
رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با تاکيد بر اينکه بخش خصوصي صنعت نفت امروز آمادگي کامل خود را براي همکاري و همراهي دولت يازدهم براي دستيابي به اهداف توسعه صنعت نفت اعلام مي‌کند، تصريح کرد: امروز بخش خصوصي توان تأمين 70 درصد از نياز صنعت نفت کشور را دارد اما از تمام اين ظرفيت استفاده نمي‌شود.اين مقام مسئول با اشاره به ضرورت تاسيس و راه اندازي اتاق راهبري توسعه اي در صنعت نفت و يا يک معاونت ساخت داخل و خودکفايي در وزارت نفت، اظهار داشت: با توافق جديد سازندگان و حمايت دولت يازدهم امکان استقلال کامل صنعت نفت از کالاهاي حارجي فراهم مي‌شود.وي با بيان اينکه هم اکنون ميزان صادرات و توليد نفت ايران ناشي از تحريم‌هاي خصمانه غرب کاهش يافته است، تبيين کرد: بر اساس ضوابط بودجه سالجاري صادرات نفت ايران در مجموع ميعانات گازي و نفت به بايد به يک ميليون و 303 هزار بشکه برسد که بخش خصوصي در تحقق اين هدف مي‌تواند نقش آفريني داشته باشد.
پديدار با اشاره به اينکه در چند سال اخير در وصول مطالبات نفتي با مشکل مواجه شديم، تاکيد کرد: بخش از پول فروش نفت ايران از طريق کشورهايي چون هند و چين با واردات کالا وصول شد که در انتخاب تأمين کنندگان کالا در اين کشورها دقت نشد و کالاهايي بعضا بي کيفيت و معيوب به صنعت نفت ايران وارد شد که در قالب مکاتباتي به وزارت نفت نسبت به اين موضوع هشدار داديم و اعلام کرديم که اينگونه واردات کالا تخريب صنعت نفت است.
به گفته رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت در برخي مناقصات علاوه بر نوع کالا، برند کالا نيز توسط کارفرما تعيين مي‌شد که اين خلاف اصول مناقصه است و پيمانکار مجبور مي‌شود براي تعيين فلان برند از کشوري خارجي و با واسطه به تأمين تجهيزات اقدام کند.
وي در ادامه با هشدار نسبت به واردات گسترده کالاهاي چيني در صنعت نفت ايران، افزود: هم اکنون استاندارد توليد کالا توسط سازندگان ياراين به مراتب بالاتر از چيني‌ها است.
پديدار با انتقاد از سياست‌هاي وزارت نفت در حمايت از ساخت داخل و عدم تحقق وعده خريد 15 ميليارد دلار کالا و تجهيزات از سازندگان ايراني، توضيح داد: از مجموع 15 ميليارد دلار وعده داده شده تنها پنج ميليارد دلار کالا از سازندگان و صنعتگران ايراني خريداري شده است.
اين مقام مسئول همچنين در خصوص مهمترين ويژگي وزير نفت دولت يازدهم، گفت: داشتن تخصص مديريت و آشنايي به ساختار و فضاي تخصصي صنعت نفت، گاز و پتروشيمي بايد مهمترين ملاک در انتخاب وزير آينده نفت باشد.
رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت در پايان از صدور نخستين گواهي و پروانه بومي و ملي توسط شوراي عالي صدور پروانه کيفيت وزارت نفت براي کالاهاي ايراني از مهر ماه سالجاري خبر داد و خاطرنشان کرد: از اين رو توليد شيرهاي کنترلي، ولو و پمپ‌هاي نفت و گاز با پروانه و گواهي ايراني به صنعت نفت عرضه مي‌شود.


سه شنبه، 1 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-07-23 ساعت 12:07
خبر بعدی : توقف چيدن چای به دليل خشکسالی و بی‌پولی چايکاران
خبر قبلی : روحانی خلاف خاتمی یک چهره خودی است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -