آقای روحانی! لطفا انگشت های خود را بشمارید

هفته گذشته مشاور روحانی از احتمال حضور جک استراو در یکی از مراسمات مربوط به رییس جمهور منتخب خبر داد که از سوی رسانه ها به حضور او در مراسم تحلیف تعبیر شد.
"گروه سیاسی صراط" - هفته گذشته مرتضی بانک مشاور حجت الاسلام روحانی از احتمال حضور جک استراو در یکی از مراسمات مربوط به رییس جمهور منتخب خبر داد که از سوی رسانه ها به حضور او در مراسم تحلیف تعبیر شد.
به گزارش گروه سیاسی صراط، این اظهارنظر پس از ابراز تمایل جک استراو، وزیر سابق امور خارجه بریتانیا برای سفر به ایران مطرح شده بود.
بانک در این خصوص گفته بود که "امکان دارد آقای استراو که گفته می خواهد به ایران سفر کند در بخشی از مراسم های آینده [مربوط به آغاز کار دولت یازدهم] حضور یابد و خبر داریم دولت انگلیس و کشورهای دیگر برای بخش دیگری از مسائل نیز اعلام آمادگی کردند که در رایزنی‌های مستقیم‌تر انجام دهند."
به دنبال این اظهارنظر، واکنش ها به حضور احتمالی استراو در تهران آغاز شد و نمایندگان مجلس پیشگام این واکنش ها شدند.
منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با یادآوری اینکه "انگلیسی‌ها دارای پیشینیه بدی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند" گفت "اگر آمدن «جک استراو» با پای خودش به ایران به منزله این است که می‌خواهند بگویند ما در گذشته اشتباه و خطا کردیم، اشکالی ندارد."
اما جواد کریمی قدوسی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی واکنش تندتری نشان داد. او برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب را برعهده مجلس دانست و گفت "مجلس اجازه حضور جک استراو در این مراسم را نخواهد داد."
او افزود "آنچه که مشخص است این است که سابقه دولت انگلیس در روابط خود با ایران سابقه‌ای بسیار تاریک است و همانطور که امام قطع رابطه یکجانبه از سوی آمریکا را به فال نیک گرفتند ملت ما در بحث قطع رابطه با انگلیس این قطع رابطه یکجانبه از سوی آنها را اقدامی مفید و مثبت ارزیابی می‌کند."
گفتنی است روابط ایران و انگلیس دو سال پیش (8 آذر 90) با تجمع و هجوم تعدادی از دانشجویان معترض به سفارت انگلیس در تهران به تیرگی گرایید. البته موضوع صرفا به این حمله مربوط نمی شد. رفتار خصمانه دولت بریتانیا در قبال ایران در مسائل داخلی و بین المللی، دو روز قبل از آن، مجلس را به ستوه آورده بود تا جایی با تصویب قانون کاهش روابط با انگلیس عملا حکم اخراج سفیر این کشور را صادر کرده بود.
به گفته کریمی قدوسی، "اولین آثار قطع رابطه با انگلیس این بود که انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 در کمال آرامش و امنیت برگزار شد چرا که دولت خبیث انگلیس در فتنه 88 فعال بود و قانون کاهش روابط با انگلیس تا سطح کاردار در مجلس با توجه به سوابق و اقدامات دولت انگلیس در قبال کشور ما به تصویب رسید."
به دنبال این واکنش ها، مرتضی بانک اعلام حضور استراو در مراسم تحلیف روحانی از سوی خود را تکذیب کرد و گفت که خبر مربوطه "انعکاس دقیقی از نظرات من نبوده است."
مشاور روحانی گفت "آقای جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس آنطور که خود گفتند حتماً به ایران می آیند" اما در عین حال افزود "من نگفتم که آقای جک استراو برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به ایران می آیند."

روحانی-استراو؛ دو دوست؟
وزیر خارجه سابق انگلیس از اولین شخصیت های سیاسی غربی بود که از پیروزی حجت الاسلام روحانی در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد.
او در مقاله ای در روزنامه "دیلی تلگراف” نوشت "خبر انتخاب روحانی یکی از بهترین خبرهایی است که در منطقه طی سال‌های اخیر برای آینده منطقه، ایران و اقتصادش و مشکل هسته‌ای آن شنیده‌ام."
در محافل سیاسی و رسانه ای از استراو و روحانی به عنوان دو "دوست" یاد شده است. در اوج مذاکرات هسته ایران و سه کشور اروپایی بود که عکسی از این دو که مشغول خنده بودند حاشیه ساز شد.
روحانی در کتاب خاطرات خود با عنوان "امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای" درباره این عکس گفته است "استراو در پایان توافق و پیش از کنفرانس خبری به او گفته بود که تونی بلر (نخست وزیر بریتانیا) در بیمارستان است و من به او گفتم لابد نمی خواهی که به این زودی ها مرخص شود که هر دو خندیدیم."
حضور یا عدم حضور استراو در مراسم تحلیف موضوعی است که در نهایت باید موافقت مجلس را به همراه داشته باشد.
نکته ای که نباید درباره این موضوع فراموش کرد خاطره تاریخی بد مردم ایران نسبت به انگلیسی هاست. بی اعتمادی تاریخی نیاکان ما به اروپایی ها تا جایی بود که گاهی گفته می شد "اگر با یک فرنگی دست دادید، انگشت های خود را بشمارید که مبادا انگشت شما را به سرقت برده باشند."
رهبر معظم انقلاب اسلامی نوروز امسال در بیاناتی در مشهد مقدس، انگلیس را دشمن "خبیث" ایران برشمردند و تاکید کردند: "دولت انگليسِ خبيث هم با ملت ايران دشمنی ميكند؛ اين هم يكی از دشمنان سنتی و قديمی ملت ايران است؛ منتها دولت انگليس نقش مكمل آمريكا را در اين ميدان بازی ميكند. خود دولت انگليس استقلالی ندارد كه انسان او را يك دشمن مستقلی به حساب بياورد؛ دنباله‌روِ آمريكا است."

سه شنبه، 1 مرداد ماه 1392 برابر با 2013-07-23 ساعت 11:07
خبر بعدی : روحانی خلاف خاتمی یک چهره خودی است
خبر قبلی : ۶۷ درصد از جوانان هدف روشنی برای آینده خود ندارند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -