جيره‌بندی برق برای اصفهانی‌ها

به دليل وجود صنايع بزرگ و مشترکين متعدد در اصفهان، مصرف برق در اين استان به اوج خود رسيده است تا جايي که آژير هشدار قطعي برق از هم اکنون به گوش مي‌رسد.

به گزارش فارس از اصفهان، هشدار براي کم مصرف کردن برق و رسيدن به روزهاي اوج مصرف مدت‌هاي متماديست که از رسانه‌ها در حال پخش است، مديران دايم تاکيد بر کاهش مصرف برق را دارند و معتقد هستند اگر اين امر صورت نپذيرد با قطعي برق در اکثر استان‌هاي کشور مواجه خواهيم بود. يکي از اين استان‌ها که تاکيد بسيار بر صرفه جويي در مصرف برق شده است، اصفهان است زيرا با وجود صنايع بزرگ و کوچک همچنين مشترکين بالاي برق به اوج مصرف خود رسيده است تا جايي که به مرز آژير هشدار در قطعي برق رسيده است.

در همين راستا مهدي ثقفي اصفهاني ديروز در نشست خبري خود با اعلام اين مطلب که مصرف روزانه برق در استان به 45 هزار مگاوات رسيده است، اظهار کرد: در روزهاي اخير شاهد پرمصرف‌ترين روزهاي سال در بخش انرژي برق بوديم به طوريکه اين مصرف به 45 هزار مگاوات رسيده است و به خاطر اينکه نيروگاه‌هاي استان در تابستان توان توليد بيشتر از 48 هزار مگاوات را ندارند مجبور هستيم اگر به اين نقطه رسيد براي صرفه جويي روزانه قطعي برق را در استان اعمال کنيم تا مصرف برق کاهش پيدا کند.

وي اضافه کرد: شرکت توزيع برق استان اصفهان از 39 شرکت توزيع در کشور محسوب مي‌شود که وظيفه برق رساني به نزديک به يک ميليون و 200 هزار مشترک را دارد که پيک بار اين شبکه به هزار و 578 مگاوات مي‌رسد.

مدير دفتر مديريت بار و مصرف شرکت توزيع برق استان اصفهان با اذعان بر اينکه 81 درصد اين مشترکان را خانگي تشکيل مي‌دهند، ادامه داد:
81 درصد اين مشترکان را خانگي، يک درصد صنعتي، دو درصد کشاورزي، 12 درصد تجاري، سه درصد عمومي و اداري و يک درصد را روشنايي معابر تشکيل مي‌دهد، اما از نظر ميزان مصرف انرژي برق اين نسبت‌ها متفاوت است و مشترکان خانگي
19 درصد برق، صنايع 41، بخش کشاروزي 30، تجاري 4، عمومي و اداري 4 و روشنايي معابر
2 درصد توليد شده را مصرف مي‌کنند.

وي تصريح کرد: در حالت ميانگين 31 درصد از برق مصرفي را مشترکان صنعتي مصرف مي‌کنند که اصفهان نسبت به ميانگين 10 درصد بالاتر است.

يکي از پارامترهايي که ثقفي به آن اشاره کرد و باور داشت که مي‌تواند در اوج مصرف نقش مهمي در صرفه جويي برعهده داشته باشد عدم استفاده از وسايل برقي در ساعت 11 تا سه بعد از ظهر بود.

وي در اين ارتباط معتقد است: به دليل اوج مصرف در حدود ساعت 11 تا 3 بعد ازظهر مصرف کنندگان مي‌توانند که با تغيير ساعت کاري خود و يا کاهش مصرف در اين ساعات به مصرف برق کمک شاياني کنند.

مدير دفتر مديريت بار و مصرف شرکت توزيع برق استان اصفهان با اعلام اين مطلب که وزارت نيرو براي کساني که در کاهش مصرف به اين ارگان کمک کنند کمک‌هاي تشويقي مي‌دهد، گفت: وزارت نيرو براي کنترل مصرف در کشور مخصوصا اصفهان طرح‌هاي تشويقي از جمله کاهش بهاي برق مصرفي و دادن هديه بيشتر از تعرفه مصرف را ارائه کرده است که در سال گذشته نيز اين طرح انجام شد، مصرف کنندگان مي‌توانند با حضور در سايت شرکت توزيع برق استان اصفهان نسبت به دريافت فرم حضور در طرح اقدام کنند و از مزاياي آن استفاده کنند.

وي در تکميل صحبت‌هاي خود افزود: طرح ديگري که در فاصله 15 خرداد تا 15 شهريورماه قابل اجرا است، تعطيلات و تعميرات صنايع است که بر اساس تفاهم نامه مشترک بين وزارت نيرو و صنايع، در کل کشور اجرا مي‌شود و اگر مشترکان صنعتي دست کم به مدت پنج روز پياپي ميزان مصرفشان را حداقل 10 درصد کاهش دهند و به هر شکل و شرايطي که خودشان صلاح مي‌دانند، هم به ازاي کاهش توان لحظه‌اي و هم کاهش انرژي مصرفيشان پاداش دريافت مي‌کنند. اين طرح در دو سال گذشته هم اجرا شد اما امسال وزارت نيرو، ميزان تشويق‌ها را 25 درصد افزايش داده و کساني که در اين طرح شرکت کنند بابت توان لحظه‌اي (ديماند)شان 30 درصد بيشتر از مقدار معمولي پاداش دريافت مي‌کنند.

به گفته ثقفي سال گذشته 400 ميليارد تومان پاداش به مشترکان پرداخت شد که با کاهش 570 مگاواتي در زمان اوج مصرف و 800 مگاواتي در روزهاي عادي روبرو بود.

وي بر صرفه‌جويي مردم و صنايع در روزهاي باقي مانده تابستان بود.

وي در اين ارتباط اضافه کرد: اگر مردم به کمک شرکت توزيع برق بيايند شاهد آن خواهيم بود که مصرف کاهش پيدا کرده و هيچ گونه خاموشي نخواهيم داشت.


دوشنبه، 31 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-22 ساعت 11:07
خبر بعدی : آغاز بکار 4 دانشگاه ویژه دختران از مهر ماه
خبر قبلی : تورم بيش از 100 درصدی حبوبات، چای و سبزيجات


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -