کوهنوردان ایرانی را خودمان در هیمالیا دفن کردیم

ونگ وا- سه کوهنورد ايراني در خوشبينانه ترين برآوردها در حالي شرايط بسيار سختي را در نزديکي قله 8047 متري برودپيک يا همان K3 سپري مي‌کنند و جامعه ورزش براي بازگشت ايشان در کمال سلامت دعا مي‌کند که ظاهراً تنها فشار هوا، سرماي استخوان‌سوز و شرايط جوي در وقوع چنين شرايطي نقش نداشته و آن گونه که شواهد نشان مي‌دهد کوهنوردان ايراني را خودمان دفن کرده‌ايم.

به گزارش «تابناک»، فتح چهارده قله بالاي هشت هزار متر روي کره زمين براي هر کوهنوردي، بزرگ‌ترين افتخار ممکن مي‌تواند باشد و بي‌شک اگر قرار باشد در ميان هفت مهم از اين چهارده قله، ترتيبي لحاظ کرد، برودپيک يا K? دوازدهمين قله بلند در دنيا با ارتفاع 8047 متر واقع در سلسله جبال هيماليا و در شمال شرقي پاکستان، به واسطه دشواري مسيرهاي صعود، در ليست مذکور قرار خواهد گرفت. از سال 1975 تا 2003, 255 بار به برودپيک ??? بار صعود شده که 17 نفر در اين جان باخته‌اند و حجم بالايي از اين کشته‌ها به ريزش بهمن بازمي‌گردد.

کوهنوردان ايران در جدي‌ترين تلاش در سال 2009 تلاش کردند از مسير جديدي –از جنوب غربي- به قله صعود کنند. اين مسير شامل دو بخش مي شد: مرحله اول، از ديواره جنوب غربي به کمپ C3. مرحله دوم، از C3 به سمت راست و بعد، مستقيم به قله. تلاش گروه پرتعداد ايراني در سال 2009 به خاطر مشکلاتي که براي سلامتي کوهنوردها پيش آمد، در C3 در ارتفاع 6 هزار و 800 متري متوقف شد و تلاش‌هاي بعدي نيز چندان موفق نبود و همين اتفاق، رقابت را براي صعود به اين قله دوچندان نموده بود.

يکي از تلاش هاي کوهنوردان ايراني براي صعود به قله در گذشته

تيم 5 نفره ايران از گروه کوهنوردي آرش اين بار از اين مسير تا کمپ C3 پيش رفت و سپس، شنبه اين هفته آيدين بزرگي، پويا کيوان و مجتبي جراحي صعود به سمت قله را شروع کردند و شب نخست را در 7350 متري گذراندند. روز بعد، از صخره بالاي سرشان صعود کردند اما دشواري مسير، سرعت صعود را کاهش داد و تنها 100 متر پيشروي داشتند و در پايان روز سوم، در 8 هزار متري بودند.

در ساعات نخست سه شنبه 25 تيرماه، هر 3 تن با حمله قله، موفق به صعود به K3 شدند اما در حالي که انتظار مي‌رفت تا بعدازظهر به کمپ C3 بازگردند و به رامين شجاعي و افشين سعدي، 2 عضو ديگر گروه بپيوندند، هيچ‌گاه اين اتفاق رخ نداد و آنها در مسير بازگشت زمين گير شدند و تصور مي‌شد چهارشنبه بتوانند با بازگشت به مسير اصلي، به کمپ بازگردند و در همين راستا، "عزيز" (يک باربر ارتفاع پاکستاني) هماهنگ شده تا صبح پنجشنبه مقداري آب و مواد غذايي و يک بيسيم شارژ شده، به کمپ سوم برودپيک حمل نمايد و کوهنوردان پس از بازگشت به مرتفع ترين کمپ (C3) کمبود امکانات نداشته باشند.

اما اين اتفاق رخ نداد و گروه حمله به قله، آيدين بزرگي ساعت 6 صبح روز پنج شنبه 27 تيرماه در تماسي با BC (کمپ اصلي) از وضعيت نامناسب‌شان خبر داد و خواستار آب، غذا و کمک‌هاي فوري شد و در ادامه در دو تماس ديگر در ساعت 7 و 10 صبح از بحراني شدن وضعيت‌شان خبر دادند.

رامين شجاعي بعدازظهر همان روز پايين آمد و به کمپ C2 رفت و در عوض، تيم امداد از کمپ اصلي به سمت C3 راه افتاد و دير وقت به آنجا رسيد. پيش از رسيدن گروه امداد، آيدين بزرگي يک بار ديگر در ساعت 20:25 به وقت محلي با کمپ اصلي تماس گرفته و عنوان کرده بود که در نزديکي گذرگاه در ارتفاع 7800 متري است و با اشاره به پاره شدن چادرشان، از وخامت اوضاع پويا کيوان و مجتبي جراحي خبر داد.

چنين بود که پس از روشن شدن هوا در روز جمعه 28 تيرماه، تيم امداد براي يافتن اين کوهنورد راهي شد و با توجه به همراهي جي پي اس با ايشان، اميد به يافتن‌شان فراوان بود. يک کوهنورد آلماني همراه با يک راهنماي محلي توسط هلي کوپتر به نزديکي منطقه کوهنوردان ايراني مفقود شده در قله برودپيک در پاکستان رفت اما موفق به يافتن آنها نشدند. در آخرين تماس آيدين بزرگي يکي از کوهنوردان مفقودشده که در ساعت ??:?? روزشنبه صورت پذيرفت، از سختي شرايطشان خبر داد و پس از آن ظاهراً ديگر تماسي برقرار نشده است.

مسير ايراني ها براي صعود، از کمپ اصلي (BC) به کمپ C3


علاوه بر کوهنورد آلماني، دو تيم شامل کوهنوردان پاکستاني و سوييسي نيز براي نجات سه کوهنورد گم شده ايراني در منطقه حضور يافتند و کوهنوردان پاکستاني نيز روز جمعه براي نجات اين کوهنوردان اقدام کردند که به دليل بد بودن شرايط جوي و مناسب نبودن مسير به کمپ اصلي بازگشتند.

با اين حال، خبرها از شناسايي موقعيت يک کوهنورد از سه کوهنورد صعود کرده به قله حکايت دارد و از نقطه‌اي که پالس جي پي اس و تلفن ماهواره‌اي اين کوهنوردان ارسال مي‌شده، تصاوير هوايي گرفته شده است. در صورت تاييد اين اطلاعات، تيم سه نفره گردنه بين قله اصلي و فرعي را با گردنه اصلي بين کمپ سوم و قله فرعي اشتباه گرفته و با اشتباه گرفتن مسير بازگشت، در موقعيت خطرناکي قرار دارد.

در حالي پس از بررسي اين تصاوير توسط کوهنوردان آلماني، قرار بوده گروه امداد متشکل از سه کوهنورد آلماني، پاكستاني و ايراني به نقطه مذکور اعزام شود، منظور حسين، رئيس باشگاه کوهنوردي آلپن پاکستان به آسوشتيدپرس گفته که عمليات جستجو و نجات سه کوهنورد ايراني، متوقف شده اما در عين حال سخنگوي گروه نجات با رد توقف عمليات نجات، از پيگيري تيم نجات خبر داده است.

در کنار وضعيت مبهم اين کوهنوردان انتشار متن يک نامه بسيار تکان دهنده بود؛ متني که شايد نشان دهد کوهنوردان ايراني را با تنگ نظري‌هايمان مبني بر اينکه اين صعود به نام اين جوانان ثبت نشود و عدم همراهي کافي در ارائه اطلاعات و تجربيات صعودهاي پيشين و حتي شايد سنگ اندازي‌هايي، خودمان در هيماليا دفن کرده‌ايم.

دوشنبه، 31 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-22 ساعت 11:07
خبر بعدی : جنگ گرگها؛ جنایات یکدیگر را فاش می کنند
خبر قبلی : زمزمه‌های ورشکستگی صنعت خودرو


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -