مراسم ازدواج دو معترض ترک در پارک گزی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، نیروهای پلیس ترکیه شنبه شب صدها تظاهرکننده معترض را که در اطراف پارک معروف گزی در استانبول تجمع کرده بودند، پراکنده کردند.

پارک گزی از چند هفته پیش به کانون اعتراضات و تظاهرات ضددولتی در ترکیه تبدیل شده است. بعد از ظهر روز شنبه دو تن از معترضان، مراسم ازدواج خود را در اطراف این پارک برگزار کردند و صدها تظاهرکننده دیگر نیز در این مراسم شرکت کردند.

تجمع معترضان مخالف دولت ترکیه در اطراف پارک گزی که شمارشان بالغ بر یک هزار نفر اعلام شده است، موجب شد نیروهای پلیس استانبول برای متفرق کردن آنها وارد عمل شوند.

پلیس استانبول برای پراکنده کردن معترضان از ماشین های آب پاش و باتوم استفاده کرد و آنها را مجبور کرد به خیابانها و کوچه های اطراف میدان تقسیم که در نزدیکی پارک گزی قرار دارد، فرار کنند.

رسانه های ترکیه اعلام کردند معترضان قصد داشتند در مراسم ازدواج دو شهروند ترک که در جریان اعتراضات ضددولتی اخیر در استانبول با یکدیگر آشنا شده و تصمیم گرفته بودند در اطراف پارک گزی ازدواج خود را جشن بگیرند، شرکت کنند.

از پانزدهم ژوئن گذشته که نیروهای پلیس ترکیه به دستور مقامات، پارک معروف گزی را تخلیه کردند، دسترسی به این مکان برای شهروندان ممنوع شده بود تا این که ده روز پیش بار دیگر به روی عموم گشوده شد با این حال هنوز هم طبق دستور مقامات دولت، برگزاری تظاهرات یا تجمعات در این مکان و اطراف آن ممنوع است.

سی و یکم ماه مه، نیروهای پلیس ترکیه با توسل به زور صدها فعال طرفدار محیط زیست را که با طرح دولت مبنی بر تخریب پارک گزی در چارچوب یک طرح عمرانی شهری، در اطراف این پارک تجمع کرده بودند، پراکنده کردند. این طرح بحث برانگیز از حمایت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که پیش از این شهردار استانبول بوده، برخوردار است.

رفتار خشونت بار و سرکوبگرانه نیروهای پلیس استانبول که منجر به کشته شدن پنج نفر شد، خشم شمار زیادی از شهروندان این کشور را برانگیخت و جنبش دفاع از پارگ گزی را به یک جنبش اعتراض آمیز سیاسی برضد دولت اسلامگرا ترکیه تبدیل کرد.

طبق ارزیابی های پلیس ترکیه، در عرض سه هفته، نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار نفر از مردم ترکیه با برگزاری تظاهرات در هشتاد شهر مختلف این کشور برکناری رجب طیب اردوغان را از مقام نخست وزیری خواستار شدند. معترضان اردوغان را متهم کرده اند که راهش را به سمت استبداد کج کرده است.


یکشنبه، 30 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-21 ساعت 01:07
خبر بعدی : سنت عقیقه کردن جایگزین جشن‌های تولد شود
خبر قبلی : زنان چادری به کلاغ تشبیه شدند و نویسنده تهدید شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -