موسویان: لغو تحریمها و به رسمیت شناختن حق غنی سازی

رژیم ایران دو درخواست مشخص از گروه ۱+۵ دارد: لغو تحریم ها و به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم مطابق با مفاد ان پی تی .

به گزارش تسنیم، روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که دولت اوباما به مذاکره مستقیم با رژیم ایران می اندیشد، اما باید منتظر ماند و دید که آمریکا برای رسیدن به توافقی دوجانبه و قابل قبول تا چه اندازه حاضر به امتیازدهی به رژیم ایران است و آیا جمهوری اسلامی این مساله را قبول خواهد کرد یا خیر؟

به گفته حسین موسویان سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته ای رژیم ایران و مردی که سابقه کار نزدیک با حسن روحانی را در پرونده کاری خود دارد، با عدم تعدیل سیاست های آمریکا در پرونده ای هسته ای نمی توان از تهران انتظار همکاری های شایان داشت.

وی در گفتگو با "آی پی اس" اظهار کرد که جمهوری اسلامی تا زمانی که آمریکا به سیاست تشدید تحریم ها و اعمال فشار بر تهران ادامه می دهد به مذاکره مستقیم و حتی تعامل با واشنگتن فکر نخواهد کرد.

موسویان گفت: اگر نزدیکی و تعامل با تهران به معنای تمام کلمه هدف مد نظر واشنگتن است باید این نیت را به عمل تبدیل کند. معیار ما در محک زدن آمریکا کردار و نه تنها گفتار زیبا است.

سئوال: در داخل ایران شاهد دو دستگی در بحث مواجهه با غرب در پرونده هسته ای هستیم. عده ای خواهان مقاومت و برخی طرفدار انعطاف پذیری در مذاکرات هستند. تاثیر تحریم ها بر این دو دستگی تا چه اندازه ای است؟

در داخل ایران دو نوع رویکرد در قبال نحوه مذاکره با غرب بر سر پرونده هسته ای وجود دارد اما تاکید بر حق جمهوری اسلامی برای برخورداری از انرژی هسته ای که غنی سازی اورانیوم را هم شامل می شود وجه مشترک اعتقادی در هر دو گروه است.

موسویان افزود: با سیاست اعمال تحریم غرب با افزایش دخیره های اورانیومی در ایران روبه رو است. با افزایش تحریم ها جمهوری اسلامی تعداد سانتریفیوژهای خود را از 3 به 12 هزار رسانده و میزان غنی سازی این کشور نیز از سه و نیم درصد به 20 % رسیده است. جمهوری اسلامی اکنون دو درخواست مشخص از گروه ۱+۵ دارد: لغو تحریم ها و به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم مطابق با مفاد ان پی تی .

سئوال: چرا غرب باید به حکومتی که سالها برنامه هسته ای خود را حتی به اذعان البرادعی پنهان کرده، اطمینان کند؟

موسویان: این سیاست های غرب بود که جمهوری اسلامی را به سمت خودکفایی در تکنولوژی هسته ای پیش برد. علاوه بر این در جریان جنگ تحمیلی میان ایران و عراق این غرب بود که مواد لازم برای حمله شیمیایی صدام حسین به ایران را در اختیار رژیم صدام قرار داد. با چنین تاریخی آیا جمهوری اسلامی می تواند به غرب اطمینان داشته باشد؟

آدينه، 28 تیر ماه 1392، 6:45 بعدازظهر برابر با 2013-07-19 ساعت 11:07
خبر بعدی : فیلم؛ قطع درختان کهنسال برای بهتر دیدن گنبد امامزاده
خبر قبلی : تحریمها؛ قطع همکاری پژو با رژيم تهران


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -