اردن می‌تواند الگوی خوبی برای کشورهای منطقه باشد

یم روزنامه اردنی نوشت اردن می‌تواند الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه باشد، آنهم در زمانی که تجربه اسلام سیاسی در حکمرانی شکست خورده است.

روزنامه الدستور در سرمقاله امروز خود نوشت: بدون هیچ ادعایی می‌توانیم بگوییم که تجربه بهار اردن، الگویی برای همه کشورهای منطقه است. آنهم در زمانی که تجربه اسلام سیاسی در حکمرانی شکست خورد و برخی کشورها نیز (سوریه) در باتلاق خون غرق شدند و نظام های حاکم به قدرت مسلحانه و راه های حل امنیتی روی آوردند و همین مسئله به جنگ داخلی منجر شد و راه را برای دخالت های بیگانه باز کرد.

پادشاه اردن از همه نیروها برای تحقق وفاق ملی و رسیدن به آن از طریق مذاکره ای سازنده، استفاده کرد. این مذاکرات سازنده به تغییر بیش از یک سوم مواد قانون اساسی و تشکیل دادگاه قانون اساسی، هیئت مستقل ناظر بر انتخابات و تقویت جایگاه دستگاه قضایی منجر شد.

پادشاه اردن تلاش کرد تا با تکیه بر تجربه فرانسه، انگلیس و آمریکا، مفهوم اصلاح تدریجی و تحول دمکراتیک را نهادینه کند. اصلاح تدریجی، نیازمند تثبیت اصول دمکراسی و پایه های اساسی آن است که تضمین کننده راه است ومهمترین این اصول عبارتند از: ایمان به نظر و افکار دیگران، احترام گذاشتن به آرای مخالفان، تکیه به مذاکره به عنوان تنها راه تحقق وفاق ملی.

در پایان این سرمقاله آمده است: اردن، با اعتراض های مردم آرام و به دور از خشونت، توانست یک وضع بی نظیر را در میان کشورهای عربی ایجاد کند و با وجود اینکه بیش از دو سال است این اعتراض ها آغاز شده، هیچ یک از استان های اردن، شاهد شورش بر ضد نظام حاکم نبودند و حتی یک قطره خون نیز ریخته نشد و معترضان به اصول و ارزش های مسالمت آمیز وفادار باقی ماندند تا اهدافشان محقق شود.


سه شنبه، 25 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-16 ساعت 11:07
خبر بعدی : بوسه برپای یک "بهایی" کوچک - محمد نوری زاد
خبر قبلی : ديکتاتورها بايد از پایتخت های بزرگ هراس داشته باشند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -