يک و نيم ميليون خانه روستايی آسيب‌پذير داريم

معاون نوسازي روستايي بنياد مسكن در گفت‌وگو با «اعتماد»: يك و نيم ميليون خانه روستايي آسيب‌پذير داريم

جشن تحويل يك ميليون و 600 هزار خانه روستايي نوسازي شده، هفته گذشته در كرمان برگزار شد؛ خانه‌هايي كه احتمال ويراني آنها در زلزله‌ها مي‌رفت. زلزله و سيل در ايران، موضوعي عادي است، ولي كشته شدن هزاران تن از شهروندان و دهوندان بر اثر زلزله، موضوعي عادي نيست. زلزله دو ريشتري هفته گذشته تهران، بار ديگر به يادمان آورد در صورتي كه به نوسازي و مقاوم كردن خانه‌ها، به ويژه در روستاها پرداخته نشود، فجايعي مانند تلفات زلزله منجيل، بم و ارسباران در انتظار كشور است. معاون بازسازي مسكن روستايي بنياد مسكن، در گفت‌وگو با «اعتماد» تاييد كرد با وجودي كه از تكليف پيش‌بيني شده در قوانين برنامه توسعه چهارم و پنجم جلوتر هستيم، ولي هنوز بيش از يك و نيم ميليون باب خانه روستايي در كشور، در معرض آسيب هستند و در صورتي كه زلزله سري به آنجا بزند، باز هم فاجعه به وجود مي‌آيد. عزيز‌الله مهديان همچنين در آستانه 20 مرداد، نخستين سالروز زلزله آذربايجان شرقي، از بازسازي تمام خانه‌هاي روستايي ويران شده در زلزله پارسال خبر داد و گفت كار بازسازي خانه‌هاي شهري زلزله‌زده نيز تا پاييز، تمام مي‌شود.

هنوز ويراني‌هاي زلزله از دغدغه‌هاي اصلي مردم و مسوولان است. آيا بنياد مسكن خانه‌هاي روستايي را ايمن‌سازي كرده؟

قانون برنامه چهارم و پنجم تكليف كرده سالانه 200 هزار واحد روستايي مقاوم‌سازي شود. در جمع، از برنامه عقب نيستيم. امسال كه 8 سال از برنامه گذشته، بنياد مسكن توانسته بيش از يك ميليون و 600 هزار واحد روستايي را مقاوم‌سازي كند ولي با توجه به اينكه بيش از 3 ميليون واحد روستايي در كشور وجود دارد، هنوز هم حدود يك و نيم ميليون واحد مسكن آسيب‌پذير روستايي در كشور داريم و بايد اينها نوسازي شوند.

وام 12ونيم ميليون تومان براي مقاوم‌سازي و نوسازي خانه‌هاي روستايي داده مي‌شود. چرا هنوز اين رقم درشت از خانه‌هاي آسيب‌پذير وجود دارد؟

در برخي استان‌ها، تعدادي از اهالي روستاها از اين تسهيلات استقبال نكرده‌اند. چون مثلا در يك روستا، فقط افراد سالمند و پيرزنان و پيرمردان مانده‌اند، بچه‌ها مهاجرت كرده‌اند به شهر و به جز سالمندان كسي نيست. آنها نيز رغبتي براي نوسازي خانه خود ندارند. در برخي از مناطق، وضعيت معيشتي و درآمد اندك باعث شده از اين طرح استقبال نكنند.

چرا تسهيلات بازسازي به صورت راحت‌تري به دست روستاييان نمي‌رسد تا اين مشكلات هم برطرف شود؟

واقعيت اين است كه در طول اجراي برنامه‌هاي دوم و سوم توسعه، روستاييان مشكلات عديده‌يي در اين باره داشتند و باعث شد اعتبار اندك پيش‌بيني شده آن سال‌ها را نيز نتوانيم جذب كنيم. مشكل عمده اين بود كه تسهيلات در مقابل تضمين مورد قبول بانك‌ها پرداخت مي‌شد و عمدتا روستاييان براي دادن تضمين‌هايي از جمله سند مالكيت، مشكل داشتند. مشكل دوم نيز نرخ بالاي سود تسهيلات بود. بعضا اين تسهيلات با نرخ وام مسكن پرداخت مي‌شد و مثلا 14 درصد سود داشت و روستاييان براي بازپرداخت مشكل داشتند. روند پرداخت وام پيچيده و مشكل بود. خوشبختانه در برنامه چهارم و پنجم توسعه اين مشكلات حل شد. مقرر شد بانك‌ها در مقابل سفته به مردم تسهيلات بدهند و دولت نيز بازپرداخت اين وام‌ها را تضمين كند. مابه‌التفاوت سود وام‌ها نيز توسط دولت، پرداخت مي‌شود و دولت با بانك‌ها قرارداد مي‌بندد و مردم فقط 5 درصد از سود را به بانك‌ها مي‌پردازند. تسهيلات نوسازي روستايي بنياد مسكن را هم‌اكنون با سفته و سود 5 درصد به مردم پرداخت مي‌كنيم.

اگر اين آسان‌سازي، باعث شده روستاييان از مقام‌سازي خانه‌هايشان استقبال كنند، چرا در زلزله آذربايجان شرقي مطرح شد سيمان و بتن به بسياري از روستاهاي آسيب ديده هرگز نرسيده است؟

ما هنوز در برخي از مناطق روستايي مشكل استقبال مردم را داريم. هر چند اين را نيز بايد گفت كه پس از زلزله‌هاي آذربايجان شرقي و بوشهر و سراوان، روستاييان اكنون مراجعه بيشتري براي مقاوم‌سازي خانه‌هاي خود دارند ولي متاسفانه عملكرد بانك‌ها، كند شده و حتي اكنون پس از گذشت 4 ماه از سال، برخي از بانك‌هاي عامل، تسهيلات سال 92 خود را به استان‌ها ابلاغ نكرده‌اند. بنياد مسكن به اين نتيجه رسيده هم‌اكنون در روستاهايي كه مقاوم‌سازي نشده، خانه به خانه، به روستاييان سركشي كند و هشدار بدهد اگر حادثه پيش آمد، شما خودتان مقصريد. يك فرمي نيز درست كرده‌ايم و اين موضوع را به روستاييان ابلاغ مي‌كنيم، ولي باز هم برخي از هموطنان روستايي ما رغبت به مقاوم‌سازي خانه‌هاي خود ندارند. مشكل ديگر اين است كه طبق قانون، ميزان وام بايد سالانه متناسب با تورم، 15 درصد افزايش يابد. دو سال است اين افزايش صورت نگرفته و حالا همان 12 و نيم ميليون تومان سال 90 پرداخت مي‌شود. پيشنهاد كرده‌ايم اين مبلغ به 16 ميليون تومان افزايش يابد.

اين مقدار وام براي نوسازي يك خانه روستايي كه معمولا جمعيت بيشتري نسبت به خانواده شهري دارد، كافي است؟

معمولا تسهيلات نوسازي شهرهاي كوچك و روستاها، صددرصد رقم مورد نياز براي ساخت مسكن در آنجا نيست. براي همين مي‌بينيم در برخي روستاها، 50 درصد هزينه توسط بنياد مسكن تامين مي‌شود و مابقي هزينه‌هاي ساخت خانه را روستايي‌ها تامين مي‌كنند. در برخي خانه‌ها تا دو برابر تسهيلات ما، روستاييان هزينه كرده‌اند. تعهد بنياد مسكن، در بخش بازسازي و بهسازي خانه‌هاي روستايي، ساخت بنايي داراي سازه مقاومت است كه سفت‌كاري كامل شده، درب و پنجره آن نصب شده و گچ و خاك مي‌شود. بعد هم خود روستاييان هستند كه بقيه سازه را تكميل مي‌كنند. خانه‌هايي كه ما مي‌سازيم، قابل سكونت است. اين خانه‌ها همه، نقشه دارند و حساب شده‌اند و در قالب ضوابط و مقررات مهندسي ساختمان تنظيم شده‌اند. حتي شبكه نظام فني روستايي زيرنظر سازمان نظام مهندسي كشور ايجاد كرده‌ايم و 11 هزار نفر مهندس و تكنسين ناظر روستايي را در سراسر كشور در دو هزار دفتر فني به كار گرفته‌ايم تا خانه‌هاي روستايي از نظر مهندسي، مطلوب ساخته شوند. اين خانه‌ها در حوادث طبيعي، خسارت كلي نمي‌بينند و تاكنون هيچ سقفي از اين خانه‌ها روي سر كسي خراب نشده است.

بنياد مسكن در بازسازي خانه‌هاي روستايي بيش از شهرهاي كوچك فعال است. در آذربايجان شرقي كه سال گذشته زلزله آمد، خانه‌هاي شهري نيز در شهرهايي مانند اهر و ورزقان آسيب ديد. چرا به شهرهاي كوچك، توجه زيادي نمي‌شود؟

در اكثر شهرهاي كوچك نيز اقدامات بنياد مسكن براي مقاوم‌سازي مسكن انجام شده. زماني كه در ورزقان زلزله آمد، تازه اين منطقه، تبديل به شهر شده بود و نسبت به شهرهاي كوچك نيز شهر بزرگي محسوب مي‌شود. اين شهر حدود 2 هزار واحد مسكوني دارد و 50 درصد خانه‌ها از تسهيلات مسكن روستايي استفاده كرده بودند و در زلزله پارسال، آسيب نديده بودند. تنها 800 خانه بودند كه استفاده نكرده بودند. مطمئن باشيد در زلزله پارسال اگر اين تسهيلات به ورزقاني‌ها پرداخت نشده بود، خسارت بسيار زيادتر بود. شهرهاي پرجمعيت نيز از اين تسهيلات استفاده كرده و در زلزله‌ها آسيب نمي‌بينند. يعني سقف روي هيچ كس تخريب نمي‌شود ولي خانه‌ها خسارت مي‌بينند كه عموما قابل مرمت است. در شهر ورزقان نيز همه خانه‌هاي آسيب‌ديده تعمير و بازسازي شده‌اند. در زلزله پارسال آذربايجان حدود 20 هزار مسكن روستايي و نزديك به 22 هزار واحد شهري آسيب ديده بودند. از اين تعداد 18 هزار واحد شهري در حد تعمير آسيب ديده بودند و حدود 4500 واحد شهري نيز تخريب شده بود. تا سالگرد زلزله در مناطق روستايي كار احداث 20 هزار واحد روستايي تمام مي‌شود. هم‌اكنون پيشرفت فيزيكي ما 95 درصد است و در مناطق شهري نيز همان چند ماه اول واحدهاي تعميري تمام شد و كارهاي نوسازي نيز در حال انجام است. چون در شهرها، خانه‌سازي، باعث ارزش افزوده مي‌شود و بايد از شهرداري پروانه ساخت بگيرند و مسائلي از اين قبيل باعث شده روند نوسازي كندتر از روستاها باشد. لذا حجم بازسازي خانه‌هاي تخريب شده در شهرها، چند برابر ميزان قبل از تخريب است. تلاش مي‌كنيم در مناطق شهري نيز حداكثر تا پايان شش ماهه اول امسال بازسازي تمام شود.

دوشنبه، 24 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-15 ساعت 12:07
خبر بعدی : گم‌شدن 130 میلیارد تومان از اعتبار سازمان نوسازی تهران
خبر قبلی : ولی فقیه بنگلادش به 90 سال زندان محکوم شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -