مرجع حکومتی: ثروتمندان مسابقه تجمل‌گرايی گذاشته‌اند

يکي از مراجع عظام تقليد با بيان اينکه برخي ثروتمندان مسابقه تجمل‌گرايي گذاشته‌اند گفت: در همين تهران اتومبيل‌هايي با نرخ 800 ميليون تومان و آپارتمان به قيمت 3 ميليارد به فروش مي‌رسد.

به گزارش خبرگزاري فارس از قم آيت‌الله ناصر مکارم شيرازي در جمع زائران و نمازگزاران حرم کريمه اهل بيت در ادامه تفسير آيات سوره احزاب گفت: بعد از اينکه جنگ با بني قريظه تمام شد غنايم جنگي زيادي با نظارت پيامبر اکرم (ص) تقسيم شد، در اين شرايط برخي زنان پيامبر احساس کردند که غنايم خوبي از سوي بيت‌المال تقسيم شده است و برخي خدمت پيامبر رسيدند و زر و زيور، لباس فاخر و کنيز طلب کردند و به فکر استفاده از غنايم و زرق و برق زندگي دنيا افتادند.

وي ادامه داد: در اين شرايط پيامبر نگران شد و يک ماه با همه آنها قطع رابطه کرد و در انتظار وحي ماند و بعد از يک ماه آيات 28 و 29 سوره احزاب نازل شد.اين مرجع تقليد افزود: در اين آيات آمده است، اي پيامبر به همسرانت بگو اگر به دنبال زرق و برق دنيا و زندگي تشريفاتي و تجملاتي هستند بيايند هديه‌اي گرفته و طلاق آنها بگيرند و آن وقت به دنبال زرق و برق دنيا بروند و اگر خداوند و پيامبر را مي‌خواهند به زندگاني ساده بسنده کرده تا اجر عظيم نصيب آنها شود.

وي با اشاره به اينکه اين آيات پيام‌هاي متعددي دارد خاطرنشان کرد: نخستين پيام اين است که يا بايد زندگاني پر از تجمل را انتخاب کرد و يا در مسير خدا، پيامبر و سعادت جاويدان حرکت کرد و اين دو با هم جمع نمي‌شود.آيت الله مکارم شيرازي با اشاره به اينکه زندگاني مملو از تجمل سه عيب بزرگ دارد ادامه داد: عيب نخست اين است که از راه حلال به دست آوردن چنين زندگي مشکل و گاهي محال است و بايد افراد براي به دست آوردن آن رشوه‌ خواري و رانت خواري کنند.

وي بيان کرد: در همين تهران اتومبيل‌هايي با نرخ 800 ميليون تومان تا يک ميليارد تومان قيمت دارد و آپارتمان مجهز به قيمت 3 ميليارد به فروش مي‌رسد؛ به دست آوردن اينها کار آساني نيست.اين مرجع تقليد اظهار کرد: عيب دوم اين است که انسان را از خداوند غافل مي‌کند، گرفتاران دنيا کاخ‌هاي آنچناني مي‌سازند و مي‌خواهند حتي دستگيره‌ درهاي خود را از اروپا بياورند و انساني که به چنين فکرهايي باشد از خداوند غافل مي‌شود.وي با بيان اينکه ثروتمندان مي‌خواهند نمايش ثروت داشته باشند بيان کرد: عيب سوم اين است که چنين ثروت‌ها و زندگي‌هايي دل عده‌اي از افراد محروم را به درد مي‌آورد.

آيت الله مکارم شيرازي با اشاره به حديثي از امام سجاد(ع) گفت: دنياي «کفاف» مزرعه آخرت است اما دنياي «ملعون» دنيايي است که مملو از تشريفات، زرق، برق، اسراف و تبذير است.

وي با بيان حديثي از امام علي(ع) بيان کرد: دنيا پرستي عقل انسان را از وي مي‌گيرد، گوش را در برابر حرف حساب کر کرده و کيفر دردناک خداوند در انتظار دنيا پرستان خواهد بود.استاد حوزه علميه قم افزود: در يکي از شهرهاي آمريکا جنگلي است که ثروتمندان مهم وقتي گرفتار مي‌شوند در اين جنگل اقدام به خودکشي مي‌کنند. کساني که بي‌حساب و کتاب ثروت اندوزي کرده‌اند بدانند در دنيا و آخرت عذاب در انتظار آنان خواهد بود.

وي تصريح کرد: ما بايد بدانيم سر دوراهي قرار داريم و بايد زندگي آبرومندانه، ساده، بدون تشريفات و تجملات داشته و البته محتاج و سربار جامعه نباشيم.

آيت الله مکارم شيرازي با بيان اينکه بسياري از مشکلات جامعه ما به واسطه زرق و برق و تجمل پرستي است تصريح کرد: عده‌اي از دختران با گذشت چند سال از عقد کردن هنوز به خانه خود نرفته‌اند و مي‌گويند تهيه جهيزيه دشوار بوده و تشريفات مجلس عقد و عروسي بسيار سنگين است و همه اين مسائل به دليل تجمل پرستي است.

دوشنبه، 24 تیر ماه 1392، 5:42 بعدازظهر برابر با 2013-07-15 ساعت 11:07
خبر بعدی : چطور در اينترنت داخل كشور آب بسته می‌شود
خبر قبلی : امام حسین شهید عدالت است نه اعتدال


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -