مجوز تخریب تنها کبوترخانه مکعبی ایران

مجوز تخریب تنها کبوترخانه مکعبی ایران از دیوان عدالت اداری گرفته شد

برج‌های کبوترخانه دوقلو صفا نجف‌آباد اصفهان درحالی تنها برج‌های مکعبی ایران محسوب‌ می‌شوند که شنیده می‌شود مالکان حکم تخریب این برج‌ها را از دیوان عدالت اداری گرفته‌اند. این درحالی است که برج‌های کبوترخانه دوقلو صفا یا آق غلامعلی اصفهان در 25 اسفند 1379 در فهرست ثبت آثار ملی کشور جای گرفته‌اند.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ‌ ماجرای خروج خانه‌های تاریخی توسط دیوان عدالت اداری در تهران هنوز خاتمه نیافته که دامنه آن به نجف‌آّباد اصفهان هم کشیده می‌شود. به‌طوری‌که شنیده می‌شود مالکان یک خانه صفوی در این شهرستان مجوز تخریب تنها برج‌های مکعبی شکل ایران را گرفته‌اند.

«حسین نجفی پور» مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد اصفهان می‌گوید: تنها برج‌های مکعبی شکل کشور که در بخشی از خانه دور صفوی واقع شده‌اند در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.

به گفته این فعال میراث‌فرهنگی، با اینکه این برج‌ها در 25 اسفند 79 به شماره 3482 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند اما به‌دلیل واقع شدن در ملک خصوصی وضعیت نابسامانی را سپری می‌کنند چنانچه در ماه‌های اخیر مالکان از طریق دیوان عدالت اداری کشور حکم تخریب این بنا را گرفته اند و بیم آن می‌رود که هر لحظه این برج‌ها تخریب شوند.

درحال‌حاضر شرایط ناپایدار این آثار نگرانی فعالان و کارشناسان میراث‌فرهنگی اصفهان را دوچندان کرده است. چراکه شنیده می‌شود حفاری‌های غیرمجاز بارها در این خانه صورت گرفته است.

این درحالی است به‌دلیل مرمت نشدن این بنا، احتمال ریزش و تخریب بر اثر عوامل جوی و انسانی را شدت داده است.

برج‌های صفا آق غلامعلی متعلق به دوره صفوی است. اما کبوترخانه‌ها برای گردآوری کود کبوترها و دیگر پرندگان، جهت مصارف کشاورزی ساخته می‌شده ‌است. کود کبوتر در گذشته استفاده‌های بسیاری در صنعت داشته، از جمله صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروتبه همین دلیل در زمان شاه عباس صفوی مالیات نسبتا سنگینی از کبوترخانه‌ها گرفته می‌شد. از دیرباز، برای استفاده از گوشت و کود کبوتران، ساختن کبوترخان معمول بوده است.

ساخت چنین بناهایی در حوالی اصفهان و یزد معمول بیشتر رواج داشته ‌است. کبوترخانه‌های کوچک و بزرگ ایران بر حسب اندازه میان هزار تا 40 هزار کبوتر را در خود جای می‌دهند.

دوشنبه، 24 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-15 ساعت 10:07
خبر بعدی : قیمت امروز طلا و دلار در بازار
خبر قبلی : گسترش فعالیت جنبش تمرد تونس علیه اسلامگرایان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -