نگرانی اردوغان از تكرار سناریوی مصر در تركیه

رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه نسبت به تكرار سناریوی مصر در این كشور هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از شبكه تي آر تي:" رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه شامگاه گذشته در مراسم افتتاح فرودگاه "بنگول" در سخناني اظهار داشت: تركيه از مسير مبارزه با تروريسم عقب نشيني نخواهد كرد.

وي در ادامه با بيان اينكه برخي طرف ها به دنبال بي ثبات كردن رشد وقدرت تركيه هستند افزود:تمامي طرح هاي خود را براي افزايش بيشتر قدرت تركيه ارائه خواهيم كرد.

نخست وزير تركيه در بخش ديگري از سخنان اظهار كرد: هم اكنون تلاش هايي براي تكرار سناريوي مصر در تركيه وجود دارد ودر ادامه مردم اين كشور را به اتحاد وهمبستگي دعوت كرد.

رجب طيب اردوغان همچنين در پايان سخنان خود گفت:با تسامح،همبستگي وصبر بر تمامي توطئه هايي كه ما را تهديد مي كند چيره خواهيم شد.


خطر مداخله ارتش و اصلاح قانون اساسی

پارلمان ترکیه یکی از مواد قانون اساسی مرتبط به اختیارات نیروهای مسلح را که بارها برای کودتا درکشور به آن استناد شده بود اصلاح کرد تا مداخله ارتش ترکیه در سیاست این کشور محدودتر شود.

نمایندگان پارلمان ماده 35 قانون اساسی را که در آن آمده بود:« مسئولیت حفاظت از خاک کشور و جمهوری ترکیه بر اساس تعریف جمهوری در قانون اساسی از وظایف نیروهای مسلح کشور است» اصلاح کردند.

به موجب اصلاحات به عمل آمده، این ماده به روش زیر تغییر یافته است.

«مسئولیت حفاظت از خاک ترکیه علیه خطر و تهدید خارجی ، تقویت قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح، انجام ماموریت در خارج بر اساس آنچه که پارلمان کشور مشخص می کند و حمایت از صلح بین المللی از وظایف نیروهای مسلح در ترکیه به شمار می آید».

نیروهای مسلح ترکیه که نفوذ سیاسی گسترده ای داشتند ، در طول سال های 1960 تا 1997 چهار دولت این کشور را با کودتای نظامی برکنار کردند و در سال 2007 نیز به دولت اسلام گرای رجب طیب اردوغان هشدار دادند.

اصلاح ماده 35 قانون اساسی ترکیه بر اساس پیشنهاد نمایندگان فراکسیون حزب عدالت و توسعه و با هدف از بین بردن هرگونه دستاویز برای مداخله ارتش در امور داخلی کشور انجام گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری المختصر، این اصلاحات در شرایطی صورت پذیرفت که ترکیه از ماه ژوئن شاهد اعتراضات مخالفان دولت در شهرهای مختلف است.

عبدالله گل پیش از این گفته بود:« قانون باید به گونه ای اصلاح شود که سبب کج فهمی یا سوء ‌استفاده عده ای در آینده نشود».

یکشنبه، 23 تیر ماه 1392، 6:32 بعدازظهر برابر با 2013-07-14 ساعت 09:07
خبر بعدی : تجمع و بازداشت پیروان یک اقلیت دینی
خبر قبلی : عکس؛ سر به سر گذاشتن حضرت موسی‌ با جنتی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -