حمله به اماکن تاریخی اهواز توسط یک سرمایه دار

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد
از: سپهر سلیمی

حمله به اماکن تاریخی اهواز

خارج کردن بناهای تاریخی از فهرست آثار ملی و تخریب آن توسط یک سرمایه دار

بیست و چهار سال پس از پایان جنگ ایران و عراق، بناهای قدیمی شهر اهواز همچنان تخریب می شود، البته این بار از موشک و بمب خبری نیست. خبرهای منتشر شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حاکی از آنست که یک سرمایه دار اهوازی که سابقه خارج کردن یک بنا از فهرست آثار ملی و تخریب آنرا داشته اقدام به خرید دو اثر ملی دیگر کرده و تخریب مقدماتی یکی از این دو بنا آغاز شده است.

این شخص سرای عجم اهواز را خریداری کرده است و از فهرست میراث ملی خارج کرده تا با تخریب عمدی سقف سرا، این بنا را نیز از بین ببرد.

سراي عجم در اهواز که تا کمتر از یک دهه پیش محل رفت و آمد تجار مرکزی ترین خیابان های بازار این کلان شهر بود در آستانه تخریب کامل توسط مالک قرار دارد با این حال تاکنون سازمان ميراث فرهنگی و شهرداری اهواز برای اين بنا اقدام مرمتی و پیشگیرانه ای انجام نداده اند.

سرای عجم در سال 1382 با شماره 10875 به ثبت رسيد اما یکی از سرمایه داران اهواز با خرید این بنا در سال 1385 تلاش های بسیاری کرد تا آن را از فهرست آثار ملی خارج کند. وی با طرح شکایتی مبنی بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی در هنگام ثبت بنا از وی اجازه كسب نکرده، باعث شد تا یکی از زیباترین بناهای تجاری دوره قاجار دیگر در فهرست آثار ملی جای نداشته باشد. این شخص در حال حاضر بخش هایی از سقف بنای عجم را تخریب کرده است.

هتل قو

همچنین شنیده ها حاکی از آن است این شخص بنای دیگری به نام «هتل قو» را نیز خریداری کرده است و شهروندان اهوازی و دوستداران میراث فرهنگی این شهر بیم آن دارند که این بنا نیز به سرنوشت بناهای دیگر دچار شود.

هتل قو مربوط به اواخر دوره قاجار است و در اهواز، جاده ساحلی، خیابان خسروی واقع شده و این اثر در تاریخ اسفند 1379، با شماره ثبت 3354 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بالکن مهدیان

پیش از این بنای «بالکن مهدیان» که یک اثر ملی بود توسط همین شخص ویران شده است. بالکن مهدیان اهواز زمانی محل اقامت فروغ فرخزاد و همسرش پرویز شاپوربوده است. این بنای تاریخی در سال 1382 به عنوان اثر ملی به شماره 83401 به ثبت رسیده است و متعلق به دوران پهلوی اول و سال ها اقامتگاه خارجی های مقیم اهواز بوده است.

سه شنبه، 29 مرداد ماه 1392، 8:19 بعدازظهر برابر با 2013-07-11 ساعت 23:07
خبر بعدی : "نه " به تئوکراسی - شاهین فاطمی
خبر قبلی : الاهرام: دیگر هیچ کس حریف ملت آگاه مصر نخواهد شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -