رای ما کو؟ / یعنی به جلیلی رای داده‌ایم و خودمان خبر نداریم؟

خبرآنلاین: این روزها اگر بیشتر نشریات یا سایت‌های متعلق به اصول گرایان را بخوانید یا از اظهار نظرهای بسیاری از چهره های منسوب به این جریان سیاسی با خبر شوید، با این ترجیع بند روبرو خواهید شد: «دکتر روحانی، رییس جمهور منتخب مردم، شخصیتی اصول گراست و در این انتخابات، جریان اصول گرایی پیروز شد.».

بدون آن که بخواهیم به موضع گیری‌های همین رسانه‌ها در روزهای پیش از انتخابات ارجاع دهیم و انتقادها و حملاتی را که به دکتر روحانی داشته‌اند به رخ بکشیم، تنها یک پرسش ساده مطرح می‌کنیم که اگر پاسخ قانع کننده ای به آن داده شود، ما هم می‌پذیریم که جریان اصول گرایی پیروز بی چون و چرای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شده است.

در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، شش نامزد حضور داشتند که از آن میان حسن روحانی با 18613329 رأی در دور اول پیروز شد و دیگر نامزدها در مجموع نزدیک به 16 میلیون و 500 هزار رای جمع کردند. اگر بنا به ادعای این رسانه‌ها، رای به دکتر روحانی را به حساب اقبال مردم به اصول گرایی بگذاریم، بی شک رای دیگر نامزدها را هم باید در سبد این جریان قرار دهیم. یعنی نمی‌شود حسن روحانی را اصول گرا دانست و آقایان قالیباف، جلیلی، رضایی، ولایتی و غرضی را از این جریان سیاسی به حساب نیاورد. به عبارت ساده تر، تمام 35 میلیون و 458 هزار و 747 رای صحیح را باید از آن اصول گرایان دانست.

با این حساب سر انگشتی، اگر رای دهندگان نزدیک به جریان‌های میانه و اصلاح طلب بپرسند رای ما کو، هیچ پاسخی به آنان نمی‌توان داد. مگر آن که حدود یک میلیون و 250 هزار رای باطله انتخابات یازدهم را از آن گرایش‌های معتدل و اصلاح‌گرایانه بدانیم که بی شک صورت خوشی ندارد.

از سوی دیگر اگر به آمار ارائه شده در انتخابات دوره های هفتم و هشتم، مرحله اول دوره نهم و دوره دهم ریاست جمهوری نگاهی بیندازیم، رای مردم به نامزدهای اصلاح طلبان هیچ گاه کمتر از 13 میلیون اعلام نشده است. حال اگر بپذیریم سه تا چهار میلیون از این رای دهندگان به هر دلیل در 24 خرداد امسال پای صندوق‌ها نیامده‌اند (با توجه به شرکت 40 میلیونی در انتخابات قبل)، آن وقت باید پرسید 10 میلیون رای باقی مانده این گروه بزرگ اجتماعی به حساب کدام نامزد ریخته شده است.

با نگاهی به ترکیب آرای اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، تنها مجموع رای محمد باقر قالیباف (حدود شش میلیون) و سعید جلیلی (کمی بیش از چهار میلیون) است که با عدد 10 میلیون رای گمشده اصلاح طلبان برابری می‌کند. به عبارت دیگر به احتمال زیاد آنان به آقایان قالیباف و جلیلی رای داده‌اند و خودشان خبر ندارند.

سه شنبه، 18 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-09 ساعت 09:07
خبر بعدی : سخنگوی رژیم: تکذيب راه اندازی خط مستقيم هوايی ايران - آمريکا
خبر قبلی : بیشترین افراد مبتلا به ایدز در گروه سنی 35-24 سال


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -