حیات وحش؛ اختلاف 500 تایی در سرشماری یک گونه

ارائه آمار ضد و نقیض از جمعیت حیات وحش استان تهران/ اختلاف 500 تایی در سرشماری یک گونه!

روز گذشته فرمانده یگان محیط زیست استان تهران در حالی جمعیت یک گونه از حیات وحش استان تهران را بر اساس آخرین سرشماری در زمستان گذشته ، 3 هزار و 800 رأس عنوان کرد که مدیر کل محیط زیست استان تهران در اردیبهشت ماه این تعداد را بر اساس همان سرشماری 4 هزار 353 راس اعلام کرده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته اسماعیل میران زاده فرمانده یگان محیط زیست استان تهران از آغاز سرشماری تابستانه حیات وحش این استان خبر داد و در مورد نتایج آخرین سرشماری صورت گرفته در زمستان 1391 گفت: جمعیت وحوش گیاه‌خوار در سرشماری زمستانه سال گذشته در پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار تقریبا برابر 4 هزار و 300 رأس بود که به ثبت رسید. از این تعداد 250 رأس کل و بز، 130 رأس آهو و حدود 3 هزارو 800 رأس قوچ و میش البرز مرکزی در منطقه حفاظت شده جاجرود شمارش و ثبت شد.

این در حالی است که پیش از این در هفتم اردیبهشت ماه سال جاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در وب سایت رسمی این اداره کل به ارائه آماری در مورد نتایج سرشماری فوق الذکر (سرشماری صورت گرفته در زمستان 1391) پرداخت .

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، نتایج سرشماری زمستانه سال 91 نشان می دهد که جمعیت علف‌خواران سم‌دار استان تهران حدود 10 هزار و 507 رأس است که از این تعداد 8 هزار و 859 رأس قوچ و میش، هزار و 467 رأس کل و بز، 122 رأس آهو و 57 رأس جبیر است.

رسول علی اشرفی پور اظهار داشت: مقایسه جمعیت حیوانات در سال 91 با سرشماری سال 90 نشان می دهد که جمعیت علف‌خواران سم دار استان افزایش یافته است، به‌طوریکه جمعیت قوچ و میش افزایش هزار و 799 رأسی و جمعیت کل و بز افزایش 915 رأسی را نسبت به سال 90 نشان می دهد.

این مقام مسئول یادآور شد: بیشترین جمعیت قوچ و میش استان تهران از مجموعه حفاظتی جاجرود گزارش شده است که حدود 4 هزار و 353 رأس شمارش شده است.

اشرفی پور افزود: بیشترین جمعیت کل و بز به لحاظ فراوانی در اولیت‌های اول تا سوم شامل فیروزکوه با 674 رأس، منطقه حفاظت شده جاجرود با 392 رأس و منطقه حفاظت شده کویر با 27 رأس شمارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: متأسفانه براساس خبرهای واصله باخبر شدیم که رسانه‌های بیگانه اعلام کرده‌اند که محیط زیست استان تهران تخریب شده و آمار حیات‌وحش آن نیز کاهش یافته است. باید گفت که این سخنان شایعه‌ای بیش‌نیست و آمارهای ارائه شده چیز دیگری را نشان می دهد و حاکی از حفاظت و صیانت خوب از محیط ‌زیست است.

بنابراین به گفته فرماندن یگان حفاظت جمعیت سرشماری شده قوچ و میش در منطقه حفاظت شده جاجرود در زمستان سال قبل 3 هزار و 800 راس و به اعتقاد مدیرکل محیط زیست استان تهران این جمعیت در همان سرشماری (زمستان 91) برابر 4 هزار و 353 راس بوده است!

همچنین اسماعیل میران زاده جمعیت کل و بز سرشماری شده در زمستان 91 در منطقه حفاظت شده جاجرود را 250 راس و رسول علی اشرفی پور جمعیت کل و بز در همین سرشماری و در همین منطقه را 392 راس اعلام می کند!

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره به مهر می گوید: این نخستین بار نیست که آمار ضد و نقیض و اشتباه جمعیت حیات وحش از بالاترین مقام های استانی محیط زیست کشور منتشر می شود و قطعا با ادامه روند فعلی آخرین بار نیز نخواهد بود.

به گفته کیوان هوشمند پیش از این مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی نیز گفته بود آمار مشاهدات سرشماری پاییزه حیات وحش نسبت به سرشماری بهاره در سال 91 نشان دهنده رشد 33 درصدی است که البته در جایی دیگر وی این رشد را 27 درصد یعنی 6 درصد کمتر عنوان کرده بود.

وی با استناد به صحبت مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی که "اولین سرشماری بعد از زادآوری حیات وحش در فصل بهار انجام میشود” و با علم به این موضوع که پس از زادآوری در بهار تا آذرماه که سرشماری پاییزه صورت می گیرد هیچ گونه زاد و ولد جدیدی در بین وحوش سرشماری شده صورت نمی گیرد، بیان می کند: چگونه حیات وحش خراسان شمالی بدون زاد و ولد 33 درصد رشد داشته است؟!

یعنی پس از تولد بره ها در فصل بهار و سرشماری بهاره توسط عوامل سازمان محیط زیست تا سرشماری بعدی در پاییز نه تنها هیچ گونه مرگ و میر طیبعی و غیر طبیعی، شکار مجاز و غیر مجازی در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی صورت نگرفته به خودی خود و در اثر معجزه، جمعیت حیات وحش این استان 33 درصد رشد داشته است!

البته این آمار و ارقام ضد و نقیض در مورد حیات وحش استان های مختلف از سوی مدیران کل این استان ها در حالی مدام ارائه می شود که اسفند ماه سال گذشته معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درست یک روز پیش از برکنار شدن از سمتش در این سازمان اعلام کرد: آمار بز، کل، میش، قوچ، بز، جبیر، آهو، مرال، گوزن و ... در کشور به 110هزار رأس کاهش یافته است.

به نظر می رسد سرشماری حیات وحش به جای استفاده تحقیقاتی و کاربرد در برنامه ریزی های دقیق تر جهت حفاظت از گونه های جانوری در مناطق تحت مدیریت، صرفا اعدادی سلیقه ای و غیر واقعی است که به دلخواه مدیران برای اثبات شایستگی و مدیریت کارمد آنان تغییر می کند لذا بیش از این به موشکافی این موضوع نمی پردازیم و قضاوت در این زمینه را به افکار عمومی و علاقه مندان به محیط زیست واگذار می کنیم.

یکشنبه، 16 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-07 ساعت 11:07
خبر بعدی : «قلب زاگرس» ضعيف می‌زند عبور از مرزهای هشدار
خبر قبلی : کلید ساز: وضعیت از زمان جنگ هم بدتر است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -