گرانی استخوان خورد کن محصولات کشاورزی

قدس آنلاین: گرانی محصولات کشاورزی و دامی این روز‌ها بی داد می‌کند و کمتر سرپرست خانواری است که از افزایش روزافزون قیمت شیر، ماست، هلو، گیلاس، گوجه فرنگی، سیب زمینی و... ننالد.

از سوی دیگر کشاورزان هم مدعی‌اند، تولید در کشاورزی به خرجش نمی‌ارزد و آنان نفعی از این گرانی نمی‌برند. در این میان به ظاهر فقط دلال‌ها و واسطه‌ها هستند که بدور از هیاهو به کارشان مشغولند وبا دریافت سود 300 تا 400 درصدی از این محصولات پول پارو می‌کنند .
براستی علت عمده گرانی افسارگسیخته محصولات زراعی، باغی و دامی چیست ؟ چرا سود تولید محصولات کشاورزی به جای اینکه به جیب کشاورزان برود سر از دخل واسطه‌ها و کاسب‌ها در می‌آورد ؟ آیا واقعا گرانی محصولاتی که مستقیماً با سلامتی 75 میلیون ایرانی ارتباط دارند، ریشه در ضعف نظارت متولیان امر و فعالیت بی پروای باند‌های مافیایی دارد یا بر خلاف ادعاهای وزارت جهاد کشاورزی به علت سرمایه گذاری نکردن دراین بخش -دردوره زراعی گذشته - میزان تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته و با ممنوعیت واردات بعضی از این محصولات، عرضه آنها کم شده و در نتیجه قیمت شان سر به فلک گذاشته است.
دکتر «عنایت ا...آقاجان بیابانی» نایب رئیس خانه کشاورز در گفت‌وگوی اختصاصی با «قدس» دراین باره می‌گوید: طی چند سال اخیر سرمایه گذاری مناسبی در زیرساخت‌های کشاورزی انجام نشده است و در نتیجه با کاهش تولیدات کشاورزی مواجه بوده ایم.

کاهش محصولات ضریب دار
وی با بیان این که ایران در گذشته در 12 محصول کشاورزی مزیت دار بود، اضافه می‌کند : اما در پی اجرای نامناسب هدفمندی یارانه‌ها و دسترسی نداشتن کشاورزان به نهاده‌ها ی کشاورزی ارزان، تولید محصولات مزیت دار کشور هم کم شده است .
«بیابانی» دسترسی سخت و گران به نهاده‌های کشاورزی ،دستمزد کارگر، افزایش قیمت سوخت، بسته بندی، گرانی حمل و نقل و کمبود امکانات نگهداری محصولات کشاورزی را تنها بخشی از دلایل گرانی این محصولات می‌داند و می‌افزاید : با این وجود تمام این عوامل در مقابل دلال بازی و واسطه گری هیچ است.
نایب رئیس خانه کشاورز با تأکید بر این که عوامل یاد شده که موجب گرانی زیاد محصولات کشاورزی و نارضایتی مصرف کنندگان شده است، نشان می‌دهد که دولت نتوانسته است به درستی سیاست بازار را ترسیم کند، می‌افزاید : اگر دولت نقشه بعد از تولید و بازرگانی را تهیه می‌کرد، آن‌وقت مصرف کننده مجبور نبود هر جور تحمیلی را از سوی فروشنده بپذیرد
این کارشناس کشاورزی سپس به بحث نظارت می‌پردازد و تصریح می‌کند: سیاستهای نظارتی و کنترلی دولت باید به گونه ای باشد که یک نفر نتواند سیاست بازار را به هم بزند .
گرانی استخوان خورد کن محصولات کشاورزی که از هفته دوم نوروز امسال شدت گرفته است، در حالی ادامه دارد که امید چندانی به فروکش کردن تب قیمت آن نمی‌رود، زیرا هنوز بعضی از نهاده‌ها بین کشاورزان توزیع نشده است. بر این اساس می‌توان پیش بینی کرد وضعیت تولید و قیمت این محصولات برای سال آینده چگونه خواهد بود .
دکتر «بیابانی» در این خصوص به مسؤولان هشدار می‌دهد و می‌گوید : اگر به توزیع نهاده‌ها در زمان مناسب توجه نشود، قطعاً مردم باید سال آینده محصولات کشاورزی را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

باخرید آزادانه دلالان قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد
«سکینه عمرانی» عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این باره، دلالان را سودبران اصلی بازار آشفته می‌خواند و می‌افزاید : تمامی ثمره کشاورزان در غفلت مسؤولان به جیب سودجویان ریخته می‌شود
نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی، بر این باور است: تنها راه در امان ماندن محصولات از گزند دلالان و جلوگیری از افزایش قیمت آن‌ها خرید به موقع توسط تعاونی‌هاست تا زمانی که دلالان امکان خرید آزادانه محصولات کشاورزی را داشته باشند هیچ کاهش قیمتی رخ نخواهد داد.
بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید با تشدید نظارت‌های خود دست هر نوع سود جویی را از بازار کوتاه و تعادل قیمت‌ها را به کشور هدیه کند.

یکشنبه، 16 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-07 ساعت 08:07
خبر بعدی : گرانی؛ شیر در سر سفره افطار دیگر جایی ندارد
خبر قبلی : در انفجار قطار در کانادا، 80 نفر ناپدید شدند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -