مصر؛ زنگ خطر برای اردوغان بصدا درآمد

سرنگونی رئیس جمهور اسلامگرای مصر زنگ خطر را برای ترکيه تحت رهبری دولت اسلامگرای اردوغان به صدا در آورد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از آنکارا نوشت: با سقوط محمد مرسی رئیس جمهور مصر، ‌دولت اسلام‌گرای محافظه کار ترکیه یکی از متحدان ممتاز خود را در منطقه از دست داد و شاهد کم فروغ شدن الگوی دموکراتیکی شد که مدعی بود به جهان عرب ارائه می کند.

رئیس جمهور برکنار شده مصر که وابسته به اخوان المسلمین است از زمان انتخاب در ژوئن 2012 بر اساس نزدیکی ایدئولوژیک، به یکی از نقاط اتکای سیاست رجب طیب اردوغان برای گسترش نفوذ خود در کشورهای عربی تبدیل شد.

برکناری محمد مرسی با مداخله ارتش مصر، بلند پروازی های منطقه ای ترکیه و الگوی ائتلاف بین دموکراسی و اسلام را که حزب عدالت و توسعه توصیه می کرد، با دشواری مواجه ساخت.

مارک پیرینی سفیر سابق اتحادیه اروپا در آنکارا که امروز پژوهشگر بنیاد کارنگی اروپا است می گوید من همواره درباره واقعیت الگوی ترک از دید مصری ها تردید داشته ام.

وی می افزاید تنها الگویی که مصری ها در ترکیه می بینند، سیاست اقتصادی آن است که موفق شد رشد و انضباط بودجه ای را تامین کند.

از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 ، اردوغان سه دوره پیاپی انتخابات پارلمانی را برد و ترکیه را به یک کشور قدرتمند از نظر اقتصادی تبدیل کرد.

دولت ترکیه که مدت های زیادی نزدیک به اسرائیل بود، سرمست از این موفقیت تلاش کرد از تحولات ناشی از بهار عربی برای بازگشت قدرتمندانه به عرصه سیاست خاورمیانه استفاده کند.

اردوغان در آخرین کنگره حزب خود در سپتامبر گذشته در برابر شماری از میهمانان خارجی و در راس آن مرسی از این بازگشت نفوذ ترکیه تجلیل کرده بود.

وی با افتخار گفته بود ما به همه نشان دادیم که دموکراسی پیشرفته می تواند در کشوری با اکثریت جمعیت مسلمان وجود داشته باشد.

بنابراین این هفته، برکناری دوست مصری اردوغان، این مرد قدرتمند را بهت زده کرد. او تعطیلات تابستانی خود را نیمه تمام گذاشت تا به همراه وزرای مهم و رئیس دستگاه های اطلاعاتی خود نشستی فوق العاده برگزار کند.

اردوغان جمعه به صراحت کودتای ارتش مصر را محکوم و آن را ضربه به دموکراسی توصیف کرد. وی گفت دموکراسی فقط می تواند در صندوق آرا ایجاد شود.

ازدک سابرک معاون سابق وزیر امور خارجه ترکیه ماجراهای مصر را بیش از یک ضربه ساده به الگوی ترکیه می داند. وی حوادث مصر را نشانه اشتباه سیاست آنکارا می داند.

این کارشناس سیاسی می گوید امروزه روشن شد که ترکیه بر خلاف آنچه مدعی آن است به خوبی خاورمیانه را نمی شناسد. در واقع شرط بندی که آنکارا درباره مصر کرد شکستی سنگین را برای ترکیه رقم زد.

به عقیده تحلیلگران، سقوط مرسی هشداری برای اردوغان است. سقوط مرسی ثابت کرد بر عکس آنچه اردوغان مکررا به تظاهرکنندگانی که اقتدار او را به مدت سه هفته در خیابان ها به چالش کشیدند، گفت، پایداری دموکراسی فقط به انتخابات محدود نمی شود.

مارک پیرینی پژوهشگر بنیاد کارنگی اروپا می گوید، درس فوری از حوادث 12 ماه گذشته در مصر این است که تنها برگزاری انتخابات، امکان حل و فصل مشکلات پیچیده یک کشور را بدون گفتگویی عمیق با مولفه های مختلف جامعه فراهم نمی کند.


شنبه، 15 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-06 ساعت 14:07
خبر بعدی : معترضین ترک به پارک گزی باز می ‌گردند
خبر قبلی : موج اخراج اتباع ایرانی از امارات


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -