سقوط اخوان المسلمين ضربه بزرگی به حماس زد

روزنامه اردنی الدستور نوشت سقوط اخوان المسلمین مصر ضربه سنگینی به گروه حماس وارد کرده است.

این روزنامه در شماره امروز خود در مقاله ای با عنوان «حماس در کانون توفان است» نوشت: بزرگترین ضربه ای که به حماس وارد شده است سقوط حکومت اخوان المسلمین است، زیرا حماس نه تنها یکی از شاخه های گروه اخوان المسلمین بشمار می رود بلکه حکومت جدید مصر درباره حماس احساس ناخوشایندی دارد.

منابع مصری حماس را به طرفداری عملی از گروه اخوان المسلمین متهم کرده اند. در همین حال، اخباری درباره دست داشتن حماس در ناآرامی های دوره انقلاب بیست و پنجم ژانویه منتشر شده است و اکنون مصر، حماس را منشا نگرانی و مزاحمتها می داند.

ضربه دیگری که به حماس وارد شده است این است که امیر جدید قطر به مسائل داخلی اهمیت خواهد داد و سیاستهای خارجی کشورش را در چارچوب سیاست کشورهای حوزه خلیج فارس ترسیم خواهد کرد که در آن ریاض، حرف اول را می زند نه دوحه . این مسئله بر رابطه قطر و حماس تاثیر خواهد گذاشت به ویژه اینکه قطراز این گروه حمایت مالی می کرد.

این مقاله به رابطه بین دولت اسلامگرای ترکیه و حماس نیز اشاره کرده و نوشته است، آنکارا همپیمان خود را در قاهره از دست داده است و از سوی دیگر با مشکلات داخلی خود درگیر است. دولت اردوغان نه تنها نتوانست نتایج انقلاب بهار عربی را به دست بیاورد بلکه در سرعت بخشیدن به پیوستن در اتحادیه اروپا نیز عقب مانده است و حماس در صدر طرفهایی است که از کاهش نقش منطقه ای ترکیه ضرر خواهد دید.

این مقاله می افزاید، بدین ترتیب، تنها راه نجات برای حماس آشتی با سایر گروه های فلسطینی است. حماس باید در مواضع خود بازنگری کند تا اشتباه گروه اخوان المسلمین در مصر را تکرار نکند.


شنبه، 15 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-06 ساعت 12:07
خبر بعدی : 31 مجروح در واژگونی اتوبوس راهیان گور
خبر قبلی : امام جمعه قم: محمد مرسی موجود کثیفی بود


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -