مصباح یزدی هم از اعتدال سخن می گوید

سایت کلمه: همزمان با سفر هاشمی رفسنجانی به مشهد، مصباح یزدی هم در این شهر بوده و در مراسم افتتاحیه ولایت نخبگان ع شرکت کرده است.

این روزها سخنان و موضع گیری های مصباح یزدی انتقادات زیادی را حتی از جانب دوستان و شاگردان پیشینش برانگیخته است به طوری که محمد یزدی که اشتراک مواضع زیادی با این مصباح یزدی دارد نیز از اختلاف افکنی وی در میان اعضای جامعه مدرسین خبر داد و از تک روی او در انتخابات گلایه کرد. گلایه ای که پیش از این از سوی برخی دیگر از اصولگرایان نیز مطرح شده بود.

هر چند مصباح یزدی از بعد انتخابات در مورد پیروزی حسن روحانی سخنی به میان نیاورده است، اما این بار در جمع ولایت نخبگان سخن از اعتدال به میان آورده و او که به تند روی و افراطی کاری از سوی دوستانش متهم شده گفته است که اعتدال و عدالت امروز به عنوان اصل مهم ارزش‌های اخلاقی مطرح است.

محمدتقی مصباح‌یزدی که در هواداری از احمدی نژاد او را تا حد دولت امام زمانی بالا برده و در مدح لنکرانی بینی بین الله سوگند خورده بود، اما گفته است که مفاهیمی چون عدالت و اعتدال و تعادل که هم‌خانواده هستند نیز با عنوان مفاهیمی ارزشی در زمره مفاهیم انتزاعی قرار می‌گیرند.

این در حالی است بعد از انتخابات و در حالی که همگان از افراط گرای بیزاری می جستند، مصباح یزدی اظهار کرده بود که که این عافیت‌طلبان و راحت‌طلبان هستند که نسبت افراط‌ گری را به عده‌ای می‌دهند، اما با دادن این نسبت‌ها تکلیف ساقط نمی‌شود.

اما او در مشهد گفته است: مفهومی چون اعتدال باید به شکل دقیق حد وسط و افراط و تفریط آن مشخص شود، البته این مسئله نیز از مباحث فلسفی بوده که از زمان ارسطو و تاکنون در دانشگاه‌های مختلف دنیا بر سر آن بحث و جنجال است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: حد اعتدال به عنوان مفهومی ارزشی در تمام طول تاریخ ذهن بشر را به خود مشغول کرده و سؤال اینجاست که مبدأ و منتهای این مفهوم ارزشی را باید از کجا احصا کنیم.

مصباح‌یزدی با بیان اینکه برای دستیابی به مفهومی چون اعتدال و عدالت و دیگر مفاهیم ارزشی باید کمال و سعادت را تعریف کنیم اذعان کرد: برای دست یافتن به پاسخ‌هایی چون تعریف حد اعتدال و عدالت باید به چند نکته توجه کنیم، در برخی موارد حد اعتدال نسبت به شرایط جامعه تعریف می‌شود و برخی نیز اعتدال را با توجه به حقایق ثابت در جهان هستی تعریف می‌کنند.

شنبه، 15 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-06 ساعت 12:07
خبر بعدی : امام جمعه قم: محمد مرسی موجود کثیفی بود
خبر قبلی : ایران منشا کشاورزی در 12 هزار سال پیش بود


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -