ذرات معلق در هوا تا نرون های مغز نيز راه يافته

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران:
ذرات معلق در هواي تهران تا نرون هاي مغز انسان‌ها نيز راه يافته است

روزنامه مردمسالاری: مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران گفت‌: ترکيب و اندازه دقيق ذرات معلق موجود در هواي شهر تهران در سال 1392 تعيين خواهد شد.

دکتر يوسف رشيدي آگاهي از ترکيب‌بندي شيميايي و نيز اندازه دقيق آلاينده ذرات معلق موجود در هواي کلانشهر تهران را مهم توصيف کرد و گفت: از آنجايي که اين آلاينده با ورود به چرخه گردش خون‌، تأثير زيادي در به خطر افتادن سلامت شهروندان دارد، مي‌بايست اندازه دقيق و نيز ترکيب شيميايي آن مشخص و تعيين شود. وي در ادامه با اشاره به اينکه يافته‌هاي جديد علمي حاکي از اين واقعيت است که اثر برخي از ذرات معلق تنفس شده توسط افراد حتي در نرون‌هاي مغزي آنها نيز يافت شده است گفت: پرداختن به اين موضوع از اولويتهاي شرکت کنترل کيفيت هوا در سال 1392 خواهد بود. رشيدي در ادامه مهمترين فعاليت‌هاي شرکت کنترل کيفيت هوا را در سه بخش اصلي عنوان کرد و گفت : انجام تحقيقات و پژوهش در زمينه آلودگي هوا، آلودگي صدا و نيز آموزش و اطلاع رساني آخرين وضعيت اين آلودگي‌ها در قالب‌هاي مختلف عمده فعاليت‌هاي شرکت در سال 92 خواهد بود.

عضو کارگروه کاهش آلودگي هواي تهران سکوت خبري کنوني در زمينه آلودگي هوا، که تحت تأثير اخبار و گزارشات انتخاباتي نيز قرار گرفته است را نگران کننده توصيف کرد و گفت: رسانه‌ها مي‌بايست در تمامي جوانب و عرصه‌ها پيگير بوده و همچون سال‌هاي گذشته که پيگيري‌هاي مفيد و متعهدانه آنها توانست منشاء مصوبات و اقدامات موثري شود، در ايامي از سال که کيفيت هوا مطلوب بوده اما در حقيقت بواسطه شرايط مساعد جوي همچون آتش زير خاکستر است، بيش از پيش توجه کرده و حس مطالبه‌گري از مسئولين اجرايي را در دستور کار داشته باشند.

کودکان و سالمندان در برابر ريزگردها آسيب پذيرترند

رييس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي نيز با تاکيد بر اين که مشکل ريزگردها سلامت جامعه را به صورت جدي مورد تهديد قرار داده، گفت: اين مشکل هزينه‌هاي زيادي را نيز به بخش کشاورزي کشور تحميل مي‌کند.مهندس عباس رجايي افزود: براي مقابله با آسيب‌هاي ناشي از ريزگردها طرحي براي حمايت از استان‌هاي غربي و جنوب غربي کشور در برابر ريزگردها در کميسيون کشاورزي مطرح شده و کارگروه محيط زيست اين کميسيون در حال مطالعه و کار کارشناسي اين طرح است.

وي با اشاره به اين که نتيجه نهايي مطالعات اين کارگروه جهت ارائه به صحن علني مجلس به زودي به کميسيون کشاورزي اعلام مي‌شود، اظهار کرد: در اين طرح مساله ريزگردها در استان‌هاي غربي و جنوب غربي کشور و همچنين آلودگي هواي ناشي از ريزگردها در تمامي استان‌هاي کشور گزارش شده که اميدواريم با تصويب و اجراي به موقع اين طرح، ريزگردها به عنوان يک آلاينده خطرناک کنترل شده و براي مقابله با آن اقدامات جدي انجام شود.

رجايي با بيان اين که ريزگردها دو سرچشمه داخلي و خارجي دارند، تصريح کرد: بخشي از ريزگردها ناشي از بيابان‌ها و تالاب‌هاي داخلي‌اند که به دلايلي نظير خشکسالي، شرايط آب و هوايي، کمبود آب و فعاليت‌هاي عمراني به بيابان تبديل شده‌ و مساحتي حدود 6 ميليون هکتار را در بر مي‌گيرند و بخش ديگر از کشورهاي عربي همسايه وارد کشورمان مي‌شود. وي با ذکر اين نکته که براي حل اين مساله، فعاليت‌هاي ديپلماتيک و کمک کشورهاي مبدا به ويژه عراق در اين باره ضروري است، اضافه کرد: در اين ميان منشاء داخلي ريزگردها چندان مورد بررسي قرار نگرفته و حتي در رسانه‌ها نيز توجه چنداني به آن نشده است. رجايي با تاکيد بر اين که پديده ريزگردها به ويژه با آغاز فصل گرما در استان‌هاي غربي کشور بيش از پيش مشکل‌زا شده، گفت: با توجه به قدمت دو ساله اين مشکل، همه نهادها بايد براي حل آن تلاش کنند چرا که آسيب‌هاي اين پديده سلامت جامعه را به شدت تهديد مي‌کند و نخستين اقشار آسيب‌پذير در برابر اين آلاينده خطرناک، کودکان و سالمندان هستند. وي با اعلام اين که ريزگردها محيط زيست کشورمان را نيز دچار آسيب جدي کرده‌اند و از جنگل‌هاي غرب کشور تا خليج فارس و درياي خزر همگي در معرض آسيب اين آلاينده‌ هستند، تاکيد کرد: آسيب‌هاي ريزگردها در کشور جبران‌ناپذير به نظر مي‌رسد و دولت بايد براي حل مشکل ريزگردها هر چه سريع‌تر اقدام کند. نماينده مردم اراک در مجلس در پايان خاطرنشان کرد: مشکل ريزگردها بايد هم از طريق پيمان‌هاي منطقه‌اي و فعاليت‌هاي ديپلماتيک با کشورهاي منطقه مورد پيگيري قرار گيرد و هم تلاش ‌شود تا منشا داخلي ريزگردها در سريع‌ترين زمان ممکن رفع شود.


پنجشنبه، 13 تیر ماه 1392 برابر با 2013-07-04 ساعت 11:07
خبر بعدی : تمايل «دلار» به كدام سو؟
خبر قبلی : تحریم‌های جدید با اقتصاد جمهوری اسلامی چه می‌کند؟


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -