مدیر میراث فرهنگی یزد، فرق بافت و تک بنا را نمی‌داند

اجرای مصوبه هیات دولت طی چند روز گذشته زندگی یزدی‌های را دچار بحران کرده است. دوستداران میراث فرهنگی خبر می‌دهند که تا امروز نزدیک 10 خانه تخریب شده است. اما رییس سازمان میراث فرهنگی می‌گوید تنها دو خانه خراب شده که هیچ کدام جزو تک بناهای با ارزش نبوده است. رییس سابق سازمان میراث فرهنگی از این گفته متعجب شده و می‌گوید که قانون در این زمینه کاملا مشخص است. به نظر می‌رسد، رییس کنونی میراث معنای بافت و تک بنا را نمی‌داند.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- این روزها حمله ناگهانی بولدورزها به بافت تاریخی یزد به بهانه توسعه امامزاده جعفر و با اتکا به مصوبه هیات دولت، خواب را بر یزدی‌ها حرام کرده. تنها امید یزدی‌ها سازمان میراث فرهنگی یزد است که به دادشان برسد.

رییس سازمان میراث فرهنگی یزد اما در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است: «تخریب دو خانه‌ قدیمی در محدوده‌ی میدان شاه‌طهماسب متعلق به گذشته است و در روزهای اخیر، بخشی از دو خانه‌ دیگر در محدوده‌ی طرح توسعه تخریب شده‌اند که هیچ‌کدام از آن‌ها جزو تک‌بناهای با ارزش نیستند. بیشتر نگرانی‌هایی که از طرف افراد برای این بافت تاریخی وجود دارد، به این دلیل است که آن‌ها از فرآیند طرح اطلاع دقیقی ندارند و نگران هستند که همه‌ عناصر معماری بافت محدوده‌ طرح تخریب شود.»

به نظر می‌رسد که رییس سازمان میراث فرهنگی خود چندان اطلاعات دقیقی از قوانین میراث فرهنگی ندارند. چراکه "محمدرضا حسینی"، رییس سابق سازمان میراث فرهنگی در گفت و گو با CHN می‌گوید: «قوانین در زمینه بافت تاریخی کاملا مشخص و دقیق است. اگر رییس سازمان میراث فرهنگی آشنا به این قوانین باشند، هرگز حفظ بافت تاریخی و تک بنای باارزش را در یک کفه نمی‌گذارد.»

حسینی:قوانین در زمینه بافت تاریخی کاملا مشخص و دقیق است. اگر رییس سازمان میراث فرهنگی آشنا به این قوانین باشند، هرگز حفظ بافت تاریخی و تک بنای باارزش را در یک کفه نمی‌گذاردبه گفته او هرچه قانون می‌گوید باید بر اساس آن عمل کرد؛ 920 هکتار از بافت تاریخی یزد در فهرست آثار ملی ثبت شده است؛ قوانین ثبت ملی هم کاملا مشخص بوده و این مسئله دلبخواه نیست؛ قوانین جاری کشور باید اجرا شود.

حسینی می‌گوید که بافت تاریخی ملک پدری نیست که بر اساس آن به دلبخواه بگوییم، کدام تک بنا باید حفظ شود و کدام حفظ نشود. معابر، پارک ها، خانه‌ها بازارهای قدیمی همه جزو بافت تاریخی محسوب می شود. ارزشگذاری آن در دست رییس سازمان میراث فرهنگی نیست، بلکه این کارشناسان میراث فرهنگی هستند که این بافت را مشخص می کنند و در سال 84 این امر کارشناسانی انجام شده و بافت دارای ارزش ثبت ملی شده است.

حسینی همچنین تاکید می‌کند:« خراب کردن با لودر و بولدوزر کاری ندارد. این خرابی‌ها برای دولت بعدی دردسرساز می شود. اکنون باید گذاشت دولت بعدی مستقر شود و بعد در مورد توسعه تصمیم گرفت.»

بهرام رضایی همچنین گفته است: «ثبت بافت‌های تاریخی به معنای این نیست که همه‌ عناصرهم‌پیوند و تک‌بناها واجد ارزش معماری یا تاریخی باشند، چون حدود نیمی از تک‌بناها در این محدوده متعلق به دوره معاصر و ساخت‌وسازهای جدیدی هستند که میراث فرهنگی با ساختن آن‌ها در سال‌های گذشته مخالفت کرده و حتی بحث را به محاکم قضایی کشیده است. این موضوع در بافت‌های تاریخی شهری و روستایی در دنیا که حتی در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند نیز وجود دارد.»

به گفته کارشناسان این گفته رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی یزد نشان می‏دهد که یا او اطلاعی از ویژگی‎های ثبت ملی بافت تاریخی ندارد و یا این‏که قصد دارد از زیر بار مسئولیت تخریب‏های اخیر در شهر یزد شانه خالی کند. بافت تاریخی مجموعه‏ای شهری از تک‎بناها و خانه‎های با ارزش و کم‏‎ارزش است که معابر و شیوه‎های دسترسی شهری را در گذشته و بر اساس نیاز مردمان یک اقلیم پدید آورده‏است و تخریب هر بخشی از آن به معنای تخریب اثر است. اکنون باید پرسید، وقتی تخریب‌های اینچنینی در بافت تاریخی انجام می شود، باید چه کسی را متهم کرد؟

یکشنبه، 9 تیر ماه 1392 برابر با 2013-06-30 ساعت 11:06
خبر بعدی : کمبود دارو در داروخانه‌های هلال‌احمر
خبر قبلی : دختران شبکه 3 سوژه طنز شبکه های اجتماعی+عکس


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -