کانادا؛ تحریف واقعیت به روش بی‌بی‌سی فارسی

برگرفته از سایت خودنویس

اعضای بی‌بی‌سی فارسی با پرچم جمهوری اسلامی

گزارش یک سویه و تحریف بی‌بی‌سی فارسی درباره نامه سرگشاده وزیر خارجه کانادا به مردم ایران

چکیده: انتشار بیانیه وزیر خارجه کانادا در ارتباط با «انتخابات» ایران موجی از تحسین فعالین اپوزسیون بر انداز و اعتراضات اصلاح‌طلبان و رسانه‌های حکومتی را بر انگیخت. پوشش یک‌سویه واکنش‌ها و تحریف سخنان وزیر خارجه کانادا توسط بی‌بی‌سی فارسی در نامه سرگشاده‌ای که خطاب به مردم ایران منتشر کرد و تعبیر آن به عنوان «عقب نشینی»با واقعیات هم خوانی نداشته است و در تضاد با رهنمودهای سردبیر بی‌بی‌سی فارسی در زمینه حفظ بی‌طرفی است.

وزیر خارجه کانادا در اقدامی تحسین بر انگیز در روز ۱۵ ژوئن ۲۰۱۳ با صدور بیانیه‌ای از ملت ایران پشتیبانی کرد، او در این بیانیه به صراحت گفته بود:

«با توجه به سابقه تقلب حکومتِ ایران، (دستکاری اراده جمعی و پروسه دموکراتیک) نتایجِ انتخاباتِ ایران معنایی ندارد. هیچ کدام از هشت نامزد که تایید شده‌جمهوری اسلامی بودند نشانه‌ای از یک نامزدِ واقعی برای ایرانیان را نداشتند و برنده انتخابات یکی دیگر از مهره‌های خامنه‌ای می‌باشد که برای ایرانیان نمایشِ خطرناکی را اجرا خواهد کرد و با اینکه ما مدت‌ها می‌باشد دیگر امیدی به رژیم ِ ایران نداریم، ولی هیچ وقت از مردم ایران نا‌امید نشده‌ایم».

بعد از انتشار این بیانیه، مخالفین حکومت ج.ا. از حمایت عالیجناب جان برد از ملت ایران تقدیر کردند و با امضای یک طومار از روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن مراتب قدردانی خود از این اقدام تحسین برانگیز را ابراز نمودند و خواستار دعوت کانادا از دیگر متحدین خود برای حمایت از سیاست تغییر رژیم در ایران و همچنین ارسال پرونده جنایت علیه بشریت حکومت به شورای امنیت سازمان ملل شدند، که تا به امروز با بیش از ۸۹۲ امضا از فعالین سرشناس اپوزسیون ایران و افرادی از طیف‌های مختلف همراه بوده است.

از طرف دیگر حامیان رژیم و اصلاح‌طلبان مقیم کانادا با به‌راه انداختن یک «شانتاژ» به تمام معنی و بهره‌گیری از امکانات رسانه‌ای بی‌بی‌سی فارسی که البته با اشتیاق فراوان اقدامات این گروه را پوشش می‌داد عملا از عالیجناب جان برد خواسته بودند تا بابت «بی‌معنی»خواندن نتیجه انتصابات رژیم عذرخواهی کند، موضعی که یقینا می‌توان از عناصر درون حکومت انتظار داشت!

گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی نیز بلافاصله بعد از انتشار بیانیه وزیر خارجه در گزارشی جهت دار و یک سویه با صرف‌نظر از استقبال قابل ملاحظه گروهی از ایرانیان از بیانیه وزیر خارجه کانادا، صرفا به منتقدین که اصلاح‌طلبان مقیم کانادا بودند پرداخت و با مصاحبه با عضو مخالف دولت کانادا، جوسازی علیه وزیر خارجه کانادا را کلید زد.

یکی از سرکردگان این گروه علی طباطبایی داماد مصطفی تاجزاده و ساکن آتاوا است که پتیشنی را آغاز کرد که ۳۵۰ امضا جمع کرده هر چند نمی‌توان امضا کنندگانش را به صورت عمومی دید تا وزیر خارجه کانادا اظهارات خود را «پس بگیرد»، اتفاقی که هرگز نیافتاد. او در بخشی از این طومار مدعی شده است: «بی اهمیت جلوه دادن انتخاب دموکراتیک مردمایران چیزی بیشتر از بی‌احترامی برای کل ملت نیست!»

هر چند در روزهای گذشته وزیر خارجه کانادا نامه سرگشاده ای خطاب به مردم ایران را منتشر نمود که در روزنامه «گلوب اند میل» منتشر شد اما بی‌بی‌سی فارسی به شکلی سراسیمه برای تحریف نوشتار وزیر خارجه و القای عقب نشینی وی دست بکار شد و به‌دنبالش حامیان حکومت و اصلاح‌طلبان در رسانه‌های اجتماعی به هیاهو و جنجال کاذب دیگری دست زنند. سراسیمگی نگارنده مقاله بی بی سی فارسی تا بدانجاست که اسم سیاستمدارکانادایی در یک سطر با نام «پال داوور» و در سطر دیگر با نام «آقای داوود» نگاشته شده است!

تحریف سخنان وزیر خارجه کانادا و القاء خلاف واقع توسط بی بی سی فارسی

تیتر بی بی سی فارسی که در آن بر خلاف واقع به "عقب نشینی" وزیر خارجه اشاره شده آنقدر غیر واقعی است که حتی رادیو فردا در گزارش خود از نامه سرگشاده جدید اساسا دلیلی برای "عقب نشینی" خواندنش نیافته است.

بی بی سی فارسی در بخشی از گزارش یک سویه خود آورده است:

او در نامه سرگشاده ای که روزنامه «گلوب اند میل» آن را منتشر کرده است، «حضور خیره کننده مردم ایران در پای صندوق‌های رای» را ستوده و به آنها تبریک گفته است.

در صورتی که این نوشته و ارجاع به نوشتار وزیر خارجه کانادا کاملا غیر مستند و دروغین است از آنجا که وزیر خارجه گفته است:

An overwhelming number of Iranians used their vote to reject extremism, protest Supreme Leader Ali Khamenei’s regressive clerical-military dictatorship, and express a deep desire for change.

ترجمه: تعداد انبوهی از ایرانیان از رای خود برای رد کردن افراط‌گرایی و اعتراض به دیکتاتوری مذهبی-نظامی واپس‌گرای علی خامنه‌ای استفاده کرده و تمایل عمیق خود برای تغییر را بیان کردند.

از طرف دیگر وزیر خارجه کانادا به کسانی که رای دادند هرگز«تبریک »نگفته است و این رفرنس بی‌بی‌سی فارسی نیز کاملا گمراه کننده وغیر واقعی است. تنها «تبریک» وزیر خارجه کانادا در بخش زیر است:

Just as we respect the voices of the courageous activists who believe the regime is incapable of change, we honour and respect the voices who believe that this election can be a step towards fundamental, democratic change in Iran. I congratulate them.

ترجمه: همانطور که ما به صدای فعالان شجاع که بر این باورند که رژیم ناتوان از تغییر است، احترام میگذریم، ما صداهایی را که بر این باورند که این انتخابات می تواند گامی در جهت تغییر اساسی و دموکراتیک در ایران باشد، پذیرفته و احترام میگذریم. من به آنها تبریک می گویم.

بنابراین هیچ اشاره ای به «تبریک به مردم ایران»نشده است و صرفا در پاسخ به اعتراضات که از سوی اصلاح‌طلبان مقیم کانادا مطرح گردیده، ایشان دیدگاه این افراد را محترم دانسته و صرفا به این افراد با دیدگاه اصلاحات تبریک گفته است و نه به «مردم ایران یا رای دهندگانی که به پای صندوق» رفته بودند!

او همچنین هیچگونه عذرخواهی نسبت به بیانیه رسمی‌اش ابراز نداشت و همچنین موضع پیشین خود مبنی بر «عروسک»بودن حسن روحانی برای خامنه‌ای را پس نگرفته است و صراحتا روحانی را به چالش کشیده و از او خواسته تا با اقدامات محسوس ثابت کند که او مردی نیست که نیروی بسیج را به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران گسیل کرد تا بارقه امید دیگری را در سال ۱۳۷۸ سرکوب کند!

عملکرد پرسش برانگیز بی‌بی‌سی فارسی در تضاد با رهنمود‌های سردبیری بی‌بی‌سی مخصوصا بخش ۴ در ارتباط با حفظ بی طرفی و پوشش تمامی عقاید متضاد با وزن یکسان و حفظ تعادل و پرهیز از عدم بازتاب آگاهانه دیدگاه‌های یک نحله فکری مهم می‌باشد که نقض این اصول متاسفانه مسبوق به سابقه است و مالیات دهندگان بریتانیایی که سالانه ۱۵ میلیون پوند برای بی‌بی‌سی فارسی می‌پردازند، می‌توانند با دلایل خود به نقض بی‌طرفی و جهت‌گیری‌های [...] این رسانه دولتی و از همه بدتر اتلاف مالیات مالیات دهندگان اعتراض نمایند.

تاسف بر انگیز تر از همه اینکه «نئوبسیجی»های ولایت‌مدار ساکن کانادا آنقدر مشغول اعتراض به عالیجناب جان برد بودند که فراموش کردند در سالگرد شنبه خونین (۳۰ خرداد) در مقابل شهرداری در منطق نورث یورک در تورونتو در کنار درخت ندا و سهراب جمع شوند و حداقل به یاد بیش از ۶۰ جانباخته راه آزادی که ۴ سال قبل به فرمان علی خامنه ای به قتل رسیدند، شمعی بیافروزند.


یکشنبه، 9 تیر ماه 1392، 10:34 بعدازظهر برابر با 2013-06-30 ساعت 09:06
خبر بعدی : استفاده از ماهواره در مناطق مرزی: بالای 90 درصد
خبر قبلی : اعتدال روحانی پیروی از خط رهبری است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -