رختکن های ورزشی کانون های خطر اعتياد

روزنامه خراسان: رييس مرکز بهداشت استان: جامعه زنان معتاد استان حدود 10 هزار نفر پيش بيني مي شود
آن طور که کارشناسان وزارت بهداشت عنوان مي کنند بر اساس تحقيقات ميداني انجام شده، رختکن هاي ورزشي و آرايشگاه هاي زيبايي، کانون هاي خطري هستند که زمينه اعتياد زنان جامعه را فراهم کرده است. اين موضوع نيازمند توجه بيشتر مسئولان، افزايش نظارت هاي وزارت ورزش و جوانان و هم چنين اتحاديه هاي مرتبط با اين اصناف است. از سوي ديگر بر اساس آمار ارائه شده توسط رييس مرکز بهداشت خراسان رضوي پيش بيني مي شود 8 تا 10 هزار معتاد زن در استان داشته باشيم. نکته نگران کننده نيز اين است که به گفته دکتر رضا سعيدي، سرعت شيوع اعتياد در ميان زنان نسبت به آقايان طي سال هاي اخير افزايش يافته است و اين موضوع بنيان خانواده ها را تهديد مي کند. اين ها بخشي از مطالبي بود که روز گذشته در همايش «زنان و پيشگيري از سوء مصرف مواد» عنوان شد.

ناديده گرفتن سهم زنان در فضاهاي ورزشي و تفريحي
به گزارش خراسان، در اين همايش رييس مرکز بهداشت استان با اشاره به افزايش سرعت شيوع اعتياد در ميان زنان جامعه گفت: در گذشته با اين تصور که خانم ها در مقايسه با مردان کمتر به معضلاتي همچون اعتياد گرفتار مي شوند، به گونه اي سياست گذاري شد که بيشتر فضاهاي ورزشي و تفريحي به آقايان اختصاص يافت. اما بررسي ها نشان مي دهد که طي دو دهه اخير شرايط تغيير کرده است. دکتر سعيدي افزود: تحقيقات نشان مي دهد در حالي که طي 2 دهه گذشته نسبت مردان و زنان معتاد در جامعه 30 به يک برآورد شده بود، هم اکنون اين نسبت تغيير چشم گيري دارد و در مواردي به حدود 3 به يک نيز رسيده است.

8 تا 10 هزار معتاد در استان
رييس مرکز بهداشت خراسان رضوي با اشاره به اين که هم اکنون اين نسبت در استان حدود يک زن معتاد به ازاي هر 7 يا 8 مرد معتاد است افزود: بر اين اساس پيش بيني مي کنيم در خراسان رضوي، حدود 8 تا 10 هزار زن معتاد داشته باشيم و بايد جلوي پيشرفت اين معضل اجتماعي گرفته شود. دکتر سعيدي با تبيين نقش کليدي زنان در خانواده افزود: ابتلاي همسر و مادر يک خانواده به اعتياد، آسيب هاي بسياري را به همراه دارد که مي تواند به فروپاشي خانواده منجر شود. معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، بيماري هايي هم چون هپاتيت، اچ آي وي و ناباروري را از جمله بيماري هاي تهديد کننده زنان معتاد عنوان کرد و گفت: نوزادان زنان معتاد نيز از بدو تولد به عوارض دوران ترک اعتياد دچار مي شوند که با آسيب هاي بسياري از جمله تشنج و بي قراري همراه است.

40 درصد از ترياک توليدي جهان در ايران مصرف مي شود
استاديار سم شناسي دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز در اين همايش اظهار کرد: متاسفانه با آن که حدود يک درصد از جمعيت جهان در ايران زندگي مي کنند اما 40 درصد از ترياک توليدي جهان در کشور ما مصرف مي شود. دکتر بيتا دادپور درباره عوارض مصرف مواد مخدر بر سلامت زنان افزود: عوارض عصبي، عوارض گوارشي و عوارض سيستم قلب و عروق برخي از آسيب هايي است که سلامتي زنان معتاد را تهديد مي کند. وي افسردگي، کاهش قدرت تمرکز و ناباروري را از ديگر عوارض مصرف اعتياد در زنان عنوان کرد و گفت: تحقيقات نشان مي دهد زنان معتاد بيش از ساير زنان در معرض خشونت هاي جسماني و رواني قرار مي گيرند. به گفته دکتر دادپور شيوع طلاق نيز در ميان زنان معتاد نسبت به مردان معتاد بيشتر است. علاوه بر آن وابستگي هاي اقتصادي زنان به مردان سبب مي شود تا پس از ابتلا به اعتياد براي برطرف کردن نيازهاي اقتصادي و تامين مواد مورد نياز خود، به سمت رفتارها ي غيراخلاقي نيز سوق داده شوند.

نگاه جامعه به زنان معتاد بايد تغيير کند
معاون پيشگيري سازمان بهزيستي استان نيز با اشاره به اين که در فرهنگ جامعه ما،زنان معتاد با نگاهي متفاوت مواجه مي شوند گفت: اين موضوع سبب شده است زنان معتاد براي مراجعه به مراکز درماني و رهايي از چنگال اعتياد رغبتي نداشته باشند. حسن حاجي پور افزود: بايد بپذيريم که بر اساس آمارهاي ارائه شده حدود يک ميليون و 200 تا 2 ميليون معتاد در کشور وجود دارد که ميان ساير هموطنان زندگي مي کنند، اما نکته مهم اين است که بتوانيم با کاهش عوامل خطر، مانع افزايش معتادان و گرفتاري افراد سالم در اين دام شويم.

سهم 9 درصدي زنان در جامعه معتادان
رييس دفتر پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت سخنران بعدي اين همايش بود که با اشاره به جديدترين آمار ارائه شده در زمينه تعداد معتادان گفت: جديدترين آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر به نيمه دوم سال 91 مربوط مي شود که تعداد کل معتادان کشور را يک ميليون و 350 هزار نفر برآورد کرده است و سهم زنان در اين آمار 9 درصد است. دکتر فيروزه جعفري افزود: به طور معمول اعتياد همسران، پدران و برادران، زمينه ابتدايي اعتياد زنان را ايجاد مي کند و به دليل آن که در جامعه زنان در مظان اتهام قرار نمي گيرند، از آن ها براي حمل و نقل و خريد و فروش مواد استفاده مي شود. دکتر جعفري ادامه داد: متاسفانه طي سال هاي اخير تعداد خانم هاي گرفتار شده در دام اعتياد افزايش يافته است که اين شرايط، بنيان خانواده ها را تهديد مي کند. وي افزود: اگر بخواهيم جامعه زنان معتاد را از اين معضل اجتماعي نجات دهيم بايد شرايطي را فراهم کنيم که آن ها بتوانند در کنار وظايف خانوادگي و اجتماعي، به درمان اعتياد رغبت نشان دهند. دکتر جعفري با اشاره به اين که حمايت هاي اقتصادي از زنان معتاد مي تواند آن ها را در درمان اين بيماري ياري کند گفت: در صورت پيش بيني حمايت هاي رواني و اجتماعي از زنان، مي توان اطمينان داشت که ماندگاري درمان ها در مقايسه با مردان بيشتر خواهد بود.

رقابت باشگاه هاي ورزشي براي جلب مشتري
کارشناس پيشگيري از سوء مصرف مواد وزارت بهداشت نيز در سخناني به تهديدهاي موجود در جامعه امروزي اشاره کرد و گفت: با افزايش تعداد باشگاه هاي ورزشي طي دو دهه اخير، مالکان اين باشگاه ها تلاش کرده اند تا براي جلب مشتري بيشتر، از ساز و کارهاي غيرقانوني استفاده کنند که متاسفانه توزيع داروهاي غيرمجاز براي تناسب اندام يکي از اين موارد است. مريم مهرابي افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در حال حاضر سالن هاي زيبايي و رختکن هاي ورزشي به عنوان کانون هاي خطر اعتياد زنان شناخته شده است، انتظار مي رود وزارت ورزش و جوانان و همچنين اتحاديه هاي مرتبط با اين اصناف نظارت هاي خود را بر فعاليت هاي آن ها بيشتر کنند.

مصرف سيگار و مشروبات الکلي ميان دانشجويان
مهرابي، مصرف سيگار و مشروبات الکلي ميان دانشجويان را يکي از نگراني هاي جامعه امروزي دانست و گفت: بسياري از معتادان با مصرف سيگار و مشروبات الکلي به سمت مصرف مواد مخدر سوق داده مي شوند اما متاسفانه امروز قبح مسايلي هم چون مصرف سيگار در ميان زنان جامعه از بين رفته است. زيرا دختران امروزي احساس مي کنند بايد هويت امروزي خود را در قالب انجام کارهاي مردانه از قبيل مصرف سيگار و مشروبات الکلي جست و جو کنند که اين موضوع خطر ابتلاي آن ها به اعتياد را تشديد مي کند.

تعداد معتادان در استان کم شده است اما ...
جانشين دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر نيز در اين همايش اظهار کرد: در حال حاضر تعداد معتادان استان از حدود 200 هزار نفر به 160 هزار نفر رسيده است اما موضوع نگران کننده اين است که اين معتادان بسيار خطرناک هستند زيرا اغلب آن ها علاوه بر اعتياد به مواد مخدر سنتي به نوع صنعتي آن نيز گرايش دارند. سرهنگ ماشاءا... صادقي افزود: به دليل عوارض جسمي و روحي وارد شده به زنان معتاد، درمان آن ها بسيار دشوارتر از مردان معتاد است اما بايد تمام تلاش مان را براي درمان آن ها به کار گيريم و علاوه بر آن پيشگيري از ابتلاي افراد سالم جامعه به اعتياد را به عنوان برنامه اصلي خود هدف قرار دهيم.

چهارشنبه، 5 تیر ماه 1392 برابر با 2013-06-26 ساعت 11:06
خبر بعدی : 40 درصد تریاک دنیا را ایرانیها می کشند
خبر قبلی : رادان: سگ مواد یاب را هم تحریم کردند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -