آلودگی هوا؛ پرندگان هم به سرفه افتادند

ایسنا: آسمانمان باز هم خاکستری است. چندی است هوای نه چندان پاک شهرمان رنگی هم شده است. امسال برای چندمین بار آسمان تقریباً آبی استان مرکزی به رنگ خاکستری درآمده و طی دو روز گذشته ریزگردهایی که دیده می‌شوند در کنار آلودگی‌هایی که همیشه هستند و دیده نمی‌شوند قرار گرفته و ادارات را به تعطیلی کشانده و بار دیگر مردم را به سرفه‌های طولانی انداخته است.

یک کارشناس آلودگی مرکز بهداشت اراک در خصوص تاثیر این ذرات در سلامت انسان گفت: این ذرات به شدت ریز هستند و استفاده از ماسک معمولی در پیشگیری و ممانعت از ورود آنها به دستگاه تنفسی تاثیرگذار نیست و مردم باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند اما به‌طور کلی این ذرات به شدت روی وضعیت کره زمین، اکوسیستم و سلامت افراد تاثیر دارد و به بروز عوارض و بیماری‌ها منجر می‌شود.

وی گفت: این ذرات سبب سوزش گلو و ریه و ایجاد برونشیت می‌شود و در برخی افراد ایجاد آسم و آلرژی را به همراه دارد و حتی به سرطان و مرگ زودرس در افراد منجر می‌شود.

وی افزود: این ذرات منبعی برای انتقال سموم هستند و چون باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌ها به این ذرات می‌چسبند در افراد بیماری‌هایی خاصی را به وجود می‌آورند و گاهاً دیده شده در برخی افراد سبب کاهش دید نیز شده‌اند.

یک فعال محیط زیست و مدیرعامل خانه‌های سازمان مردم نهاد استان مرکزی نیز در خصوص ریزگردها و غبار موجود اظهار کرد: این ریزگردها سالانه میلیون‌ها تن ذرات معلق را در ریه‌ی شهروندان خالی می‌کند که آثار فراوانی را علاوه بر انسان‌ها، در محیط زیست و گیاهان و حیوانات دارد.

وی در خصوص تاثیر غبار بر روی حیوانات ادامه داد: پرندگان به شدت به جریان هوا وابسته‌اند و این آلودگی‌ها در مسیریابی آنها تاثیر می‌گذارد و مشکلات تنفسی را برای آنان به دنبال دارد. ریزگردها حتی بر روی عملکرد زنبور عسل نیز موثرند و روند گرده افشانی آنها را با مشکل مواجه می‌کنند و به همین نحو بر روی همه‌ی گونه‌های جانوری آثار بدی را می‌گذارد که متاسفانه در راستای برطرف کردن این خطرات برنامه جامعی وجود ندارد و فقط اقدامات مقطعی انجام می‌شود که قطعاً کارساز نیست.


آدينه، 31 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-21 ساعت 09:06
خبر بعدی : کودک‌آزاری؛ کور کردن چشمان دختربچه با فندک
خبر قبلی : اکثر تظاهرکنندگان در برزيل جوان و تحصيل کرده اند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -