شورای شهر؛ رای بی‌سابقه مردم یزد به یک زرتشتی

رای بی‌سابقه مردم مسلمان و مذهبی یزد به یک زرتشتی برای عضویت در شورای شهر

سایت تقاطع: برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، یک شهروند زرتشتی در شهر یزد، به عضویت شورای شهر درآمد.

بر اساس نتایج اعلام شده در خصوص انتخابات شورای شهر یزد که روز جمعه ۲۴ خرداد (۱۴ جون) هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، سپنتا نیکنام، شهروند زرتشتی موفق شد با کسب بیش از ۲۰ هزار رأی به عضویت شورای شهر یزد در بیاید.

انتخاب آقای نیکنام در حالی صورت گرفته که کل جمعیت زرتشتی شهر یزد، بالغ بر ۵ هزار نفر است و این امر نشان می‌دهد که او توانسته آرای رای‌دهندگان غیر زرتشتی را نیز به دست آورد.

دین زرتشتی در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اقلیت‌های دینی محسوب می‌شود و جامعه زرتشتیان ایران نیز یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

در همین ارتباط، اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی که پیش از این حمایت خود را از سپنتا نیکنام اعلام کرده بود، با انتشار نامه‌ای رسمی، این پیروزی را به وی تبریک گفت.

سپنتا نیکنام متولد ۱۳۶۴ و کارشناس اقتصاد است و پیش‌تر به عنوان بازرس انجمن زرتشتیان یزد فعالیت می‌کرده است.

بنا بر نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، جمعیت زرتشتیان در ایران بالغ بر ۲۵ هزار نفر است که نشان‌دهنده افزایش پنج هزار نفری تعداد زرتشتیان نسبت سال ۱۳۸۵ است.

زرتشتیان ایرانی که بیشتر در استان‌های یزد و کرمان سکونت دارند، هم‌واره با محدودیت‌های فراوانی در اجرای مراسم‌های دینی روبه‌رو بوده‌اند.

هم‌چنین بنا بر گزارشی که شهریورماه گذشته (سپتامبر ۲۰۱۲) از سوی فعالان زرتشتی در بیست و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو ارائه شد، در جریان قتل‌های زنجیره‌ای نیز برخی از زرتشتیان از جمله کوروش آریامنش در فرانسه، فریدون فلفلی در مادرید، کسرا وفاداری در فرانسه، جمشید رودکی در تاجیکستان و منوچهر فرهنگی در مادرید به قتل رسیدند.

گفتنی است اصلی‌ترین پیشوای زرتشتیان ایرانی، موبد رستم شهزادی در اسفند ماه ۱۳۷۸ درگذشت و از آن زمان، زرتشتیان ایران از رهبری متمرکز برخوردار نیستند.

موبد رستم شهزادی به دلیل مرتبه مذهبی‌اش از جایگاه «موبد موبدان» برخوردار بود و بعد از وی، هیچ موبد زرتشتی ایرانی تاکنون نتوانسته به این مرتبه دست یابد.

وی در مجلس خبرگان قانون اساسی در نخستین ماه‌های بعد از انقلاب ۵۷، نقش موثری در جلوگیری از تغییر رنگ‌های پرچم ایران ایفا کرده بود.

چهارشنبه، 29 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-19 ساعت 10:06
خبر بعدی : به رئیس جمهوری که خود را منتخب می داند؟!
خبر قبلی : هوشیاری جوانان در مورد شعارهای ستادی و پولکی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -