دیپلمات‌های غربی: پایبندی روحانی به برنامه هسته ای

رویترز با انتشار مطلبی ضمن اشاره به بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی نوشت: وی همیشه قاطعانه به برنامه هسته‌ای متعهد بوده است.

به گزارش نامه به نقل از رویترز، در این گزارش به بخش‌هایی از صحبت‌های آقای روحانی که پیش از دست‌یابی ایران به چرخه سوخت هسته‌ای عنوان شده بود، اشاره می کند: «جهان نمی‌خواست که پاکستان به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند یا برزیل چرخه سوخت هسته‌ای خود را کامل کند اما پاکستان سلاح هسته‌ای به‌دست آورد و برزیل هم به چرخه سوخت رسید. مشکل ما این است که به هیچ‌کدام نرسیده‌ایم اما در آستانه دست‌یابی [به چرخه سوخت هسته‌ای] قرار داریم.»

رویترز در ادامه می نویسد: دیپلمات‌های غربی آشنا با شیوه کار روحانی به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران طی سال‌های 2003 تا 2005، به رویترز گفته‌اند که این روحانی 64 ساله «همیشه قاطعانه به برنامه هسته‌ای ایران متعهد بوده است.»

رویترز در گزارش خود به رویکرد روحانی در خصوص تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به فن‌آوری هسته‌ای از بازار سیاه اشاره کرده و می‌نویسد که روحانی بر این باور بود که بهتر است این فعالیت‌ها به شکل آشکار صورت پذیرد.

وی در همین دوران همچنین گفته است: «در خصوص ساخت بمب هسته‌ای نیز ما هرگز نمی‌خواستیم در چنین جهتی حرکت کنیم و هنوز هم چرخه سوخت هسته‌ای را تکمیل نکرده‌ایم. این مشکل اصلی ماست.»

همان‌طور که اشاره شد، این سخنان به پیش از دوره تکمیل چرخه سوخت بازمی‌گردد. در حال حاضر این مشکل از بین رفته است و ایران نه‌تنها چرخه سوخت هسته‌ای را کامل کرده بلکه برای نیازهای رآکتور تهران اورانیوم را تا سقف 20 درصد هم غنی کرده است.

گفتنی است، حسن روحانی در اولین کنفرانس خبری خود به صراحت ابراز داشت که ایران غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق نخواهد کرد. اذعان دیپلمات‌های غربی به پایبندی وی به برنامه هسته‌ای ایران، می‌تواند در همین راستا تفسیر شود.

چهارشنبه، 29 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-19 ساعت 09:06
خبر بعدی : بانک مرکزی درکاهش ارزش ریال مقصر شناخته شد
خبر قبلی : تایم: وفادارای روحانی به خامنه ای غیرقابل انکار است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -