تلویزیون از سریالهای یک بارمصرف پرشده است

قدس آنلاین: سیامک اطلسی برای همه کسانی که مخاطب همیشگی جعبه جادو هستند، نام و صدای آشنایی است.او در سال 1315در ارومیه متولد شد و فعالیتهای هنری‌اش را از سال 1350با فیلم سینمایی مردان خشن آغاز کرد.

اطلسی پیش از اینکه یک بازیگرباشد، یک دوبلوراست.هرچند او در زمینه دوبله بسیارفعال بوده و هست وقتی تا کنون سه فیلم سینمایی راز شب بارانی، سفر پرماجرا ومشت را هم کارگردانی کرده است، اما مردم بیشتر او را با نقش عمو مصطفی در سریال ماندگار پدر سالار می‌شناسند. به سراغ اطلسی رفتیم تا از حال و احوال این روزهایش مطلع شویم.گفت و‌گوی ما با او را شما بخوانید:

آقای اطلسی، هر چند برخی شاید اطلاع نداشته باشند، اما شما قبل از بازیگر بودن یک دوبلورید. و شاید یکی از ماندگارترین فیلمهایی که درآن صحبت کرده‌اید «محمدرسول ا…» است.اجازه بدهید برگردیم به سالها قبل و شما کمی از دوبله این فیلم سینمایی برایمان بگویید.
- من الان سی و پنج سال است که در دوبله فعالیت می‌کنم ویکی از ماندگارترین نقشهایی که صحبت کردم نقش زبیر در فیلم سینمایی محمد رسول ا… بودکه مدیریت دوبلاژش را احمد رسول زاده برعهده داشت. متأسفانه الان یادم نیست این فیلم درچه سالی دوبله شد، اما به نظرمن به جز داستان فیلم و بازیگرانش، به خاطر دوبله هم این کار به یک اثر ماندگار تبدیل شد و مدیریت درست و انتخاب بجای صداها و لیست بلند بالایی از بهترینها همه و همه در ماندگاری این فیلم مؤثر بودند.

و بعد ازآن بود که به عنوان بازیگر فعالیت کردید و شناخته شدید.چطوربه تلویزیون راه پیدا کردید و با کدام کار؟
- من قبل از ورود به تلویزیون در سینما فعالیت می‌کردم و با فیلم مردان خشن ساخته صابر رهبر در قبل از انقلاب وارد سینما شدم. بعد مثل همه بازیگران پیشنهادها شروع شد تا اینکه با سریال امرخان به کارگردانی محمد متوسلیان وارد تلویزیون شدم. در واقع فعالیت تلویزیونی من بعد از انقلاب شروع شد و همزمان هم که خودتان می‌دانید در کنار بازیگری، فیلمسازی و دوبله هم می‌کردم .

وآخرین کاری هم که از شما پخش شد سریال مختارنامه بود که نقش حسین بن نمیر را ایفا می‌کردید.
- بله و یکی از بهترین سریالهایی که در طول این سالها ساخته و پخش شد.

خودتان ترجیح می‌دهید با چه آثاری در تلویزیون حضورداشته باشید؟
- ترجیح می‌دهم در سریالهای وزین و فاخری مثل مختارنامه یا پدرسالار حضور داشته باشم.همیشه از حضور درسریالهای یک بارمصرف پرهیز کرده‌ام.

منظورتان از سریالهای یک بارمصرف چیست؟
- سریالهایی که چفت و بست درستی ندارند.فیلمنامه‌های ضعیفی دارند و داستان جذابی ندارند. در یک کلام سریالهایی که جایی در ذهن مخاطبان ندارند و زود فراموش می‌شوند.

مدتی است که حضورتان در تلویزیون کمرنگ شده است. چرا؟
- ترجیح می‌دهم در نقشهایی که دیده نمی شوند و تخت و کم رنگ هستند، حضور نداشته باشم به همین دلیل دلم نمی‌خواهم هر نقشی را قبول کنم، متأسفانه این روزها فیلمهای تلویزیونی هم چنگی به دل نمی‌زنند و همانطور هم که گفتم سریالهای یک بارمصرف هم که به خصوص در یکی دو سال گذشته خیلی زیاد شده‌اند .

در حال حاضر که مشغول بازی در سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمد ورزی هستید؟
- بله من پیش از این هم سابقه همکاری با محمد ورزی را داشته‌ام و زمانی هم که برای حضور درسریال جدیدشان از من دعوت کردند با میل پذیرفتم و الان هم مشغول بازی در نقش شاپوربختیار هستم.

آیا برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به نقش بختیار به جز فیلمنامه، منبع مطالعاتی دیگری هم داشتید؟
- البته فیلمنامه به اندازه کافی کامل بود، اما کتاب خاطرات بختیار را هم برای دریافت بهتر نقش مطالعه کردم.

یکی از ماندگارترین سریالهای 10 سال گذشته، سریال پدر سالاربود. به عنوان یک بازیگر به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد که یک سریال ماندگار می‌شود؟
- ببینید وقتی فیلمنامه درست نوشته شود به طوری که به تمام ابعاد زندگی به خوبی پرداخته شود این اتفاق می‌افتد. و همانطور هم که خودتان یاد کردید نمونه این گونه کارهای ماندگار سریال پدر سالار بود و همه مخاطبان این سریال بخشی از زندگی خودشان را در این سریال می‌دیدند.
پرداختن به آداب و شیوه درست زندگی ایرانی یکی از آن مواردی بود که به جذابیت و ماندگاری این سریال کمک کرد.چیزی که این روزها در سریالهایمان کمتر می‌بینیم.الان شما چند سریال را سراغ دارید که خانواده‌ها کنار هم زندگی کنند و از درد و دلهای هم با خبر باشند؟ دیدارها این روزها تلفنی شده و مشکلات مردم روز به روز بیشتر شده است.
چرا تلویزیون در طول این چند سال گذشته با تولید سریالهای گوناگونی که داشته هنوز نتوانسته در جذب مخاطب موفق باشد؟
- آنچه که مسلم است گاهی وجود خط قرمزهای تلویزیون مانع نوشتن یک فیلمنامه خوب می‌شود چون دست نویسنده آنقدرباز نیست که به خوبی به قصه بپردازد و بخشی از کار می‌شود همین اتفاقی که شما از آن یاد کردید. این روزها نمی‌شود با مخاطب قایم موشک بازی کرد باید با او رو راست بود و چیزی را از او مخفی نکرد.

به عنوان آخرین سؤال آقای اطلسی، یکی دیگر از جمله فعالیتهای شما فیلمسازی بوده است.چرا دیگر از سال 79به این طرف فعالیتی در این زمینه نداشته‌اید؟
- ساخت فیلم تهیه کننده می‌خواهد وتهیه کننده یک سرمایه گذار می‌خواهد و وقتی که یک فیلم سینمایی درست بین ششصد تا یک میلیارد تومان هزینه می‌برد پس وقتی این فیلم نمی تواند سرمایه خودش را برگرداند، چطور می‌شود به سمت فیلمسازی رفت. این روزها ساخت یک فیلم بدرد بخور برای مخاطب هوشیار، کار آسانی نیست.

سه شنبه، 28 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-18 ساعت 10:06
خبر بعدی : گاف فاحش در شبکه نمایش
خبر قبلی : میانگین سن ابتلا به سرطان سینه به 45 سال رسید


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -