واردات گندم از پاكستان به‌جای پول برق صادراتی

روزنامه بهار: براساس آمار گمرک در سال 91 رکورد واردات گندم به ایران شکسته شده و به حدود هفت‌میلیون تن رسیده است. این در حالی است که هشت سال پیش، جشن خودکفایی گندم گرفته بودیم و نگاه واردات از سیاست‌های دولت حذف شده بود. امروز در حالی که نیاز داخلی کشور 11‌میلیون تن گندم است، کشاورزان ایرانی 12‌میلیون تن گندم تولید می‌کنند ولی متاسفانه دولت هفت‌میلیون تن گندم در سال گذشته به کشور وارد کرده و این یعنی آسیب به کشاورزی که اشتباه فاحش دولت ‌ و سبب کاهش تولید و تغییر رفتار به سمت واردات به جای خودکفایی می‌شود. از یادها نرفته که هشت‌سال پیش برای گندم جشن خودکفایی گرفته بودیم و سیاست دولت در آن دوران حذف واردات و افزایش تولید داخلی بود و فقط مقدار کمی بذر و گندم دامی برای مصرف علوفه دامی به کشور وارد شد ولی به مرور این سیاست با روی کار آمدن دولت نهم تغییر کرد تا در سال 86 به دلیل خشکسالی بسیار جدی جهانی گندم دیم در ایران و بعضی دیگر از کشورهای منطقه و جهان به‌طور جدی تولید نشد و حجم واردات گندم بالا رفت و به حدود 5/5‌میلیون تن رسید. متاسفانه این سیاست واردات در سال‌های بعد ادامه پیدا کرد و چون قیمت گندم واقعی نبود، کشاورزان رقبتی به فروش گندم نشان ندادند و دولت رو به سوی واردات بی‌رویه آورد. در نتیجه این اتفاقات واردات گندم تثبیت شد و گندم کشور کم‌کم جایگاهش را در بازار آزاد و دلالی باز کرد و این روند امروز وضع بسیار بدی به بار آورده و همان‌طور که گفتیم سال گذشته دولت حدود هفت‌‌میلیون تن گندم وارد کرد و ایران بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان شد. این در حالی بود که سال گذشته در حدود 12‌میلیون تن گندم در داخل کشور تولید کرده بودیم و نیاز داخلی کشور 11‌میلیون تن گندم است. ولی به دلیل بی‌توجهی دولت به میزان تولید داخلی گندم و در پیش گرفتن سیاست واردات، بخشی از این گندم تولیدی به‌دلیل قیمت پایین به عراق و افغانستان صادر شد و بخشی از آن صرف تامین علوفه دامی شد.
مهرداد بایوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دلیل اصلی این اتفاق را قیمت‌گذاری نادرست و غیرواقعی گندم توسط دولت عنوان می‌کند و معتقد است چون دولت در این هشت سال گندم را به قیمت مناسب و خوبی از کشاورزان نخریده و نمی‌خرد، شاهد افزایش حجم واردات گندم در این مدت بوده‌ایم تا جایی که مطابق آمار گمرک سال گذشته رکورد واردات گندم شکسته شده و به بیش از هفت‌میلیون تن رسیده است.
این نماینده مجلس همچنین به بهار گفت: «در شرایط کنونی که کشاورزی به شدت آسیب دیده و این بخش مهم از اقتصاد کشور در هشت سال گذشته از خودکفایی به رکورد‌شکنی در واردات گندم رسیده است، به نظر می‌رسد دولت آینده و مسئولان کشور باید یک عزم جدی داشته باشند تا بتوانند با تغییر روند و رفتار و سیاست واردات به سمت افزایش تولید داخلی و قیمت‌گذاری مناسب محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان بروند تا شرایط بحرانی کنونی تشدید نشود و بتوانیم با وجود تحریم‌های گسترده در بخش کشاورزی که قابلیت آن را داشته و داریم به خودکفایی برسیم و واردات را تحریم کنیم.
با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از زمین‌های ما استعداد و قابلیت کشاورزی دارند و بیش از 51‌میلیون هکتار زمین قابل کشت هستند ولی متاسفانه امروز بین 14 تا 16‌میلیون هکتار از این زمین‌ها فعال هستند. در استان گیلان بیش از پنج‌هزار هکتار از باغ‌های کشاورزی از دور تولید خارج شده و سه‌هزار هکتار از زمین‌های برنج تغییر کاربری پیدا کرده‌اند. در واقع وقتی نتوانیم کشاورزی را اقتصادی کنیم، کشاورزان مجبور می‌شوند برای تامین هزینه‌های معیشت، شغل‌شان و کاربری‌شان را تغییر دهند. بنابراین دولت آینده باید حتما از واردات دوری کند و به روند کنونی واردات بی‌رویه پایان دهد و به دنبال برنامه‌ریزی برای پیشگیری و حل بحران موادغذایی باشد.»سوالی که امروز مطرح است این است که چرا دولت در شرایط بحرانی کنونی و با وجود تحریم‌های گسترده و وضع نامساعد اقتصادی و نرخ بالای تورم و نقدینگی و ورشکستگی واحدهای تولیدی و صنعتی و کاهش ارزش پول ملی و اقتصاد یک سومی و در شرایطی که نیاز داخلی کشور 11‌میلیون تن گندم و تولید داخلی کشاورزانمان 12‌میلیون تن است، هفت‌‌میلیون تن گندم وارد می‌کند و از آن طرف وزیر نیروی دولت دهم اعلام می‌کند که ایران به جای پول برق از پاکستان گندم وارد می‌کند با توجه به این‌که در پنج سال آینده بحث بحران جهانی موادغذایی مطرح است و در صورتی که در آن زمان پول هم داشته باشیم در تامین موادغذایی دچار مشکل خواهیم شد، به نظر می‌رسد باید از همین حالا به فکر آینده باشیم و برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

چهارشنبه، 22 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-12 ساعت 11:06
خبر بعدی : برخی‌ها به دنبال پياده کردن اهداف آمريکا در کشور هستند
خبر قبلی : برخی در فهم خط قرمزها مشکل دارند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -