ماهی های قزل آلا در بازار سمی هستند

هنوز از یادها نرفته است که خرداد ماه سال ۹۱ همزمان با صادرات سالانه بیش از ۳۵۰ هزار راس دام به کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، واردات دام‌های پیر و مشکوک به بیماری از افغانستان، هند و پاکستان بر سر زبان‌ها افتاد .

بعد از آن اما ماجرا گوشت ها ی آلوده اما دوباره مطرح شد و حتی معاون اول رئیس جمهور نیز به ماجرای گوشت اشاره کرد تا کار بالا بگیرد.

هر چند که خبر واردات گوشت های آلوده تکذیب شد اما هنوز شوک خبری آلودگی گوشت‌های وارداتی فراموش نشده بود که همین چند هفته پیش خبری مبنی بر واردات گوشت گاو از منطقه قطب جنوب در رسانه ها پیچید که مورد تایید دامپزشکی کشور نبود.

البته این اولین باری نبود که ماجرای آلودگی اقلام خوراکی در کشور مطرح میشود و پیش از آن ماجاری آلودگی آب تهران به نیترات، واردات برنج های آلوده و ممنوعیت مصرف برخی برندهای برنج خارجی از سوی مجلس و ماجرای آلودگی سبزیجات تهران نیز مطرح شده بود که هر کدام در زمان خود به نوعی تکذیب شد و به دست فراموشی سپرده شد.

این بار اما نوبت به مطرح شدن آلودگی ماهی قزل آلا و انواع ماهی های پرورشی رسیده است .در سانه ها مطرح شده که پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی قزل‌آلا، به دلیل آنکه توقف مصرف دارو در استخرها باعث تلفات جدی می‌شود تا ثانیه‌های آخر، بدون توجه به حد مجاز باقیمانده‌های دارویی، ترکیبات مختلف شیمیایی را به آب استخر اضافه می‌کنند و همین امر الودگی ماهی ها را به همراه دارد و سلامت مصرف کننده گان رابه خطر می اندازد.

از آنجایی که مصرف ماهی اهمیت بسزایی برای سلامت انسان دارد و ماهی قزل آلا نیز به دلیل ارزان تر بودن یکی از ماهی های پر مصرف به شمار می رود، این مساله اهمیت زیادی پیدا می کند.

در واقع به دلیل نبود نظارت دقیق بر باقیمانده مجاز سموم در محصولات شیلاتی و ضعف سیستم برچسب‌گذاری، بازار شاهد ورود ماهیان قزل‌آلایی است که در زمان تولید آن اندک اصول اولیه بهداشتی رعایت نشده و حد مجاز باقیمانده سموم در این دسته از تولیدات شیلاتی بیش از حد مجاز است.

در این میان صاحبان استخرهای غیرمجاز که با حداقل هزینه، سالانه هشت‌ تا ۹ میلیون‌تومان برای استخرهای کوچک و ۲۰۰میلیون‌تومان برای استخرهای بزرگ به جیب می‌زنند به فکر سلامت مصرف‌کننده نیستند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از داروهای مختلف که تلفات ماهی استخرها را به حداقل می‌رساند، حداکثر سود را نصیب خود کنند.

گفتنی است در استخرهای پرورش ماهی رسم بر آن است که حدود ۲۰روز مانده به برداشت ماهیان از مصرف هرگونه دارو و مواد دیگر خودداری شود اما پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی قزل‌آلا، به دلیل آنکه توقف مصرف دارو در استخرها با تلفات جدی مواجه می‌شوند تا ثانیه‌های آخر، بدون توجه به حد مجاز باقیمانده‌های دارویی و …، ترکیبات مختلف را به آب استخر اضافه می‌کنند.

حال باید منتظر ماند و دید واکنش مسئولین به این اخبار تازه درباره ماهی های قزل آلاچیست و آیا این بار نیز آلودگی یک ماده غذایی توسط مسئولین تکذیب می شود یا خیر؟

سه شنبه، 21 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-11 ساعت 10:06
خبر بعدی : انفجار در ایستگاه پلیس در دمشق؛ 14 تن کشته
خبر قبلی : آمار طلاق در کشور روز به روز در حال افزایش است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -