رندبازی های سیاسی نخست وزیر اسلامگرای ترکیه

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از استانبول به تحلیل تازه ترین تحولات ترکیه و اعتراض های مردمی در این کشور پرداخت و نوشت، به اعتقاد تحلیلگران رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برای مقابله با تظاهرکنندگانی که از یازده روز پیش با اعتراض های خیابانی، قدرت وی را زیر سئوال برده اند این طور وانمود کند که قربانی توطئه و دسیسه شده است.

این شیوه در گذشته برای اردوغان نتیجه داده است اما به نظر می رسد این بار فایده ندارد و بیش از هر چیز از ترس و دستپاچگی وی در مقابله با آشوب های فعلی نشات می گیرد.

اردوغان روز یکشنبه شش سخنرانی کرد و به هوادارانش وعده داد در مقابل غارتگران و دیگر تندروهایی که خواهان برکناری اش هستند با تمام قوا خواهد ایستاد.

وی در برابر جمعیت هوادارانش که فریاد می زدند ترکیه به تو افتخار می کند! گفت، ملت ما را به قدرت رسانده و تنها ملت است که ما را از قدرت بیرون می کند.

نخست وزیر محافظه کار و اسلامگرای ترکیه در سخنانش آشوب های فعلی در این کشور را با زمانی مقایسه کرد که طی آن ارتش به عنوان حافظ نهادهای لائیک ترکیه وارد عرصه سیاسی کشور شد و در فاصله سال های 1960 تا 1997 چهار دولت را سرنگون کرد.

وی یکشنبه در فرودگاه آنکارا گفت: امروز به وضعیت 27 آوریل 2007 بازگشته ایم.

او به حکمی اشاره داشت که ستاد مشترک ارتش در این تاریخ منتشر کرد و در آن به دولت هشدار داد چنانچه به اصل لائیسیته پایبند نباشد وارد عمل خواهد شد و تظاهرات گسترده ای را بر ضد قدرت حاکم در ترکیه رقم زد.

بر همین مبنا بود که رای دهندگان ترک در انتخابات پارلمانی ژوئیه 2007 در مقابل مداخله نظامیان ایستادند و حزب عدالت و توسعه ترکیه توانست 47 درصد آرا را از آن خود کند.

عنبرین زمان سرمقاله نویس مشهور روزنامه لیبرال طرف می گوید، اردوغان نقش شهید را بازی می کند. این روش در گذشته برای او جواب داده است.

وی افزود او خود را قربانی نیروهای بدطینتی می داند که قصد تضعیفش دارند و می خواهند ترکیه را ‌ به روزهای تیره و تار گذشته بازگردانند.

نخست وزیر ترکیه می خواهد از این وضعیت در انتخابات شهرداری ها که مارس 2014 برگزار می شود و پس از آن در انتخابات ریاست جمهوری که بی تردید در اوت 2014 برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود اردوغان برای آن نامزد شود سود ببرد.

زمان می گوید البته این بار اردوغان در این درگیری عقب افتاده است. وقتی به تظاهر کنندگان و خواسته هایشان نگاه می کنیم ، حرکات اردوغان مضحک به نظر می رسد .

چنگیز اکتار کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه باغچه شهر استانبول می گوید اردوغان به هیچ عنوان قدرت درک آن چه که رخ می دهد ندارد. او قادر به درک جنبش خودجوشی که طبقه متوسط و تحصیل کرده شهرهای بزرگ راه انداخته و خودکامگی او را زیر سوال برده است نیست چرا که هرگز تجربه چنین اعتراضی را نداشته است.

نورای مرت کارشناس علوم سیاسی دانشگاه استانبول می گوید واکنش های سردرگم اردوغان فقط به این معنا نیست که او قدرت درک ماجرا را ندارد بلکه نشان می دهد او در این ماجرا واقعاً سرگشته و حیران شده است. این بار او به شکلی غیر طبیعی واکنش نشان می دهد. تا به حال در جهان نخست وزیری سراغ داشته اید که ظرف یک روز شش سخنرانی انجام بدهد. او احساس ترس می کند و با توجه به تمرکز مطبوعات جهان بر روی این مسئله بیم و وحشت بر اردوغان غالب شده است.


اردوغان سرانجام مجبور به تغيير سياستهايش خواهد شد

نایب رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، بزرگترین حزب مخالف ترکیه در گفتگو با الشرق الاوسط تاکید کرد بحران کنونی این کشور راه حلی جز عقب نشینی و کناره گیری رجب طیب اردوغان از قدرت ندارد.

گورسل تکین در این مصاحبه گفت اظهارات اردوغان خفقان را در ترکیه تشدید می‌کند. آنچه اکنون در ترکیه رخ می‌دهد، انقلاب بر ضد تفکر اردوغانی است که با جلوگیری از فعالیت های سایرین، برای ادامه کار قدرت می‌گیرد. اردوغان در سال 2002 گفت در انتظار ترکیه ای است که قوانین ممنوعیت آزادی فردی در آن وجود ندارد اما با نگاه به اوضاع کنونی این کشور می‌بینیم به سبب قوانینی که اردوغان وضع کرده است، ترکیه در زمینه حقوق فردی و دمکراسی سیر قهقرایی داشته است.


سه شنبه، 21 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-11 ساعت 09:06
خبر بعدی : وقوع دو حمله انتحاری در دمشق؛ کشته و زخمی
خبر قبلی : درگیری پلیس با معترضان در میدان تقسیم استانبول


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -