زنان در خط مقدم اعتراضات ترکيه قرار گرفته اند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از استانبول نوشتT زنان شهری و تحصیلکرده در اعتراضات گسترده ضد دولتی در ترکیه در خط مقدم هستند.

"سوی طیب" بازیگر 37 ساله با اشاره به رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که به گفته معترضان ارزش های محافظه کارانه و اسلامگرایانه خود را بر این کشور تحمیل می کند گفت، ما همان زنانی هستیم که اردوغان دوست دارد ما را در خانه ببیند.

بسیاری از این زنان با خوشحالی اذعان کردند در این اعتراضات به فعالانی تبدیل شده اند که دو هفته پیش هرگز تصورش را نمی کردند. اما اکنون این زنان جوان که اغلب دانشجو، وکیل ، معلم و کارمند هستند نیمی از هزاران معترض را در پارک گزی و میدان تقسیم تشکیل می دهند.

آنها ساعت ها زیر درختان چنار پارک گزی درباره هدف خود بحث می کنند و شانه به شانه دیگر معترضان در برابر نیروهای پلیس می ایستند.

این اعتراضات پس از مخالفت با برچیدن پارک گزی با 600 اصله درخت آغاز شد که به دخالت پلیس در تاریخ 31 مه و شلیک گاز اشک آور به سمت معترضان انجامید.

در این اعتراضات که به خشم گسترده ضد دولتی تبدیل شد سه نفر کشته و بیش از 4 هزار نفر در سراسر ترکیه زخمی شدند.

اغلب معترضان زن که گروه بزرگی از آنها خود را لیبرال و سکولار می نامند اعلام کردند زمان ایستادگی برای احقاق حقوقشان فرا رسیده است.

اردوغان در سه انتخابات پیاپی پیروز شد و در سال 2011 میلادی تقریبا 50 درصد آرا را به دست آورد اما منتقدان وی را به افزایش خودکامگی و استبداد متهم می کنند.

سوی طیب گفت، زنان در خط مقدم هستند زیرا آنها اولین قربانیان برنامه های اردوغان هستند.

وی از پیشنهادهای نخست وزیر برای محدود کردن حق سقط جنین و محدودیت فروش مشروبات الکلی انتقاد کرد.

اردوغان که همسر و دخترانشان حجاب اسلامی دارند همچنین با اعلام این مطلب که هر زنی در ترکیه باید سه فرزند داشته باشد، موجب خشم و نارضایتی مردم شده است.

در حالیکه زنان در ترکیه حضور چندانی در سیاست ندارند اما در پرتو اصلاحات مصطفی کمال آتاتورک پدر ترکیه امروزی که در سال 1923 نظام جمهوری را بنیان گذاشت در دانشگاهها و شرکت ها حضور فعالی دارند.

اسرا دانشجوی 21 ساله فلسفه گفت، این اعتراضات برای حفظ حقوق فعلی ماست.

دیکله کارمند 26 بانک گفت، سیستم اردوغان یک شبه تغییر نمی کند و ما این را می دانیم اما این اعتراضات گام تاریخی در جهت یک انقلاب اجتماعی است.

نورکان هنرپیشه 35 ساله که دستمال قرمزی به سرش بسته بود گفت، گاهی شما نمی توانید با زبان چیزی را وصف کنید. این همان لحظه ای است که مردم به جای حرف زدن عمل می کنند.

وی افزود افتخار می کند که مردم از طبقات مختلف در کنار یکدیگر جمع شده اند.


دوشنبه، 20 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-10 ساعت 12:06
خبر بعدی : ولايتی: شرکت در انتخابات حمايت از انقلاب است
خبر قبلی : حرکت دادن حيوان اهلی در شهرها ممنوع شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -