اردوغان عقب‌نشینی کرد؛ ترکیه همچنان ناآرام+فیلم

با وجود عقب‌نشینی اردوغان از مواضع چند روز گذشته خود و ابراز آمادگی برای شنیدن خواسته‌های معترضان، هزاران تن از مردم ترکیه شب گذشته به اعتراضات و تحصن خود ادامه دادند.

اردوغان عصر دیروز، پس از 8 روز اعتراضات گسترده مردم، برای شنیدن مطالبات دموکراتیک معترضان اعلام آمادگی کرد و گفت: با سعه صدر از کسانی که می‌خواهند مطالبات دموکراتیک خود را اراده کنند، استقبال می‌کنیم.

معترضان روز گذشته را در چادرهایی که در پارک گزی واقع در میدان تقسیم در مرکز استانبول برپا کرده بودند، گذراندند و به درخواست‌های رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که خواستار پایان یافتن هرچه سریعتر این تظاهرات است، بی‌تفاوت ماندند.

تظاهرات ضددولتی ترکیه اواخر روز دوشنبه 27 مه در پی تحصن معترضان نسبت به برنامه تخریب پارک گزی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

گزارشها حاکیست شهرهای اصلی ترکیه برای هشمین شب پیاپی شاهد اعتراضات و درگیریهایی بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی این کشور بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، ادامه درگیریها و تظاهرات در ترکیه نشانه بی نتیجه بودن تلاشهای دولت این کشور به ویژه شخص رجب طیب اردوغان برای آرام کردن اوضاع است.

شب گذشته معترضان در میدان تقسیم استانبول کوکتل مولوتف و سنگ به سوی نیروهای پلیس پرتاب کردند. نیروهای پلیس هم برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به شلیک گاز اشک آور و ماشین های آب پاش متوسل شدند.

حدود ده هزار نفر نیز در میدان اصلی شهر آنکارا تجمع کردند و درخواست های اردوغان برای پایان تظاهرات و اعتراضات را به چالش کشیدند.

شامگاه جمعه به خلاف اغلب شب های هفته گذشته که نیروهای پلیس در خیابان ها مستقر بودند، شمار نیروهای امنیتی مستقر در خیابان های آنکارا به علت تعطیلی بسیار اندک بود.

همزمان فدراسيون بين‌المللی خبرنگاران خشونت پليس ترکيه را عليه خبرنگاران محکوم کرد

فدراسیون بین المللی خبرنگاران در بیانیه ای که در کنگره جهانی خود در دوبلین صادر کرد، استفاده نامناسب پلیس ترکیه از زور و گاز اشک آور علیه تظاهرات مسالمت آمیز را محکوم کرد.

این فدراسیون اقدام پلیس ضد شورش ترکیه را به شلیک گاز اشک آور به سوی خبرنگاران محکوم و از اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه درباره شبکه های اجتماعی مثل توییتر ابراز تعجت کرد.

اردوغان شبکه های اجتماعی را تهدیدی برای جامعه توصیف کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دوبلین،‌ فدراسیون بین المللی خبرنگاران به علاوه کمیته اجرایی خود را برای درخواست توضیح از دولت ترکیه درباره این حوادث، تلاش برای آزادی خبرنگاران زندانی و توقف پیگرد احتمالی علیه آنها مامور کرد.

ترکیه از آخر مه با اعتراض به نخست وزیر و حزب عدالت و توسعه به رهبری او رو به رو است. این حزب اسلامی - محافظه کار از 2002 قدرت را در اختیار دارد.

این اعتراضات تاکنون سه کشته ( دو تظاهرکننده و یک مامور پلیس ) و حدود 5000 زخمی به جا گذشته است.


فیلم تظاهرات شب گذشته در مرکز آنکارا

https://www.youtube.com/watch?v=BzhwGcs9iHQ

*****************************************************

یکشنبه، 19 خرداد ماه 1392، 3:35 صبح برابر با 2013-06-08 ساعت 10:06
خبر بعدی : مصر؛ پایان حکومت اخوان المسلمین نزدیک است
خبر قبلی : وام قرض الحسنه فقط با مهر انتخابات


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -