تجمع هزاران نفر در استانبول با حمایت اتحادیه ها و هنرمندان

آغاز اعتصاب اتحاديه های مختلف ترکيه در حمايت از اعتراضات ضد دولتی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، شاهدان گفتند، هزاران نفر امروز به دعوت اتحادیه های صنفی ترکیه در میدان تقسیم استانبول تجمع کرده اند. هنرمندان ترک نیز به طور گسترده از جنبش معترضان میدان تقسیم حمایت می کنند.

گزارشگر شبکه تلویزیونی فرانس24 در گزارشی از استانبول گفت، از ابتدای قیام مردم ترکیه، گرافیستهای ترک، تراکتهای رایانه ای در حمایت از پارک گزی ساختند.

سپس اندکی بعد هنرمندان ترک که در شبکه های اجتماعی بسیار فعال بودند مضامین دیگری نظیر سانسور رسانه ها و سرکوب خشونت آمیز را مطرح کردند. توسل اغراق آمیز به گاز اشک آور در بسیاری از آثار هنری برجسته شد. پیامهای تصویری دیگری بر روی دیوارهای اطراف میدان تقسیم استانبول مشاهده می شود.

موسیقیدانان ترک نیز ترانه هایی در حمایت از معترضان ساخته اند.

گزارش رادیو فرانسه: امروز، در ششمین روز این تظاهرات، با فراخوان دو سندیکای بزرگ صنایع ترکیه ظهر امروز هزاران نفر با پیوستن به اعتراضات مردمی درمیدان تقسیم کانون اعتراضات عمومی خواستار استعفای دولت شدند.

خبرگزاری فرانسه در آغاز تظاهرات امروز شمار حاضرین در میدان تقسیم را بیش از ده هزار نفرگزارش کرده است. بنا براین گزارش تظاهر کنندگان شعارهائی علیه رجب طیب اردوغان سرداده اند.

این خبرگزاری در یک گزارش جمع بندی از رویدادهای یک هفته اخیر ترکیه به نبرد قدرت در پشت پرده سیاست می پردازد و می نویسد: آنچه که امروز در ترکیه جریان دارد علاوه بر نارضائی های سیاسی و اجتماعی به نوعی نبرد قدرت میان عبدالله گل رئیس جمهوری و رجب طیب اردوغان نخست وزیر نیز هست .

خبرگزاری فرانسه می افزاید عبدالله گل تمام کوشش خود را برای ایجاد جو تفاهم و تعامل به کار برده است، در حالی که طیب اردوغان نخست وزیر با حفظ مواضع رادیکال خود تظاهراکنندگان را "باند اخلاگران" توصیف کرده است.

آغاز اعتصاب اتحاديه های مختلف

به دنبال آغاز اعتصاب اتحادیه های مختلف ترکیه در روز چهارشنبه به حمایت از اعتراضات مردمی، هزاران کارگر امروز در میدان «کیزیلای» آنکارا در اعتراض به اقدام پلیس در سرکوب ناآرامی های پارک « قزی » استانبول تجمع کردند.

کنفدراسیون اتحادیه های تجاری پیشرو (D SK) کنفدراسیون اتحادیه های عمومی کارگران (KESK) اتحادیه پزشکان ترکیه(TTB)و اتحادیه اتاق های مهندسین و معماران ترکیه (TMMOB) ، اعضای احزاب سیاسی چپگرا ، سازمان های جامعه مدنی ، با شرکت کنندگان در تظاهرات پارک قزی اعلام همبستگی کردند.

تظاهرات پارک قزی ابتدا به صورت تحصن آغاز شد سپس به اجتماعات سراسری ضد دولتی تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از آنکارا ، «اسماعیل حاکی تامبول » دبیرکل کنفدراسیون اتحادیه های عمومی کارگران اعلام کرد: کسانی که نسبت به آب و خاک خود ادعا دارند، به راهزنی و تمرد متهم می شوند؛ مردمی که به دنبال آزادی و دمکراسی هستند غارتگر و چپاولگر توصیف می شوند.

وی از دولت ترکیه به علت داشتن این برداشت که چون دارای آرای بیشتری در صندوق های رای هستم، بنابر این هرکاری که بخواهم انجام می دهم انتقاد کرد.

تامبول گفت اعتراضات گسترده در ترکیه نشانگر فشار دولت بر شهروندان است.

دست اندرکاران اعتراضات کنونی در میدان تقسیم استانبول چهارشنبه گفتند تا زمانی که دولت از طریق اقدامات ملموس خواسته های آنها را محقق نسازد ، به مبارزه شان ادامه خواهند داد.


چهارشنبه، 15 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-05 ساعت 18:06
خبر بعدی : فاجعه زیست محیطی در ایران از زبان حسن روحانی
خبر قبلی : سالگرد ارتحال امام؛ شکسته شدن رکورد تردد در هراز


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -