جلسه مهم امروز "عبدالله گل" در باره اوضاع ترکیه

نشست امروز رئیس جمهور و نماینده نخست وزیر ترکیه درباره ناآرامی های اخیر بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، هنوز ترکیه ناآرام است. یکی از بزرگترین اتحادیه های کارگری ترکیه تصمیم گرفته است اعتصاب کند. این مسئله بسیار مهم است و چالش جدی برای دولت بوجود می آورد. این اتحادیه بیش از دویست و پنجاه هزار عضو دارد. این اتحادیه همانند چتری است که اتحادیه های دیگر را نیز فرا می گیرد.

تصمیم این اتحادیه برای اعتصاب در اعتراض به شیوه های تند سرکوب پلیس ترکیه در برخورد با معترضان است. این اتحادیه، دولت ترکیه را به اقدام برای ضعیف کردن دموکراسی در کشور توصیف کرده است. این اعتصاب تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت مدارس و دانشگاهها در روزهای آینده در ترکیه خواهد داشت زیرا این اعتصاب گسترده برای مدت دو روز خواهد بود و از امروز آغاز می شود. این اتحادیه کارکنان بخش دولتی را فرامی گیرد.

کشته شدن یک نفر دیگر در تظاهرات ترکیه سبب تشدید التهاب می شود. کشته شدن این جوان بیست و دو ساله در تظاهرات شهر انطاکیه نزدیک مرز ترکیه با سوریه براثر اصابت گلوله بوده است. روز گذشته نیز یک جوان بیست و یک ساله دیگر در ترکیه کشته شد.

قرار است تا چند ساعت دیگر عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه با نمایندگان رجب طیب اردوغان نخست وزیر دیدار کند زیرا اردوغان برای سفر دوره ای چهار روزه خارج از کشور به سر می برد. پیش بینی می شود پس از این ملاقات مقامات ترک، دولت مواضع آشتی جویانه ای اتخاذ کند.

ملاقات عبدالله گل با نماینده اردوغان بسیار مهم است زیرا این دو مقام ترک در موردرویدادهای اخیر، در مقایسه با اردوغان رویکردی آشتی جویانه تر داشته اند. نتیجه این نشست می تواند در ادامه مسائل جاری در ترکیه بسیار مهم باشد.


اعتراضات در ترکيه به جنبش ضد اردوغان تبديل شده است

سی ان ان اعلام کرد اعتراضات در ترکیه به جنبش ضد اردوغان تبدیل شده است.

حدود یک هفته پیش اعتراضات محدودی در یکی از پارک های قدیمی استانبول به طرح دولت برای تبدیل آن به یک مرکز خرید اتفاق افتاد. اما این اعتراضات به سرعت به خشونت گرایید و بعد از آن در سراسر ترکیه منتشر شد. پلیس در برخورد با تظاهرکنندگان از گاز اشک آور، ماشین آب پاش و اسپری فلفل استفاده کرد. در این درگیریها صدها نفر از تظاهرکنندگان زخمی و بازداشت شدند.

هم اکنون این ناآرامیها به جنبش ضد دولتی علیه شخص اردوغان تبدیل شده است. بسیاری او را متهم می کنند هر روز خودکامه تر می شود و برای محکم کردن قبضه خود بر قدرت تلاش می کند. او سه بار به طور دموکراتیک انتخاب شده است اما او کمترین مخالفتی را بر نمی تابد. او معترضان را تندرو و مزدور خارجی خواند. او انتقادات معترضان را از خود به تمسخر گرفت.

البته باید توجه داشت اردوغان در یک دهه گذشته درآمد متوسط مردم ترکیه را سه برابر کرد و اقتصاد این کشور را گسترش داد و نظامیان را از سیاست کنار زد. او همچنین دستگاه قضایی کشورش را اصلاح کرد. غرب همیشه اردوغان را الگویی برای دموکراسی های نوظهور در کشورهای عرب تلقی می کند.

ترکیه تحت رهبری اردوغان همچنین در کانون سیاستهای خاورمیانه ای آمریکا قرار دارد. کاخ سفید خواستار خویشتنداری پلیس و تظاهرکنندگان شده است.

با همه مؤفقیت هایی که اردوغان داشته است، جوانان سکولار ترکیه از او برای سرکوب مطبوعات و مخالفان سیاسی و دنبال کردن طرحهای جاه طلبانه ساختمان سازی و اخیرا نیز برای محدود کردن مصرف مشروبات الکلی خشمگین هستند. حتی اعضای مؤسس حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان نیز در این خصوص هشدار می دهند و از نخست وزیر می خواهند به حرف مردم گوش کند.

سه شنبه، 14 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-04 ساعت 12:06
خبر بعدی : مواضع آشتی جویانه دولت ترکیه؛ عذرخواهی از مجروحین
خبر قبلی : فیلم؛ زخمی شدن دانشجوی ایرانی در اعتراضات ترکيه


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -