قرار بود مدل ترکیه مدلی برای جهان اسلام باشد

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: اعتراضات علیه دولت رجب طیب اردوغان تاثیر فراوانی بر روی جهان عرب که پیش از آن به ترکیه به عنوان مدل با ثبات دموکراسی اسلامی نگاه می کردند، داشته است.

به گزارش انتخاب، انتشار تصاویری از شلیک گاز اشک اور به سمت معترضان در شهرهای ترکیه، تلویزیون ها و روزنامه های منطقه را پرکرده و یادآور و تداعی کننده بهار عربی دو سال پیش است.

کریم بندبدالله فعال سیاسی تونسی می گوید: مانند خیلی از ترک ها، فکر می کنم به من خیانت شده، چراکه قرار بود مدل ترکیه دموکراتیک ترین مدل در جهان اسلام باشد.

وی می افزاید: زمانی که در خصوص دموکراسی در جهان اسلام سخن می گفتیم، از سیستم و نظام حکومتی ترکیه دفاع می کردم، اما حالا دریافته ام که نظام این کشور دموکراتیک نیست.

ترکیه به صورت گسترده از آشوب ها در تونس، مصر، لیبی، مصر و سوریه دفاع کرد و با استفاده از خلا پیش آمده ناشی از براندازی دیکتاتورها به ترویج منافع اقتصادی و استراتژیک و بینش و چشم انداز حزب عدالت و توسعه پرداخت.

در حالیکه ترکیه روابط خوبی با کشورهای منطقه دارد، اما آقای اردوغان و حزب او در جهان محبوب نیستند.

درگیری های خیابانی که منجر به جراحت صدها نفر و تشدید اختلافات بین حامیان مذهی اردوغان و سکولاریست ها شده موجب بروز سئوالاتی در خصوص مسیر ترکیه شده است.

حتی داووداغلو وزیر خارجه که از او به عنوان معمار سیاست حمایت از ناارامی ها در جهان عرب یاد می شود، نسبت به خدشه دار شدن چهره ی کشورش در جهان هشدار داد.

سعید صادق استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آمریکایی قاهره می گوید: سکولارها معتقدند که اردوغان و مدل اسلامی ترکیه با شکست مواجه شده است.

سه شنبه، 14 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-04 ساعت 10:06
خبر بعدی : روایت دختر بی حجابی که با دیدن جلیلی گریه کرد
خبر قبلی : آمریکا مانع از فروپاشی کامل سوریه خواهد شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -