تخریب روزانه ۴۰هکتار از جنگل‌ های شمال

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران گفت: روزانه ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال مورد تخریب کمی و کیفی قرار می‌گیرد.

دکتر محمد امینی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در وضعیت فعلی با امکانات کمی که سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست برای حفاظت از جنگل‌ها دارند، رشد استفاده قاچاقچیان و زمین‌خواران باعث جنگل‌زدایی و شدت تخریب جنگل‌ها شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، دیگر آثاری از جنگل‌های شمال نخواهد ماند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران افزود: علاوه بر اینکه این جاده‌ها برش اکوسیستمی ایجاد می‌کند، به دلیل عدم حفاظت کافی، ابزار دسترسی سودجویان به سرمایه‌های ملی بوده و این مسئله مانند این است که در بانکی را بدون هیچ نگهبانی باز گذاشته باشیم.

امینی تاکید کرد: نمی‌توانیم موضوعی با این اهمیت را که سرمایه نسل‌های آینده است، نادیده بگیریم تا افراد فرصت‌طلب، ملک روستاییان را با قیمت کم خریده و به ویلا تبدیل کنند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران با بیان اینکه جنگل باید دارای مشخصاتی از جمله قابلیت ترمیم و تجدید حیات بوده و چند لایه ارتفاعی داشته باشد تا به آن جنگل پایدار بگوییم افزود: در حال حاضر تنها ۱۰ درصد جنگل‌های شمال که ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل های شمال را تشکیل می دهد، پایدار محسوب شده و باقی آن بر اثر صدمه، قدرت ترمیم را از دست داده است.

به گفته وی، بریده بریده شدن جنگل‌های شمال در بسیاری از نقاط، فرسایش خاک، بی‌نظمی و گرم شدن اقلیم کشورمان را در پی دارد و همین مسئله باعث شده که طی ۵۰ سال گذشته بین یک تا ۱.۵ درجه افزایش دما داشته باشیم. علاوه بر آن خط برف بالا رفته و مقدار برفی که باید سفره‌های زیرزمینی را تغذیه کند، بسیار کم شده است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران، بروز ماه‌های خشکی و بی‌نظمی خشکسالی‌های کشور را از دیگر نتایج نابودی جنگل‌ها دانست و گفت: این مسئله باعث شده زمانی که درختان و موجودات احتیاج به آب دارند، آب مورد نیاز آنها در اختیارشان قرار نگیرد. علاوه بر آن در کنار این تخریب‌ها، مواد شیمیایی به عنوان سم و کود طبیعت شمال را تهدید می‌کند.

امینی با بیان اینکه ۴۳۰۰ آبادی در جنگل‌های شمال وجود دارد، افزود: زباله‌های این روستاها به دامن طبیعت رفته و مواد شوینده بسیاری وارد آب‌ها می‌شود که قدرت ترمیم طبیعت بر اثر این تخریب‌ها نیز در دست جنگل‌هاست.

به گفته وی، اگر تصمیم نابجایی در مورد جنگل‌ها گرفته شود، تولید زباله و ورود صدمات کشاورزی به طبیعت، آینده را برای نسل‌های بعدی بسیار سخت‌تر خواهد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درخت‌های جنگلی هر سال بذر نداده و به طور متوسط بذردهی آنها سه تا هفت سال طول می‌کشد، افزود: با این وجود دام‌ها دائما در جنگل‌ها می‌چرند و سالانه ۶۰۰ هزار هکتار نهال را نابود می‌کنند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران ادامه داد: این در حالی است که طی ۵۰ سال گذشته فقط توانسته‌ایم ۳۰۰ هزار هکتار نهال‌کاری کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن اگر همه خسارات ناشی از تخریب جنگل‌ توسط دام‌ها را کنار بگذاریم و سود آن را محاسبه کنیم، می‌بینیم که دام‌های سنتی روزانه تنها دو لیتر شیر داده و شیر دام صنعتی روزانه ۲۵ تا ۳۰ لیتر است که نشان می‌دهد این شیوه دامداری به هیچ وجه باصرفه نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جنگل‌نشینان سالانه بیش از ۳.۵ میلیون مترمکعب از جنگل برداشت می‌کنند، افزود: در گذشته این جنگل‌نشینان به صورت ییلاق و قشلاقی دام‌هایشان را پرورش می‌دادند، اما در حال حاضر تعداد زیادی از دام‌های آنها، به دام ساکن تبدیل شده است که تردد روزانه این دام‌ها، نهال‌های جنگل را نابود می‌کند.

به گفته رییس موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران، میزان دام در جنگل‌های شمال کشور پنج برابر ظرفیت آن است.

دوشنبه، 13 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-03 ساعت 12:06
خبر بعدی : از تعهدات کاندیداها این است که نباید پیرو فتنه 88 باشند
خبر قبلی : سازمان بهزیستی قادر به جمع آوری کودکان کار نیست


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -