چرا آمار طلاق زودرس درحال افزايش است؟

طول زندگي مشترک در ايران کوتاه شده و به کمتر از 5 سال رسيده است و فقر مهارت‌هاي جنسي يكي از دلايل اين کاهشِ نگران کننده است.

به گزارش پايگاه خبري فريادگر رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مي‌گويد كه در سال گذشته 151 هزار و763 مورد واقعه طلاق در کشور ثبت شده است و از هر پنج ازدواج يک مورد به طلاق منتهي مي‌شود. براساس آماري که وي مي‌دهد ايران در سال 1391 حدود هفت درصد افزايش طلاق را تجربه کرده است.

طول زندگي مشترک، كمتر از 5 سال

يکي از نکات قابل توجه که معمولا در سايه افزايش آمار طلاق کمتر به آن توجه مي‌شود، کاهش طول زندگي مشترک در ايران است. آمار رسمي‌از افزايش طلاق زوج‌هاي جوان بين 20 تا 29 ساله‌اي مي‌گويد كه در پنج سال اول زندگي مشترک آنها اتفاق افتاده است. سازمان ثبت احوال اين آمار را تاييد کرده و مي‌گويد درصد طلاق در پنج سال اول زندگي براي مردان 20 تا 24 ساله 45 درصد، 25 تا 29 ساله 51.8 درصد، 30 تا 34 ساله 57 درصد و براي زنان 15 تا 19 ساله7/40 درصد، 20 تا 24 ساله 2/53 درصد و 25 تا 29 ساله 6/61 درصد است. مدتي پيش‌تر محمدعلي اسفناني سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس گفت كه «در سال‌هاي اخير عمر متوسط زندگي مشترک برخي از زوجين به کمتر از 6 ماه رسيده و آمار کنوني طلاق زلزله‌اي واقعي در زندگي زوجين است.»

حرف زدن از مشكلات جنسي تابوست

آمار و علائم طلاق نشان مي‌دهد كه جامعه ايران با يك آسيب جدي احتماعي روبرو است. کارشناسان مسائل اجتماعي هم كمابيش به اين موضوع مي‌پردازند و دلايلي براي آن ذكر مي‌كنند. عدم شناخت کافي و عجله در تصميم‌گيري از نكاتي است كه كارشناسان بر روي آن تاكيد دارد. كارشناسان مي‌گويند كه بيکاري، توقعات بالاي زوجين از يکديگر، مصرف‌زدگي، ازدواج در سنين پايين، ارتباطات خياباني و اعتياد يکي از زوجين هم منجر به طلاق زودرس مي‌شود. به گفته يک وکيل‌ ناتواني جنسي، اعتياد، بيکاري، درآمد پايين و نپرداختن نفقه از سوي شوهر علت اصلي درخواست‌هاي طلاق در دادگاه‌ها است که متاسفانه پس از دو تا چهار سال زندگي مشترک ميان زوجين و بيشتر توسط زوجه اقدام مي‌شود.

نتايج بررسي که حدود دو سال قبل بر روي هزار پرونده طلاق در دادگاه‌هاي جنوب شرق و شمال غرب تهران صورت گرفته است نشان مي‌دهد كه فقر مهارت‌هاي ارتباطي علت 40 تا 45 درصد طلاق‌هاست. علت ديگر عدم تناسب خصوصيات شخصيتي دختر و پسر است. به طور مثال مرد برون‌گرا نمي‌تواند با زن درون‌گرا زندگي خوبي داشته باشد. سومين علت اختلافات باليني افسردگي، اضطراب و وسواس‌هاست. همچنين علت ديگر مشكلات اقتصادي است. از سوي ديگر رفتارهاي پرخطر مانند اعتياد و دخالت‌هاي والدين از ديگر عوامل طلاق است. مشکلات جنسي زوج‌ها هم نقش مهمي در طلاق دارد. ضعف مهارت ارتباط جنسي قرباني زيادي مي‌گيرد، اما به دلايل مختلف از جمله تابو بودنِ اظهارنظر عمومي‌درباره مسائل جنسي، كمتر به آن پرداخته مي‌شود. كارشناسان خانواده و سلامت جنسي مي‌گويند كه علت 30 تا 40 درصد طلاق‌ها در ايران مشکلات جنسي است. در بررسي علل و عوامل طلاق در ايران، مشكلات جنسي مسکوت مانده است، در حالي كه حقيقت آن است که بيشتر طلاق‌ها ناشي از ناآگاهي‌هاي جنسي است. طبق برخي اظهارنظرها 25 تا 40 درصد مردان و زنان ايراني از اختلالات توانايي جنسي رنج مي‌برند. اختلال توانايي جنسي به عنوان يکي از بيماري‌هاي شايع جوامع بشري است و در جامعه ايران معمولا به علت شرم و حيا از ديد بيماران پنهان و امکان معالجه و درمان آن فراهم نمي‌شود. خيلي وقت است كه زنگ خطر رشد صعودي آمار طلاق توسط مسئولان و كارشناسان به صدا درآمده است. طول زندگي مشترك بيشتر زوج‌هايي كه طلاق مي‌گيرند به كمتر از پنج سال رسيده است و اين درد ديگري از معضل پديده طلاق در جامعه ماست.

دوشنبه، 13 خرداد ماه 1392 برابر با 2013-06-03 ساعت 12:06
خبر بعدی : سازمان بهزیستی قادر به جمع آوری کودکان کار نیست
خبر قبلی : تحریم پتروشیمی، شغل كارگران را هدف گرفته است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -